تجمل گرایی به قیمت به خطر افتادن جان انسان


یزدفردا "علی اصغر باقری :امروز که هشتم آذر 88 می باشد قریب ده روز است که جاده اصلی شهرک صنعتی یزد به دلیل رنگ آمیزی نصف یک دهانه پل مسدود شده و خودروهای انبوهی که در سه شیف کاری از شهرک خارج می شوند طی مسافتی باید جاده ترانزیت را با همه خطراتش دور زده و خود را به جاده شهرک برسانند. اما ظهر امروز داربست زیر پل جمع آوری گردید و نوید این می رفت که راه باز شده و تا زمانی که داربست جدید بخواهند برای نصف دیگر آن ببندند و ده روز دیگری راه بسته باشد یک تنفسی به شهرکی ها داده شود ولی حوالی ساعت 30/2 بعد از ظهر همچنان راه بسته بود!! توجیه مسئول انتظامات شهرک هم این بود که داربستی فردا 9 صبح می آید و اگر بخواهیم راه را باز نموده و دوباره ببندیم صورت خوشی ندارد. استدلال شد اینکه مراجعین می بینند مانعی در راه نیست و همچنان باید دوری راه و خطرات آن را تحمل کنند صورت خوشی ندارد. با توجه به اعتراضات گویا قرارشان این شد تا فردا که داربستی می آید راه را باز کنند. اما این رنگ آمیزی پل سوالات انبوهی را به ذهن متبادر می نماید.

1- اگر وضع به همین منوال پیش برود آیا ارزش این را دارد که برای رنگ آمیزی دو دهانه پل قریب چهل روز هزاران خودرو را در مسیر خطرناکی که احتمال حوادث جانی دارد فرستاد و راهشان را دور نمود و اعصابشان را به هم ریخت؟

2- با این اوضاع خراب اقتصادی که بر تولید کنندگان فشار زیادی آورده؛ درست است که با گرفتن حق شارژ بالا از واحد های تولیدی میلیونها تومان آن خرج رنگ دهانه پل شود؟!! اگر شرکت شهرکها پول زیادی دارد و نمی داند کجا خرج نماید تجدید نظری در حق شارژ و مبلغ بالای آب شهرک به قیمت هر متر مکعب چهارصد تومان بنماید.

3- چرا شرکتهای دولتی چون شرکت شهرکهای صنعتی که ضرب الاجلهای یک ساله برای راه اندازی واحدهای تولیدی تعیین می کنند و بعضاً خودشان برای صدور و امضاء مجوز ماهها مراجعین را معطل می کنند عرضه و توان عملی خود را نیز اینگونه بروز می دهند؟

4- شرکت شهرکهای صنعتی سالهاست در این منطقه ایجاد شده و این پلها هم بوده است چطور شده در زمان دولتهایی که به تجمل گرایی متهم بودند هزینه های اینچنینی نشده و حالا در دولتی که خود را مخالف این چیزها می پندارد تجملات بیش از گذشته به بهانه هایی انجام می شود که نمونه های دیگر آن سنگ فرشهای جدید در داخل محوطه ادارات صنایع و معادن و محیط زیست استان است که در سال جاری انجام شد و شاید جاهای دیگر که ما اطلاعی از آن نداریم.

5- با تجربه ای که داریم مسئولین شرکت شهرکهای صنعتی پاسخی قانع کننده برای چنین کارهایی نمی دهند چنانچه فضای سبز شهرک در وضع اسفباری با آن همه هزینه و با داشتن مشاور ویژه به سر می برد و پس از مدتها پی گیری متوجه شدیم که اولویت آنان این است که درختها باید به گونه ای تربیت شوند که گشت شهرک زیر درختها و آنطرف آن را خوب ببینند و اگر درختی نمی تواند با این شرایط خود را وفق دهد و تابش مستقیم خورشید در تابستان بر تنه و ساقه عریان شده اش آن را خشک یا سرنگون می کند اتفاق خاصی نیافتاده و به جای آن آب بهای شهرک را بالا می برند تا واحدهای تولیدی تشویق به ایجاد فضای سبز شوند.

6- اما استاندار محترم یزد همانطور که اینقدر حساس بوده و در کشور چین تایم می گیرند ببینند چه ساعتی چراغها روشن می شود مقداری از سخنرانیهای خود کاسته و به این امورات بپردازند. و به عنوان مسئولی که گوشی برای شنیدن دارد به مردم پاسخ دهند این هزینه ها و مزاحمتها برای چیست و مسئولیت آن بر عهده کیست؟ آیا استاندار یزد این رنگ آمیزی شهرک صنعتی یزد را به قیمت خطرات جانی برای قشر کارگر و زحمتکش و هزینه های فعلی و آتی آن را تأیید می نماید؟ اگر تأیید نمی نماید پس چرا در حوزه مسئولیت ایشان این اتفاقات می افتد؟ آیا اگر تأیید نمی کنند چنین توانی دارند که از ادامه این کار جلو گیری کنند؟


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا