مهندس محمد علی عاقلیمديرعامل شركت پیشگامان امن افزار:

 سطح امنیت اطلاعات در ايران مطلوب نيست

یزدفردا "امنيت واژه اي است كه در تمام امور زندگي جزو لاينفك و جدايي ناپذير محسوب مي شود. با توجه به ماهيت فناوري اطلاعات و ارتباطات مفهوم امنيت در اين حوزه از حساسيت زيادي برخوردار است. اين مسئله به قدري مهم و تاثيرگذار است كه دستيابي به امنيت پايدار اين حوزه به عنوان يكي از مهم ترين پارامترهاي جايگاه يك سازمان محسوب مي شود. بر همين مبنا گروه پيشگامان كوير با توجه به خلاء كشور در خصوص توليد نرم افزار و سخت افزار در حوزه امنيت اقدام به تاسيس شركت پیشگامان امن افزار در سال 1384 نمود.
مهندس محمد علی عاقلی مديرعامل جوان اين شركت  تاكيد مي كند در مسائل امنيتي نبايد به ظواهر بسنده كرد. او كه هم اكنون دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته فناوری اطلاعات، گرایش فناوری اطلاعات و مدیریت است سالهاست بصورت تخصصی بر روی سیستم عامل های متن باز و مباحث شبکه ای و امنیتی مبتنی بر آنها فعالیت دارد.

اين روزها مبحثي به نام ضرورت امنيت در شبكه داخل كشور مطرح است، جنابعالي در اين خصوص و نحوه كاربرد آن در سيستم هاي مختلف كشور چه ديدگاهي داريد؟
با توجه به گسترش و نفوذ فناوری اطلاعات در عرصه های مختلف زندگی و انجام گرفتن خیلی از امور جوامع بر اساس محصولات سخت افزاری و نرم افزاری فناوری اطلاعات، آنچه اکنون از اهمیت بالایی برخوردار است، امنیت این حوزه می‌باشد. البته در این مورد باید دقت داشت که برای برقراری امنیت به ظواهر بسنده نشود و امنیت به معنای واقعی پیاده سازی شود. این موضوع کم و بیش در سیستمهای فناوری اطلاعات کشور به کار گرفته شده است، اما هنوز جای کار بسیاری وجود دارد.
با توجه به اشرافيت شما در حوزه امنيت اطلاعات، وضعيت امنيتي شبكه هاي كشور و تحليل و پيش بيني شما از آينده آن و مقايسه با ديگر كشورها در اين خصوص چيست؟
داشتن یا نداشتن امنیت، یک چیز نسبی است و کاملا نمی توان گفت که فلان سیستم یا شبکه امن هست یا نه. هرچند که همه ما می دانیم امنیت 100 درصد دست یافتنی نیست. همانطور که گفتم تا داشتن سطح امنیت خود، راه زیادی را باید طي كنيم. به نظر من وضعیت امنیتی در سطح سیستمهای نرم افزاری و شبکه های کامپیوتری کشور، از وضعیت مطلوب بسیار پایینتر است. چرا که هنوز اطلاعات آن اهمیت خود را پیدا نکرده است. به عنوان مثال اگر شما شیء با ارزشی داشته باشید، در حد توان خود از آن مراقبت خواهید کرد اما متاسفانه در کشور ما هنوزاطلاعات از اهمیت بالایی برخودار نیست. البته در مواردی هم شاهد آن هستیم شرکتها یا سازمانهایی مثل بانکها که اطلاعات مهمی داشته و امنیت آنها برایشان اهمیت دارد، هزینه های هنگفتی را برای برقراری امنیت خرج می‌کنند. جدای از این موارد استثنا، سطح امنیت اطلاعات در کشور ما به دلیل آنچه که گفتم، پایینتر از بسیاری کشورهاست.
شركت پیشگامان امن افزار با چه هدفي تشكيل شده است؟ كمي از شركت بگوييد؟
شرکت پيشگامان امن افزار در سال 1384 به ثبت رسید و به عنوان عضوي از گروه بزرگ پيشگامان کوير يزد كه سابقه اي بیش از پانزده سال و اولين شرکت تعاوني فعال در زمينه IT در سطح کشور مي باشد در حوزه امنيت اطلاعات فعاليت خود را آغاز كرد. این شرکت با در اختيار داشتن کادري مجرب و دارای گواهینامه های معتبر بین المللی در زمینه پیاده سازی سرویسهای امنیتی و سیستمهای مدیریت امنیت اطلاعات و همکاری با چند شرکت خارجی فعال در این زمینه، تاكنون خدمات متنوعي را ارائه كرده است. سياست کلي شرکت فراهم آوردن بستري مناسب جهت رفع اشکالات امنيتي و نيز ارائه سرويسهاي مختلف امنيت اطلاعات در سطح کشور مي باشد. در حال حاضر این شرکت با توجه به دفاتر و نمایندگیهایی که در شهرهای مختلف ایران از جمله یزد و تهران دارد، خدمات و محصولات خود را در سطح کشور ارائه میدهد.
محصولات امن افزار در مدلهای مختلف نرم افزاري مي باشد. برايم جالب است از اولين محصول امن افزار اطلاعاتي داشته باشم؟
اولین محصول شرکت پیشگامان امن افزار، فایروال کاملا ایرانی (Network Smart Filtering System) NSFS بود.
این محصول که مبتنی بر سیستم عامل متن باز میباشد، دارای قابلیتهایی است كه در سطح کشور مورد استفاده قرار گرفته و هم چنان در حال اضافه نمودن ویژگیهای جدید و ارتقاء آن هستیم در حال حاضر نسخه 7 این محصول در حال پیاده سازی میباشد که امید است تا اواخر سال جاری به بهره برداری برسد.
طراحی و پیاده سازی این محصول امنیتی از سال 1379 آغاز و طی پنج سال به بهره برداری رسید. این نرم افزار به عنوان فيلترينگ هوشمند ارتباط با اينترنت، فایروال شبکه ای حالتمند، سیستم تشخیص نفوذ به شبکه،LAN Accounting و Cache Server در شبكه سازمانها، ISP ها، شركتها و ... كاربرد دارد. كلمه NSFS برگرفته از عبارت Network Smart Filtering System مي باشد. اين نرم‌افزار در سال 1383، بعنوان برگزيده طرح تكفا در زمينه امنیت شبکه معرفي شد.
مي توانيد به ديگر محصولات و توانمندي آنها اشاره كنيد؟
LABRIS يكي از محصولات است. Labris جزو اولین محصولات امنیتی است که فیلترینگ لایه Application را انجام می دهد.
این محصول بیش از 100 برنامه کاربردی را تشخیص می دهد و به عنوان یک سیستم فایروال کامل ، موفقیت چشمگیری در مدت زمان کوتاهی به دست آورده است. Labris به مدیران سیستم این امکان را می دهد که قواعدی بر پایه آدرس IP و پورتها و همچنین تلفیقی از قواعد با ساختار قدیمی بر پایه پورت یا قواعد بر پایه signature های لایه Application تعریف کند. پیاده سازی این محصول در سال 2001 آغاز شده و در سال 2003 اولین نسخه آن به بازار عرضه شده و در اواخر سال 2005 شرکت پیشگامان امن افزار با شرکت Labris Teknoloji ترکیه وارد مذاکره شد که نتیجه این مذاکرات منجر به عقد قرارداد R&D و نمایندگی انحصاری فروش این محصول در ایران، در اوایل سال 2006 شد.
محصول ديگر TopVision نام دارد که در واقع سيستم تشخيص اتوماتيک پلاک است. يک تکنولوژي پردازش تصوير، براي شناسايي و نظارتِ اتومبيل‌ها، با استفاده از تشخيص پلاک آن‌ها مي‌باشد. صدور گواهی دیجیتال یا SSL، از دیگر محصولات امنیتی این شرکت است كه با همکاری شرکت SSLGenie هند میباشد. این گواهینامه در چهار سطح و برای مقاصدي همچون وب سایت، پست الکترونیک و ارتباطات VPN مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
آيا به جز محصولات نرم افزاري فعاليت هاي ديگري هم داريد؟
بله. در حوزه هاي مشاوره، آموزش و عرضه محصولات از طريق نمايندگي موسسات بين المللي فعاليت داريم كه مي توانم به اين موارد اشاره كنم. مشاوره و پیاده سازی سیستمهای مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) و استاندارد ISO 27001 و صدور گواهینامه مربوطه، مرکز خدمات Security Operation Center كه به نگهداری اطلاعات دیجیتال اشخاص حقیقی و حقوقی با تضمین حفظ امنیت و در دسترس بودن آن در هر نقطه از کره زمین مربوط است. ارائه میزبانی وب سایتها بر اساس سیستم عاملهای Windows، Linux و FreeBSD با ایمنی بسیار بالا، نصب و راه اندازي سرورها و سرویسهای شبکه ای امن، نصب و راه اندازي سيستمهاي امنيتي ، ارائه خدمات امنيتي ، تست و ارزيابي امنيتي سرورها و شبکه های کامپیوتری (Penetration Test)، پشتيباني امنيتي از شبکه هاي کامپيوتري و برگزاری دوره های آموزشی در زمینه امنیت سیستم و شبکه از اين قبيل فعاليت هاست.
مي توانيد به برخي پروژه هاي مهم اجرا شده يا در دست اجرا اشاره كنيد؟
شركت امن افزار با ارگان هاي دولتي و غير دولتي زيادي در حوزه امنيت اطلاعات همكاري كرده است. فكر مي كنم اگر خوانندگان محترم به وب سايت شركت به نشاني www.amnafzar.net مراجعه كنند علاوه بر آشنايي با پروژه ها و مشتریان عمده این شرکت، با ديگر محصولات شركت هم آشنا خواهند شد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا