مدیرگروه قدرت الکترونیک دانشگاه یزد از موافقت شورای گسترش آموزش عالی کشور با ایجاد رشته مهندسی برق- کنترل در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه خبرداد.

 روح الله دوست حسینی گفت: در شرایط فعلی جهان، مهندسان کنترل بیشتر در جوامع صنعتی دارای بازار کار مناسب هستند، با این حال، گرایش نوین به سوی اتوماسیون یعنی خودکار کردن سیستم­ها نیاز به این رشته و دانش آموختگان آن را بیشتر نموده است. در استان یزد با توجه به صنعتی بودن آن، نیاز به دانش آموختگان و متخصصان این رشته نیز روز به روز بیشتر مشاهده می­شود.

وی با اشاره به اینکه ايجاد دوره‏ کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق در گرایش کنترل مي‏تواند موجب توسعه زمينه­هاي تحقيقاتي و رشد كيفي صنعت بویژه در شاخه کنترل و ابزار دقیق واستفاده بهينه از تجهيزات موجود را باعث شود خاطرنشان کرد: همچنین از طرف ديگر موجب توسعه مرزهاي دانش در اين رشته و كاربردهاي آن در صنايع مختلف می شود.

وی تصریح کرد: مطرح شدن استان يزد به عنوان يك مركز علمي– تحقيقاتي در كشور ونقشي كه دانشگاه يزد در اين خصوص ايفا مي‏­کند، وجود شرايط خاص اقليمي، مركزيت استان يزد در كشور و همچنين داشتن مردماني سخت­كوش، با استعداد و با فرهنگ باعث شده است كه يزد به عنوان مكاني شايسته براي سرمايه­گذاري­هاي صنعتی، تحقيقاتي و دانشگاهي مطرح شود و در نتیجه نیاز بیش از پیش به این رشته در سطح استان به چشم می­خورد.

عضو هیات علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه یزد در خصوص هدف ایجاد این رشته گفت: دانش کنترل، چنان که از نامش بر می­آید کنترل رفتار سیستم­های مختلف با توجه به ورودی­های داده شده را بر عهده دارد. به طور کلی در تمام سیستم­ها، مسأله کنترل خودکار رفتار سیستم برای نزدیک کردن پاسخ­های آن به مقادیر مطلوب، همواره مورد نظر است، بنابراین در یک نگاه، هدف از این رشته بهینه­سازی سیستم­ها، بهبود کیفیت و کنترل مناسب فرایندهای صنعتی و گسترش میزان تولید و ماشینی کردن بسیاری از عملیات تکراری و خسته کننده دستی است.

دوست حسینی تصریح کرد: دوره کارشناسی ارشد کنترل مرکب از دروس نظری و کار تحقیقاتی در زمینه سیستم­ها و کنترل است. هدف از ایجاد این دوره، تربیت دانش آموختگانی است که با فعالیت در زمینه­های برنامه ریزی، تجربه و تحلیل سیستم­های کنترل بتوانند به نحو موثری پاسخگوی نیازها و کمبودهای کشور باشند. دانش آموختگان این دوره می توانند علاوه برکار آموزشی و پژوهشی در دانشگاه­ها در سطح مراکز تحقیقاتی و صنایع گوناگون موجود درکشور نظیر پالایشگاه­ها، خودروسازان، فلزات و صنایع وابسته و به طور کلی هر صنعتی که نیاز به فرایندهای کنترل و اتوماسیون داشته باشند، فعالیت کنند.

وی افزود: بر اساس مصوبه جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد مهندسی برق گرایش کنترل می­توانند حداقل در طول سه نیمسال تحصیلی پس از به اتمام رساندن دروس مورد نیاز و پایان نامه کارشناسی ارشد موفق به اخذ مدرک تحصیلی شوند. همچنین در صورتی که دانش آموختگان مقطع کارشناسی از سایر گرایش­های مهندسی برق در مقطع کارشناسی ارشد، این رشته تحصیلی را انتخاب کنند، بایستی دروس جبرانی کنترل مدرن و کنترل دیجیتال را نیز در این مقطع اخذ کنند.

مجموع ۳۲ واحد درسی در این رشته بدین شرح است: تخصصی الزامی۶ واحد، تخصصی انتخابی۶ واحد، تخصصی اختیاری۱۲ واحد، سمینار۲ واحد و  پایان نامه۶ واحد.

درحال حاضر دانشگاه یزد 14هزارو 265 نفر دانشجو دارد که از این میان 4هزار و 439 نفر در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می کنند.

خبرنگار: الهام میرفخرایی

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا