وزیر امور خارجه انگلیس در کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه عربستان در ریاض گفت که به دنبال توافقی دائم درباره پرونده هسته‌ای ایران هستیم.
وزیر امور خارجه انگلیس در کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه عربستان در ریاض گفت که به دنبال توافقی دائم درباره پرونده هسته‌ای ایران هستیم.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "سعود الفیصل" وزیر امور خارجه عربستان در کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه انگلیس گفت که منطقه در شرایط خطرناکی به سر می‌برد و نیازمند هماهنگی‌ مواضع است و اولین پرونده‌ای که به بررسی آن پرداختیم اوضاع در یمن بوده است.

وزیر امور خارجه عربستان آن چه را که کودتای حوثی‌ها در یمن خواند را تهدید کننده امنیت و ثبات یمن، منطقه و جهان دانست و گفت اگر کودتای حوثی‌ها متوق نشود اقدامات لازم برای حمایت از امنیت منطقه را اتخاذ می‌کنیم.

وی همچنین امنیت یمن و امنیت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را گسست ناپذیر دانست.

سعود الفیصل گفت که دستیابی ایران به سلاح اتمی امنیت منطقه و تمام جهان را تهدید خواهد کرد.

وی در ادامه گفت که نباید با ایران توافقی که شایسته آن نبوده را بست و ایران سیاست‌های خصمانه خود را ادامه می‌دهد و در کشورهای منطقه دخالت می‌کند.

وزیر امور خارجه عربستان اضافه کرد که با هاموند درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و امکان تحول آن به تهدید گفت‌وگو کردیم.

فیصل در ادامه کنفرانس خبری خود به اوضاع در سوریه نیز اشاره کرد و گفت که همچنان به راه حل مسالمت‌آمیز در بحران سوریه پایبند بوده و به دنبال تشکیل دولت انتقالی در سوریه هستیم.

وی گفت که اسد و کسانی که دستانشان به خون مردم آلوده شده در دولت انتقالی آینده جایی نخواهند داشت.

در ادامه این کنفرانس خبری فیلیپ هاموند صحبت کرد و گفت: روابط با عربستان از امنیت و صلح در منطقه حمایت می‌کند.

وی ضمن ابراز نگرانی از تحولات اخیر در یمن گفت که این تحولات یمن را به سوی جنگ داخلی سوق می‌دهد.

وزیر امور خارجه انگلیس ضمن حمایت از مشروعیت "عبدربه منصور هادی" رئیس جمهور مستعفی یمن، از برگزاری کنفرانس یمن در ریاض عربستان حمایت کرد.

هاموند گفت که راه حل بحران در یمن نظامی نیست اما باید آماده فشار بر حوثی‌ها باشیم و با آمریکایی‌ها درباره گزینه‌های متعدد برای حمایت از مشروعیت هادی صحبت می‌کنیم.

وی که در ریاض صحبت می‌کرد، گفت که باید مانع از انتقال مال و اعزام جنگجو به گروه داعش شویم.

وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه این کنفرانس خبری به برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: هنوز موضوعات حل نشده‌ای پیش از رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران مانده است.

وی گفت: توافقی مورد قبول است که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود و به دنبال توافقی دائم درباره پرونده هسته‌ای ایران هستیم.

هاموند به اوضاع در سوریه نیز اشاره کرد و گفت که همچنان از مخالفان میانه‌روی سوری حمایت می‌کنیم و "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه نقشی در آینده این کشور ندارد.

این کنفرانس خبری در حالی برگزار می‌شود که شورای امنیت سازمان ملل متحد در جلسه اضطراری خود اوضاع و تحولات یمن را بررسی کرد. شورای امنیت در این جلسه بار دیگر بر حمایت خود از وحدت یمن تاکید کرد.

این شورا همچنین آنچه آن را به زعم خود کنترل جنبش انصار الله بر بخش‌هایی از یمن و نهادهای آن دانست، محکوم کرد و این جنبش را به از بین بردن روند گذار سیاسی در یمن و به خطر انداختن امنیت آن متهم کرد.

شورای امنیت همچنین از همه طرف ها در یمن خواست تا به طرح شورای همکاری خلیج فارس درباره یمن پایبند بوده و سازوکارهای آن را اجرایی کنند.

رهبر جنبش انصار الله یمن شامگاه یکشنبه از توطئه آمریکا و رژیم اسرائیل و برخی کشورهای عرب منطقه علیه یمن پرده برداشت، و آنها را در پس پرده کشتار مردم این کشور دانست.

"عبدالملک الحوثی" در اظهاراتی تلویزیونی گفت: قطر و عربستان از اقداماتی که ضد ملت یمن صورت می گیرد حمایت مالی می‌کنند.

الحوثی در این سخنان که به صورت زنده از شبکه العالم، پخش شد، اظهار داشت: یمن از داخل و خارج هدف قرار گرفته است.

وی افزود: مجموعه نیروهای شرور و سرکش و در صدر آنها آمریکا و اسرائیل در پس پرده ضربه زدن به یمن هستند.

سید عبدالملک الحوثی با بیان اینکه قطر و عربستان برای ضربه زدن به ملت یمن پول می پردازند، وی گفت: القاعده، عربستان، قطر، آمریکا و اسرائیل همان هایی هستند که در پس جنایت و کشتار در یمن هستند.

منبع:  تسنیم

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا