همایش تبیین ضرورت اجرای حسابداری بخش عمومی با رویکرد تعهدی روز شنبه با حضور مسئولان وزارت امور اقتصادی و دارایی، مقامات استان، کارشناسان و صاحب نظران در محل سالن همایش های اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد، معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار یزد در این همایش با اشاره به سابقه اجرای این نوع حسابداری در برخی کشورها گفت: قبل از دهه 1980 میلادی تمامی کشورها از مبنای نقدی برای گزارشگری بخش عمومی استفاده می کردند ولی با آغاز سال 2000 میلادی از 30 کشور توسعه یافته اقتصادی دنیا تنها 22 کشور حسابداری تعهدی در بخش عمومی را پذیرفتند و دو کشور مالزی و تانزانیا برای مدتی آن را اجرا کردند.

" محمد رضا بابایی "عدم وجود نظام بودجه بندی جامع، عدم امکان ثبت صحیح تهاترها و سرمایه گذاری های غیر نقدی، عدم رعایت اصل تطابق درآمد و هزینه، عدم ثبت کامل مطالبات و تعهدات، عدم وجود ارتباط منطقی بین منافع حاصل از بکارگیری دارایی ها و فعالیت های انجام شده با هزینه ها، هوشمند نبودن سیستم مالی و در نتیجه نبود امکان اعمال مدیریت نقدینگی و مدیریت هزینه، ممانعت از استقرار کنترل داخلی و عدم امکان انعکاس واقعی وضعیت مالی را از اشکالات و نارسایی های روش حسابداری نقدی بیان کرد.

وی گفت: قابلیت اعتماد مطلوب تر اطلاعات، انعکاس اطلاعات مرتبط و مناسب تر برای تصمم گیری های زمانی، کارایی بهتر عناصر حسابداری در صورت های مالی تهیه شده و ثبت کامل وقایع مالی از جمله مزایای روش حسابداری تعهدی است.

معاون استاندار یزد، نقش ذیحسابان را در این امر مهم ارزیابی کرد و گفت: در نظام حسابداری تعهدی بودجه ریزی عملیاتی بر مبنای عملکرد و ثبت اطلاعات به صورت کامل انجام  می شود .

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد نیز در این همایش، حسابداری تعهدی را گامی در راستای تعیین دقیق سرمایه دولت، نظم بخشیدن به امور مالی در بخش عمومی و برنامه ریزی فرایند مالی بیان کرد و گفت: به منظور اجرای خوب حسابداری تعهدی، نشست های تخصصی متعددی با حضور ذیحسابان برگزار شد.

" علی نمازی" بحث و تبادل نظر در خصوص چگونگی اجرای آن، رفع ابهامات و جمع بندی برنامه ها برای تحقق حسابداری تعهدی را از اهداف تشکیل نشست تخصصی یاد شده عنوان کرد و گفت: باید زمینه اجرای خوب آن را از ابتدای سال آینده فراهم کنیم.

نمازی، با بیان اینکه کارهای مقدماتی  اجرای آن در استان انجام شده و در حال برنامه ریزی  برای عملیاتی شدن آن  هستیم اظهار داشت: با اجرای دستورالعمل  حسابداری بخش عمومی، نواقص گذشته برطرف و فعالیت های مالی دستگاههای اجرایی منظم تر، قانونمند تر و شفاف تر می شود.

وی حسابداری تعهدی را گام و اقدامی مثبت برای به روزرسانی صورت های مالی در دستگاههای دولتی عنوان کرد و گفت: امیدواریم  اجرای آن موجب سهولت در بودجه بندی عملیاتی و محاسبه بهای تمام شده، کاهش هزینه های اضافی و صرفه جویی و نظم و انضباط مالی بیشتر در دستگاههای اجرایی شود.

مدیر کل دیوان محاسبات استان یزد هم در این همایش با اظهار امیدواری از اینکه سیستم حسابداری تعهدی به صورت صحیح و مطلوب در همه دستگاههای اجرایی پیاده سازی شود؛ خواستار همکاری و همراهی آنها در اجرای آن شد.

" رضا رحمتیان " تلاش اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان در اجرای حسابداری تعهدی را یاد آورشد و آن را گامی مهم در جهت نظم بخشیدن به مسایل مالی دستگاههای عنوان کرد و افزود: اگر حسابداری تعهدی به طور صحیح اجرا شود قطعا موفقیت هایی کسب خواهد شد.

وی با تاکید بر توجه و اجرای ضوابط و مقررات در بحث های مالی تصریح کرد: حسابداری تعهدی باید بر اساس عملکرد و بودجه ریزی عملیاتی شود تا اثرات مطلوب خود را داشته باشد.

در این همایش در زمینه های ضرورت اجرا و عملیاتی شدن حسابداری تعهدی و استانداردهای آن، ضوابط و مقررات مالی این بخش ، اهداف و سیاست های وزارت امور اقتصادی و دارایی در این زمینه، فراهم سازی زیرساخت های اجرای آن،  لزوم توجه مدیران و کارشناسان مالی دستگاههای اجرایی به این مقوله بحث و تبادل نظر شد.

هدف از برگزاری این همایش، آشنایی مدیران و کارشناسان مالی و ذیحسابان  دستگاههای اجرایی استان با ضوابط و راهکارهای اجرای حسابداری تعهدی و تحقق انضباط مالی در بخش عمومی دولتی اعلام شد.

در همایش یاد شده، کارشناسان، مدیران مالی و ذیحسابان دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی و دستگاههایی که به نحوی از بودجه عمومی دولت استفاده می کنند حضور  داشتند.

این همایش به مدت یک روز به همت اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد برگزار شد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا