به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در چهارمین روز از سال جدید مسئولین میراث فرهنگی یزد از منطقه تاریخی عقدا بازدید کردند.

در این بازدید رئیس حراست، مسئول روابط عمومی و تنی چند از مسئولین این اداره کل معاون سرمایه گذاری و تأمین منابع میراث فرهنگی یزد را همراهی می کردند و طی بازدید از بافت تاریخی عقدا از کمپ ورودی این شهر و کمپ هلال احمر نیز به بازدید به عمل آوردند و در روند چگونگی اطلاع رسانی و ارائه خدمات به مسافرین نوروزی قرار گرفتند.

معاون سرمایه گذاری و تأمین منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در خصوص عقدا گفت: این بخش کویری در 40 کیلومتری شمال غربی اردکان و در کنار جاده یزد به اصفهان قرار گرفته که با داشتن بادگيرها، پيران كهن، علما، آب انبارها، كاروانسرا، مسجد، برج و دروازه، اين روزها پذيراي ميهمانان نوروزي است.

محمدرضا نصیری اظهار داشت: از ديرباز معماران اين ديار، از روش هاي مختلفي براي همسازي با اين شرايط نامساعد کویر بهره جسته اند که يکي از اين ابداعات که به عنوان يکي از شاخصه هاي روستاي عقدا در آمده است، بادگيرهاي يک طرفه آن است. استفاده از بادگيرهاي يک طرفه يکي از شاهکارهاي مهندسي ايرانيان محسوب مي شود که پاسخي مناسب براي تهويه بنا با وجود طوفان هاي حامل گرد و خاک فراوان بوده است، ولي با گذشت زمان قابليت هاي اين عنصر نيز کم کم رو به فراموشي سپرده شده و تنها به عنوان يک عنصر تزييني به آن نگريسته مي شود. بادگيرهاي يکطرفه در عقدا در عين ايجاد سازگاري با شرايط اقليمي سخت منطقه، شاخصه اصلي روستا به حساب آمده و نقش هويت بخشي به آن را بر عهده دارند.

وی عقدا را گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی دانست و عنوان کرد از جمله اماکن دیدنی عقدا می توان به كاروانسراي حاج ابوالقاسم رشتي، كاروانسراي قلعه خرگوشي، كاروانسراي ياغميش، مسجدجامع، ‌مسجد شمس، مسجد صليب، مسجد هلاكو، برج و دروازه خانه هاي خواجه نصير، خانه هاي خالوميرزا، كوچك، فضلی و ميرزا رضا كرماني اشاره كرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: آثار طبيعي را مي توان در جاي جاي اين شهر زيبا مشاهده كرد که مقصدي براي
گردشگران خارجي و داخلي در ايام نوروز است.

گفتنی است منطقه عقدا یکی از روستاهای تاریخی و کهن در شهرستان اردکان استان یزد است که تاریخ و طبیعت را یکجا در دل خود جای داده و به جاذبه‌ای ارزشمند برای گردشگری تبدیل شده است.




سایت خبری یزد فردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا