محسن اختياري

جهاني كه ما در آن زندگي ميكنيم از بدو خلقت همواره در مسير تكامل حركت نموده و نتيجه آن در بعد انساني دستيابي به دنيايي پيشرفته و متفاوت از گذشته است كه زندگي بشر به شكل كنوني را ميسر نموده است .

پيشرفت لازمه تكامل است و پيشرفتي حاصل نخواهد شد مگر با اصلاح پديده ها و فرآيندها در گذر زمان . نگاهي گذرا به سير تكاملي موجودات از بدو پيدايش حيات كه بصورت موجودات زنده ابتدايي و تك سلولي بوده تا به امروز كه پس از گذشت صدها ميليون سال به پيچيده ترين اشكال حيات رسيده است به وضوح بيانگر طي مسير اصلاحات در گذر زمان است بطوريكه با حركت كل حيات در يك مسير هدفدار با اصلاح مستمر و مداوم امور به شكل كنوني حيات رسيده است .

جداي از بحث تكامل كل حيات و طبيعت ، حركت مداوم انسان در مسير پيشرفت و دستيابي به دنياي كنوني نيز نيازمند ايجاد اصلاحات مداوم در روند امور بشري بوده  است .

مقايسه شرايط دنياي كنوني كه انسان در آن زندگي ميكند در يك دوره زماني كوتاه نسبت به چند هزار سال قبل كه انسانهاي نخستين در ابتدايي ترين شرايط در طبيعت و غارها زندگي ميكردند به روشني بيانگر تحولات و پيشرفت در ابعاد مختلف زندگي انسان است ، بطوريكه اين پيشرفتها حاصل نمي شد مگر با اصلاح مداوم امور زندگي انسان .

 ابزار و تكنولوژيهايي كه امروز بشر در اختيار دارد از زمانيكه ابتدايي ترين عناصر طبيعت مانند سنگ و چوب را بعنوان ابزار مورد استفاده قرا مي داد و اولين ابداعات مانند اختراع چرخ كه از بزرگترين اختراعات تحول آفرين در  كل حيات انسان بوده است ، تا اكنون كه با پيشرفته ترين ابزارها وتكنولوژيها مرزهاي بي انتهاي كيهان را در مي نوردد ، حاصل نمي شد مگر با ايجاد اصلاحات مداوم در ابزار و روشها و طي يك سير تكاملي رسيدن از عناصر طبيعي مانند سنگ و چوب به تكنولوژيها پيشرفته امروز .

در ابعاد ديگر دستيابي به علوم انساني و تفكرات امروز بشري نيز بيانگر گذار از مسير تكاملي رسيدن از حالت وحشي و نيمه وحشي در طبيعت ، به انسان با تفكرات و دانشهاي پيشرفته در شاخه هاي بسيار گسترده و متفاوت علوم انساني مانند  فلسفه و علوم اجتماعي و ساير رشته هايي است كه زندگي انسان به شكل كنوني را ممكن ساخته است .

و به همين تناسب حركت انسان در دنياي آينده نيز نه تنها همواره با اصلاحات همراه خواهد بود ، بلكه لازمه اصلي حركت در اين مسير تكاملي ، اصلاح مداوم پديده ها و روشهاي جاري در امور روزمره زندگي است .

سير تكاملي انسان متاثر از دوجنبه است ، اول حركت تكاملي كل جهان و طبيعت بطوريكه انسان بعنوان جزئي از هستي متاثر از اين روند كلي است و همگام با ساير پديده هاي خلقت در اين مسير به پيش مي رود .

 اما عامل دوم حركت تكاملي نوع بشر در مسير پيشرفت است كه فقط خاصه انسان است و دليل آن ساختار

متفاوت آفرينش انساني و بويژه مغز انسان است كه به او قدرت تفكر مي بخشد و او را از ساير جانداران خلقت متمايز مي سازد و انسان برخوردار از حس كمال طلبي كه ريشه در جوهره و ذات انساني دارد با ابزار تفكر و تعقل حركت متصاعدي نسبت به ساير جانداران  در مسير پيشرفت دارد كه نمود عيني آن تغيير شرايط حيات انساني در طول زمان و در اختيار قرار گرفتن نيروها و پديده هاي مختلف طبيعت و حيات است .

اما آنچه مقصود از نگارش اين مطلب مختصر بود اينكه اصلاحات و اصلاح پديده ها همواره لازمه حركت كل جهان و بويژه انسان در مسير تكامل بوده و بنابراين ادامه اين مسير نيز نه تنها نيازمند ايجاد اصلاحات مداوم در روند جاري امور است بلكه حركت جوامع در جهت رسيدن به آينده بهتر در كوچكترين فرآيندهاي اجتماعي نيز نيازمند اصلاح مداوم روشها و جريانها بوده و اصلاحات و اصلاح طلبي جزء لاينفك زندگي بشر در همه دورانهاست .

 

                                                                                                                 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا