یزد فردا:سرهنگ " كاظم كفاش پناه" سرپرست معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي استان يزددر رابطه با نقش و ترويج مسئوليت اجتماعي در چهارشنبه آخر سال  گفت
 يکي از آسيب هاي اجتماعي در ايران که حالت غير مرسوم پيدا کرده است، کج رفتاري هاي اجتماعي در جشن چهارشنبه آخرسال است.
اين سنت و آئين کهن که پيشينه چندين هزار ساله دارد و يکي از نمادهاي همبستگي اجتماعي در بين ايرانيان بوده، کارکردهاي اجتماعي زيادي از جمله تحکيم پيوندهاي خانوادگي، ايجاد نشاط اجتماعي، انتقال ارزش ها و ... را داشته است.
ولي امروزه در اين سنت ملّي، آسيب هاي اجتماعي چندي وارد است و چند روز قبل از رسيدن اين جشن ملّي، نهادهاي اجتماعي از خانواده گرفته تا رسانه هاي جمعي و نيروي انتظامي همه به دنبال راه هايي براي کاهش صدمات ناشي از کج رفتاري ها و هنجار شکني هاي اجتماعي در اين مراسم هستند.
جشني که در گذشته اي نه چندان دور براي فرا رسيدنش لحظه شماري مي کرديم و يک سرمايه اجتماعي محسوب مي شد، اين تبديل به يک معضل اجتماعي شده است ، با توجه به نزديک شدن به چهارشنبه آخر سال و حوادث ناشي از آن لازم است آسيب هاي اجتماعي اين مراسم را تشريح کرده و راهکارهايي جامعه شناختي براي کاهش آسيب هاي موجود در اين زمينه ارائه شود.
هر جامعه اي براي بقاي خود يکسري اهدافي را تعيين کرده و براي رسيدن به آنها برنامه ريزي هاي مدوني را انجام مي دهد. يکي از اين اهداف حفظ سنت ها، ارزش ها و آداب و رسوم و انتقال آنها به نسل هاي آينده است.
جشن چهارشنبه آخرسال يکي از اين سنت هاست که سابقه ديرينه در جامعه ما داشته و گذشتگان ما به خوبي اين سنت را حفظ و به نسل بعد از خود انتقال داده اند. جشني که در گذشته کارکردهاي مثبتي براي جامعه داشته، امروزه بيشتر کارکردهاي منفي آن در جامعه نمود پيدا مي کند.
مسلماً آسيب هاي روحي، رواني و اجتماعي ناشي از اين اتفاقات تأثير بسزايي در سلامت رواني جامعه خواهد داشت.
شادي عبارتست از هيجاني است که دراثر محرک هاي دروني وبيروني ارگانيزم را درجهت انبساط عضلاني و رواني سوق مي دهد.
ماهيت شادي در انسان غريزي است اما نوع و چگونگي آن به يادگيري و متغيرهاي محيطي وفرهنگي بستگي دارد. همچنين مي توان بين شادي ونشاط تفاوتي قائل شد.
شادي يک هيجان انبساط با تظاهرات بيروني و زودگذر است، اما نشاط يک احساس انبساط و شادماني دروني است که پايدار وبادوام است، شادي هميشه با هيجان هاي لبخند وخنده و حرکت همراه است اما درنشاط احساس بهجت وسرور لزوما با خنده همراه نيست ولي احساسي است که موجب لذت فرد مي شود، به همين ترتيب شادي مي تواند يک هيجان کاذب و زودگذر باشد در حالي که ماهيت نشاط اصيل، مثبت و با دوام است
مطالعات نشان مي دهد که شادي هاي کاذبي که توسط محرک هاي متفاوت مثل داروهاي روان گردان، موادمخدر، وغيره به دست مي آيد کوتاه و گذرا بوده و پيامدهاي اندوه و افسردگي را به دنبال خواهد داشت،در حالي که نشاط براي سلامت جسمي و روان انسان و جامعه ضرورت دارد.
آيا ما آزاد هستيم که به هر طريقي ابراز شادي کنيم و با اعمال هيجاني چهارشنبه آخرسال جسم و جان و اموال خودمان و ديگران را شديداً در معرض آسيب قرار دهيم؟
به همين دليل آزادي براي هر عملي يک قيد اساسي دارد: "هيچ کس‏ نمي‏ تواند اعمال‏ حق‏ خويش ‏را وسيله‏ اضرار به‏ غير يا تجاوز به‏ منافع عمومي‏ قرار دهد."
قانون مسئوليت مدني مقرر مي کند: "هر کس بدون مجوز قانوني عمداً يا در نتيجه بي‌احتياطي به جان يا سلامتي يا مال يا آزادي يا حيثيت يا شهرت تجارتي يا به هر حق ديگر‌ که به موجب قانون براي افراد ايجاد گرديده لطمه‌اي وارد نمايد که موجب ضرر مادي يا معنوي ديگري شود مسئول جبران خسارت ناشي از عمل خود‌ مي‌باشد."
راههاي مقابله با حوادث در چهارشنبه آخرسال را مي توان اين گونه عنوان کرد .
الف ) ساده ترين راه در مقابل بي اخلاقي هاي شايع در روزهاي هاي منتهي به چهارشنبه آخر سال احتياط است يعني شهروندان هم خود از ابزارهاي آتش بازي و انفجاري احتراز کنند و شادي هاي بي خطر و پايدارتري را جايگزين نمايند، و هم از ترددهاي بي جهت در سطح شهر خودداري کنند.
ب ) شهروندان بايد عملا" در مقابل چهارشنبه آخرسال به عنوان "آسيب اجتماعي" واکنش جدي نشان دهند، به عبارت ديگر شهروندان نسبت به خود و جامعه داراي "مسئوليت اجتماعي" هستند که از اين مسئوليت اجتماعي نه تنها قانون گذار قانون اساسي که حتي شارع مقدس تحت عنوان "امر به معروف و نهي از منکر" و "دعوت به خير" حمايت کرده و آن را وظيفه عمومي قلمداد کرده است .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا