یزدفردا"سرویس اجتماعی"حوادث"خبرهای پلیس فتای کشور:سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری ناجا با اشاره به اینكه سرور تمامی این نرم افزارهای غیر بومی در خارج از کشور بوده و امکان وقوع هر گونه سوءاستفاده از اطلاعات كاربران وجود دارد، توصیه هایی را به كاربران جهت استفاده از شبكه های اجتماعی ارایه داد .

 به گزارش یزدفردا"،سرهنگ آذردرخش سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری ناجا اظهار داشت :كاربران به دلیل عدم آشنایی با نحوه دسترسی نرم افزارها به بخش های مختلف تلفن همراه و میزان دسترسی های مورد تقاضا در هنگام نصب و عدم رعایت نکات ایمنی و امنیتی به راحتی اطلاعات با ارزش خود را ناخواسته به اشتراک می گذارند.

وی با اشاره به اینكه در هنگام نصب اینگونه نرم افزارها بایستی مجوز دسترسی به حساب کاربری، موقعیت مکانی(GPS)، لیست مخاطبین، گالری تصاویر و فیلم، پیامک، وای فای، و حتی تنظیمات دوربین و میکروفن و... داده شود، که گاهی فعال سازی این دسترسی بدون تامل توسط خود کاربر صورت می گیرد ، بیان داشت : سرور تمامی این نرم افزارهای غیر بومی در خارج از کشور بوده و امکان وقوع هر گونه سوءاستفاده وجود دارد.

سرهنگ آذردرخش ضمن ارایه توصیه هایی در جهت افزایش امنیت و ایمنی کاربران تلفن همراه بیان كرد : GPS (موقعیت مکانی) قابلیت تبدیل به ابزاری جهت سوءاستفاده مجرمان سایبری شده است ، بنابراین غیر فعال کردن GPS در مواقع غیر ضروری یک راه کار آسان جهت جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده اجتماعی می باشد.

این مقام مسوول در ادامه افزود : در صورت فعال بودن دائمی این نرم افزارها و بهره بردن از قابلیت Geotagging زمینه را برای انجام فعالیت مجرمانه و شناسایی محل دقیق با انجام محاسبات لازم فراهم می آورد .

سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری ناجاضمن بیان اینكه یکی از مهمترین موضوعات امنیتی در تلفن همراه، مبحث ذخیره سازی اطلاعات شخصی و مهم در حافظه گوشی تلفن می باشد، تصریح كرد كاربران باید جهت پیشگیری از سرقت تصاویر شخصی و خانوادگی با ارزش خود را در محل امن مانند هاردهای اکسترنال ذخیره كنند .

وی از شهروندان خواست تا اسامی مخاطبان خود را به صورت مخفف و غیر قابل پیش بینی و شناسایی برای دیگران در گوشی ذخیره نمایند و از عضویت در گروه های مختلف و ناشناس كه زمینه ساز دریافت پیام های مختلف از قبیل پیام های تبلیغاتی، پیام های اغوا گرایانه، پیام های کلاهبرداری و... می باشند خودداری كنند زیرا گاهی اوقات برخی از کاربران اطلاعات کارت های بانکی خود را در حافظه تلفن همراه ذخیره می کنند که این امر به خودی خود می تواند منجر به برداشت غیر مجاز از حساب های بانکی کاربران شود چون حتی با سرقت فیزیکی گوشی تلفن همراه امکان سوءاستفاده وجود دارد لذا بهتر است برای انجام چنین مواردی از سیستم خانگی که مجهز به آنتی ویروس مطمئن و به روز می باشد استفاده کرد.

سرهنگ آذردرخش در ادامه توصیه هایی را به شرح ذیل به شهروندان ارایه داد : استفاده از نرم افزارهای پروکسی و VPN موجب دستیابی مجرمان سایبری به اطلاعات گوشی شما می گردد.

- تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات مهم، راه کاری برای به دست آوردن مجدد اطلاعات پاک شده می باشد بنابراین باید از اطلاعات گوشی خود به صورت دوره ای بک آپ گرفته و در محل امن(غیر از حافظه گوشی) نگهداری نمایید. (می توانید اقدام به رمز نگاری بک آپ نمایید).

- در صورت فروش گوشی، اطلاعات و نرم افزار های نصب شده و حساب های کاربری خود را غیر فعالDeActive نمایید و پس از تنظیم آن به حالت کارخانه ای حافظه داخلی را چندین بار فرمت کنید.( در صورت امکان حافظه خارجی (رم) را در اختیار دیگران قرار ندهید.

- بلوتوث گوشی خود را خاموش و در صورت روشن نمودن در حالت hiddenتنظیم و برای ارسال فایل از رمز های غیر قابل پیش بینی استفاده نمایید. روشن بودن بلوتوث امکان ارسال بدافزار، دسترسی غیر مجاز به مطالب و محتویات گوشی را به راحتی برای سودجویان سایبری فراهم می آورد.

- برخی از نرم افزارهای پیام رسان با شعار بهبود کیفیت نرم افزار، مجوز دسترسی به اطلاعات(دیتا) گوشی شما را به صورت پیش فرض فعال می نماید لذا می توانید با مراجعه به قسمت تنظیمات، حریم خصوصی جمع آوری داده های تحلیلی لینک آن را غیر فعال نمائید.

سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری ناجا در خاتمه تصریح كرد : با توجه به تولید نرم افزارهای پیام رسان بومی که توسط متخصصان و کارشناسان داخلی تولید گردیده و سرور آن در داخل کشور قرار دارد می توان با استفاده از این نرم افزارهای بومی از دستیابی بیگانگان و مجرمان سایبری بین المللی و افشاء و سوء استفاده از اطلاعات شخصی جلوگیری كرد .


این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
ا
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا