به منظور ایجاد رقابت بین شهرستانهای استان در جهت فعالیت بهتر و بیشتر آنها و با توجه به وجود جاذبه های بکر و اماکن تاریخی متعدد در هر شهرستان و به منظور معرفی بهتر آنها در نوروز 94 ، هر روز به یک شهرستان اختصاص یافت.

به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد: سرپرست معاونت گردشگری با اعلام این خبردر خصوص برنامه های اجرایی شهرستانهای استان گفت: برنامه ها و جشنواره هایی که بدین منظور در هر شهرستان اجرا خواهد شد، از دوم فروردین و در شهرستان یزد آغاز می شود. این برنامه ها در یزد شامل برگزاری ویژه برنامه ها و جشنواره فرهنگی در مناطق نمونه گردشگری با رویکرد معرفی  مناطق کمتر شناخته شده ، اجرای برنامه مفرح کویر نوردی در مناطق نمونه گردشگری و کمپینگهای گردشگری، اجرای برنامه های زنده رادیویی و تلویزیونی و ارتباط با جراید و خبرگزاریها در راستای اطلاع رسانی برنامه های ستاد 1394، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی  و بازارچه های سفر و ارائه پکیجهای نوروزی می باشد.

این برنامه ها در روز سوم فروردین و در شهرستان بافق ادامه خواهد یافت که با توجه به تقارن آن با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و حفظ شان آن ایام شامل اجرای تعزیه و حضور در امامزاده عبداله بافق می باشد.

روز 5 فروردین بهره برداری از سرای فرهیختگان میبد و بزرگداشت فرهیختگان میبدی، مراسم سخنرانی در محل آسیاب بیده، نمایشگاه صنایع دستی و بازدید از بناها و بافت تاریخی در میبد را خواهیم داشت.

روز 6 فروردین به شهرستان ابرکوه اختصاص دارد که از برنامه های این شهرستان بازدید از نمایشگاه صنایع دستی هنرجویان مرکز آموزش صنایع دستی و بخش خصوصی در محوطه سرو ابرکوه، ایجاد سیاه چادر عشایری، برگزاری موسیقی و آوای محلی، طبخ غذای محلی و بومی ، اجرای تئاتر خیابانی و موسیقی سنتی در کنار سرو کهن ابرکوه، طبخ آش سنتی در پارک ملت،اجرای برنامه حجاب برترو اهداءهدیه به خانواده های بازدید کننده از بناهای تاریخی می باشد.

در هفتمین روز از فروردین 94 برنامه های ویژه در شهرستان مهریز اجرا خواهد شد که اجرای ورزش باستانی و پهلوانی، اجرای نمایش و سرود دانش آموزی، برگزاری نمایشگاه آثار نقاشی و خطاطی و محیط زیست با حضور فرماندار شهرستان از جمله این برنامه ها خواهد بود.

8 فروردین متعلق به شهرستان اردکان می باشد و از برنامه های اجرایی در این روز می توان به ارائه گزارش عملکرد ستاد اردکان با حضور فرماندار اردکان و دیگر مسئولین ،پذیرایی با غذای سنتی، برگزاری همایش دوچرخه سواری سنتی در بافت تاریخی با همکاری میراث، شهرداری و تربیت بدنی اشاره کرد.

روز نهم فروردین برنامه ها در شهرستان اشکذر با حضور فرماندار و رئیس ستاد شهرستان در زمینه اجرای سرود و موسیقی سنتی،  اجرای ورزش باستانی،توزیع آش محلی،بازدید از مجموعه سرای محبت و اجرای موسیقی ستار و سنتور در مجموعه، بازدید از نمایشگاه آثار قرآنی،کتاب نوروزی و نمایشگاه صنایع دستی، اجرای برنامه های فرهنگی و نمایشگاه مجموعه پاتوق روستای شمسی ادامه می یابد.

روز دهم فروردین در شهرستان بهاباد برنامه هایی شامل مراسم عروسی سنتی بهاباد، اجرای زنده صنایع دستی،اجرای کلیپ بهاباد شناسی و ارائه گزارش عملکرد میراث بهاباد برگزار خواهد شد.

در یازدهمین روز از فروردین 94 در شهرستان تفت شاهد برگزاری جشنواره بانوی روستا در اسلامیه خواهیم بود که این جشنواره با همکاری دهیاری و بخشداری اسلامیه و با هدف معرفی هنر، آداب و رسوم، صنایع دستی و غذای سنتی بانوان این روستا برگزار خواهد شد.

از برنامه های اجرایی در شهرستان خاتم در دوازدهمین روز از نوروز 94 می توان به برپایی نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی ، برپایی چادر عشایر، همایش اسب سواری، مسابقه کشتی محلی و ورزشهای بومی، والیبال ساحلی، پخت غذای سنتی،گشت پزشکی، اجرای موسیقی محلی و شعر خوانی، ایجاد نمایشگاه حیات وحش و طبیعت خاتم اشاره کرد.

فاطمی در پایان اظهار داشت: اتخاذ تصمیمات مناسب برای مسافرین جهت دیدار و آشنایی هر بیشتر آنان از فرهنگ، آیین و اماکن تاریخی و گردشگری را یکی از اولویتهای نمایندگی های این اداره کل می باشد که امید است شرایط لازم برای سرویس دهی هرچه بهتر به مسافرین باهمکاری و هماهنگی تمامی نهادها و ادارات و مسئولین ذیربط فراهم شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا