معاون اداری و مالی وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری در بازدید از دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد واقع در بافت تاریخی، از ایجاد پردیس هنر در دانشگاه یزد استقبال کرد و برای حمایت از توسعه فیزیکی و تأسیس رشته های جدید در این پردیس قول مساعد داد.

دکتر محمد حسین امید با تأکید بر لزوم تقویت پردیس هنر در یزد، گفت: خوشبختانه در جلسه قبلی هیأت امنا پردیس‌ های دانشگاه یزد به تصویب رسید که یکی از آنها، همین پردیس هنر است. وی افزود: وجود این مجموعه بسیار زیبا، قدیمی و میراثی کمک می کند که با شکل گیری پردیس هنر در دانشگاه یزد، سایر رشته های هنری هم که الان وجود ندارد، یکی پس از دیگری ایجاد شود. وی افزود: وزارت علوم هم کمک خواهد کرد تا این رشته ها به تصویب برسد و مجموعه کاملی از همه رشته های هنر که در دانشگاه های بزرگ کشور وجود دارد در اینجا هم ایجاد شود.

معاون اداری و مالی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری حضور دانشجویان دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد در بافت تاریخی را موجب انس و الفت آنان با این فضا و ویژگی های آن توصیف کرد و افزود: من دانشکده ها و مجموعه های هنری زیادی را دیده ام که به نظر من این دانشکده در سطح کشور نمونه است چراکه دانشجوها ضمن اینکه درس می خوانند در یک محیط هنری زندگی هم می کنند؛ اینجا تمام لحظات آموزششان در محیطی است که در و دیوارش حکایت از میراث کهن کشور و میراث سرزمین کویری یزد را دارد و این برای حفظ معماری سنتی خیلی مؤثر است.

وی با بیان اهمیت و ضرورت احیای معماری سنتی کشور، اظهارکرد: این مکان باید محلی باشد برای احیای معماری سنتی مخصوصا در مناطق کویری و خشک که شاخصه آن یزد است. دکتر امید با ابراز تأسف از نبود سبک خاص معماری برای دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: وقتی به دوره های گذشته نگاه می کنیم هر دوره ای سبک و سیاق خاص خودش را داشته است اما متاسفانه یکی از مشکلات ما این است که بعد از انقلاب سبک خاصی برای معماری در کشور نداشتیم. وی بخشی از این مشکل را به دلیل غلبه معماری غربی دانست و تصریح کرد: در دوره جدید معماری سنتی ما در سطح کشور در چالش با معماری غربی کمتر حفظ شده است.

دکتر امید در بخش دیگری از سخنان خود به هزینه بالای مرمت و حفظ و نگهداری بافت تاریخی نسبت به بافت جدید، اشاره کرد و افزود: واقعیت این است که نگهداری این مجموعه با نگهداری یک ساختمان جدید، خیلی متفاوت است و هزینه های خاص خودش را دارد. وی با بیان اینکه باید برای این نوع مجموعه ها امتیازات خاص و ویژه ای در نظر گرفته شود، قول مساعد داد با طرح این بحث در هیأت امنا، تلاش کند تا در سطح وزارت علوم و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هم اعتبارات ویژه ای برای بازسازی و مرمت این بنا اختصاص یابد. وی ابراز امیدواری کرد: تملک مابقی خانه های واقع در این مجموعه نیز با مساعدت شهرداری و کمک خیرین به انجام برسد. وی در ادامه به نقش مؤثر نیکوکاران یزدی در اهدای خانه های تاریخی خود به این مجموعه اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد بخشی از اعتبارات لازم برای توسعه و تکمیل این مجموعه نیز از محل جذب کمک های خیرین تأمین شود.

در این بازدید معاون فرهنگی و اجتماعی و چند تن دیگر از مسؤولان دانشگاه یزد، معاون اداری و مالی وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری را همراهی می کردند.

 



سایت خبری یزد فردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا