هومن جوكار مدير پروژه ملي حفاظت از يوز پلنگ آسيايي در بافق گفت: منطقه كوه و آبريز بافق تنها منطقه در كشور است كه توليد مثل گونه نادر يوز پلنگ آسيايي در آن انجام مي شود.

مدير پروژه ملي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي در حاشيه نشست برنامه ريزي و هماهنگي برگزاري جشنواري يوز پلنگ آسيايي در بافق گفت: در ایران بالغ بر یکصد قلاده یوز پلنگ آسیایی شناسایی شده اند که زیستگاه 33 در صد آنها در کوه بافق و مابقی در مناطق دیگر از قبیل اردکان ، مهریز و سمنان است همچنين تنها مركز و منطقه اي كه در آن زاد و ولد و تكثير اين گونه نادر انجام مي شود منطقه كوه و آبريز شهرستان بافق مي باشد.

"هومن جوكار" وجود زيستگاه يوز پلنگ آسيايي در استان یزد را يكي از مزيت هاي اين منطقه برشمرد و گفت: یوزپلنگ آسیایی از گونه های نادر است که توجه به آن نقش مهمی در توسعه طبیعت گردی ، گردشگری و ارز آوری برای شهرستان بافق و کشور دارد.

وی برمعرفی بیشتر این گونه جانوری ارزشمند اشاره کرد وافزود:بافق در بین شهرستانهای کشور بیشترین فعالیت را در خصوص برند سازی یوز پلنگ آسیایی داشته که مورد توجه سازمان ملل قرار گرفته است.
این مسوول از دستگاههای فرهنگی و شهرداری که در امر معرفی یوزآسیایی اقداماتی انجام داده اند خواست تا برند سازی خود را به وی ارائه کنند تا به سازمان ملل ارسال کند.

جوکار اضافه کرد: با معرفی یوزپلنگ آسیایی در سطح کشور و جهان درآینده ای نه چندان دور شهرستان بافق به عنوان زیستگاه اصلی این گونه جانوری در دنیا مطرح خواهد شد.

مدیر پروژه یوزپلنگ آسیایی با بیان اینکه این گونه نادر می تواند در حوزه اشتغال نقش مهمی ایفا کند افزود: با برند سازی و معرفی این جانور توجه جهانیان به این منطقه جلب خواهد شد.

وی یوز پلنگ را چغارت دیگر خواند و گفت: همانگونه که کوه معدن سنگ آهن چغارت اقتصاد شهرستان بافق را متحول کرده است یوز پلنگ آسیایی هم می تواند طبیت گردی را رونق دهد و با توسعه صنعت گردشگری و اكو توریسم ،اشتغالزایی را رونق بخشد.

جوکار با بیان اینکه جمعیت یوزآسیایی کم و در صورت بی توجهی رو به انقراض است از مردم این شهرستان به ویژه روستائیان خواست از این گونه با ارزش حفاظت و حراست کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا