یزدفردا "عموم مردم گروه پیشگامان کویر را به دو دلیل می شناسند، نخست محصولات و خدماتش و دیگری سهامش.در خصوص خدمات و محصولات متنوع در همین مجال مطالب و گزارش های زیادی منتشر شده و می شود ولی در مورد سهام آن نه چندان زیاد.

برای فتح باب گفتگویی در خصوص سهام گروه پیشگامان کویر به سراغ دکتر علیرضا طرازی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پیشگامان کار و سرمایه هوشمند رفتیم. او و همکارانش در این شرکت به عنوان مجریان اصلی خرید و فروش سهام شرکت های سهامی گروه فعالیت می کنند. گفتگو با او که دانش آموخته رشته پزشکی است.

سوال اول را به صورت کلیشه ای آغاز می کنم، فلسفه تاسیس شرکت سرمایه گذاری پیشگامان کار و سرمایه هوشمند با این اسم عریض وطویلش چیست؟

شرکت سرمایه گذاری پیشگامان کار و سرمایه هوشمند به عنوان قطب اصلی مدیریت سهام گروه بزرگ پیشگامان کویر فعال است و در واقع هرگونه خرید و فروش سهام شرکت های اقماری به نوعی به این شرکت مربوط است. اگر برای روشن شدن ماجرا از کلمه بورس گروه پیشگامان استفاده کنیم بیراه نرفته ایم. البته تاکید می کنم بورس به معنای واقعی نیست بلکه کارکردی شبیه بورس سهام دارد.
ماجرا از آنجا شروع شد که بعد از تدوین مدل اقتصادی مشهور گروه پیشگامان کویر به یک محلی برای مدیریت سهام نیاز بود که در عین حال که در حوزه فناوری اطلاعات هست باید زمینه سرمایه گذاری داشته باشد. شرکت سرمایه گذاری پیشگامان کار و سرمایه هوشمند متولد این اندیشه بود که خوشبختانه به نظر می رسد توانسته وظایف خود را به خوبی انجام دهد. سال 87 که این شرکت تاسیس شد هدف اصلی اش تامین نقدینگی و سرمایه گذاری برای طرح ها و پروژه های گروه بود. یک تیم متشکل از چند استاد دانشگاه و فعال اقتصادی به همراه 2 کارمند آغاز راه بود و اینک فقط کارمندان نزدیک به 20 نفر رسیده است.
سرفصل فعالیت های روزمره این شرکت چیست و در واقع این تعداد کارمند روزانه چه کارهایی انجام می دهند؟

اگر به صورت خلاصه بگویم، خرید و فروش سهام گروه پیشگامان کویر، تضمین سهام گروه پیشگامان، سرمایه گذاری در بورس، سرمایه گذاری در خطوط ریلی و راه آهن، خطوط هوایی، بازخرید سهام تضمین شده گروه در هر زمان، مدیریت صندوق حمایتی درمان برای پرسنل و سهامداران گروه و فعالیت هایی فرهنگی و ورزشی برای پرسنل و سهامداران از جمله فعالیت های این شرکت است.
از 16 شرکت زیرمجموعه گروه پیشگامان کویر و شرکت های استانی آن چند شرکت سهام خود را به صورت عمومی ارائه می کنند؟

ر کدام از شرکت های گروه پیشگامان که خواهان خرید و فروش سهام خود می باشند می توانند این کار را از طریق این شرکت به انجام برسانند. سهام شرکتهایی که تا کنون فروخته شده عبارتند از تعاونی پیشگامان کویر، تعاونی پیشگامان عصر ارتباطات، تعاونی پیشگامان همیار یزد، تعاونی پیشگامان رسانه پارس، تعاونی پیشگامان مسکن کارکنان، پیشگامان امن افزار، پیشگامان توسعه ارتباطات، تعاونی پیشگامان دیار کریمان، تعاونی خطوط هوایی پیشگامان کویر ایرانیان و پیشگامان توسعه ارتباطات سناباد که سهامشان روی میز آمده و فروش رفته است. بهتر است اطلاعات دقیق سهام را در روزهای خرید جویا شوید.
هرچند این سوال تکراری است ولی برای مردم جالب است بدانند گروه پیشگامان کویر سرمایه های حاصل از فروش سهام خود را در چه پروژه هایی سرمایه گذاری می کند که چنین ارزش افزوده ای دارد؟
اگر به لیست شرکت های زیرمجموعه گروه نگاه کنید اکثر انها در حوزه فناوری اطلاعات فعال هستند، یکی در حوزه ارائه اینترنت پرسرعت در کل کشور، دیگری در حوزه تولید نرم افزار، تکنولوژی RFID و ده ها فعالیت ریز و درشت تخصصی در ایران است. فناوری اطلاعات اگرچه دارای ارزش افزوده بالایی است و صنعتی با سرمایه گذاری بالا هم هست، در خارج از کشور هم فعالیت هایی را آغاز کرده ایم که انشالله به زودی رسانه ای می شود هرچند برخی از آن هم اعلام عمومی شده است.

این سرمایه گذاری ها تاکنون ارزش افزوده مناسب را بازگردانده است و با توجه به آینده دنیا و اینکه جهان به سمت الکترونیکی شدن پیش می رود ریسک سرمایه هم پایین است و از این بابت هیچ نگرانی وجود ندارد.

برخی معتقدند شما به نوعی رقیب بانک ها شده اید وبا فروش سهام خود سرمایه مردم از بانک ها به پیشگامان کویر منتقل شده است. پاسخ شما به این انتقاد چیست؟
این جمله که پیشگامان کویر رقیب بانک ها است ناشی از عدم اشرافیت بر روش و عملکرد پیشگامان کویر است. هرگز چنین مسئله ای صحت ندارد. واقعیت آن است که مردم با خرید سهام گروه عملاً سرمایه را در حساب بانکی گروه در بانک های مختلف دولتی داخل کشور متمرکز و از انجا در پروژه ها ترزیق می شود. در واقع این بانک ها هستند که به عنوان اولین گروه از سهام پیشگامان کویر منتفع می شوند.

شما می گویید نزدیک 6 هزار نفر از مردم سهامدار شما هستند، چگونه این تقسیم ارزش افزوده به این جمعیت مدیریت می شود؟
تجربه های خوبی در این زمینه در ایران وجهان وجود دارد. با مطالعه و آسیب شناسی آنها و تطبیق آن با مدل اقتصادی پروژه توانسته ایم بهترین شیوه فعالیت اجرایی در این زمینه را برداریم.. همکاران ما در بخش تولید نرم افزار گروه توانسته اند نرم افزارهای قدرتمند و جامعی را تولید کنند که در کمترین زمان ممکن و با بیشترین دقت مراحل خرید سهام را برای سهامداران انجام دهد و همچنین جهت رفاه حال سرمایه گذاران عزیز و اتلاف وقت کمتر در بانکها دستگاه های کارت خوان در شرکت تعبیه شده و امکان پرداخت مبلغ سهام در همان شرکت به وجود آمده است. روز به روز هم بر راحتی و آسایش سهامدار در زمینه فعالیتهای سهامی ودسترسی به اطلاعاتش افزوده

می شود و به زودی خبرهای خوبی خواهیم داشت.

برای هر سهم به مردم برگ سهام ارائه می کنید، فکر نمی کنید تولید برگه تقلبی سهام با امکانات فعلی کار راحتی باشد. برای پیشگیری از این موضوع برنامه ریزی خاصی انجام
داده اید؟

به اینگونه نیست که با کپی کردن از برگ سهام شما سهامدار گروه شوید، باتوجه به ثبت اطلاعات سهامدار بر نرم افزارهای مبتنی بر وب و پیشرفته هرگز چنین اتفاقی نمی افتد. اما مسئله امنیت سهامدار از لحاظ اطلاعات مالی و همچنین اوراق بهادار مسئله مهمی است. راهکارهایی برای این دو مقوله اندیشیده شده است. به عنوان مثال به زودی برگ های سهام به صورت هوشمند ارائه می شود که ضریب اطمینان بالایی برخوردار است. امکان تقلب در حد صفر است و به دلایل مختلفی از جمله روند فروش سهام، سهامداران اصلا دغدغه امنیت نداشته باشند. تجربه سالیان همکاری ما با سهامداران هم به همگان ثابت کرده اطلاعات مالی افراد در نزد ما محفوظ است و در اختیار هیچ فرد یا سازمانی قرار نمی گیرد.
شما اعلام کرده اید شرکت سرمایه گذاری پیشگامان کار و سرمایه هوشمند مرکز اصلی خرید فروش سهام است. ولی بعضا مشاهده می شود که سهام گروه در بین مردم خرید وفروش می شود. مثلا فردی 10 سهام گروه را به فردی می فروشد و به ازای آن مبلغی توافقی پول دریافت می کند. شما به عنوان مدیرعامل این شرکت اینگونه خریدو فروش را تایید

می کنید؟ لطفا در این مورد اطلاعات تکمیلی ارائه کنید.

قبل از توضیح دادن در این مورد باید ابراز خرسندی کنم از اینکه مردم سهام گروه را به عنوان یک اوراق بهاردار با ارزش و دارای تضمین بالا خرید و فروش

می کنند. این مسئله برای گروه از اهمیت بالایی برخودار است. نشان دهنده ارزش واقعی سهام گروه است.

در مورد سوال شما باید بگویم در خصوص قیمت هر سهم، این عدد هر روز روی میز شرکت اعلام

می شود. در واقع قیمتی که شرکت از شما سهام را می خرد. اما می تواند این قیمت به صورت توافقی بین مردم انجام گیرد. ولی برای ثبت و تایید نهایی معامله دو طرف خریدار و فروشنده باید در دفتر شرکت سرمایه گذاری پیشگامان کار و سرمایه هوشمند حاضر شوند و انجام معامله به تایید نماینده شرکت برسد و نهایتا از طریق مدیریت و هیئت مدیره شرکت طرف سهام معامله قطعی می شود. هزینه هایی همچون مالیات نسبت به انتقال سهم نیز باید پرداخت شود.

اگر شخصی خواهان خرید سهام باشد چگونه می تواند سهام را خریداری کند؟
سرمایه گذار با حضور در محل شرکت نسبت به انواع سهم و نحوه فروش آنها اطلاعات پیدامی کند، سپس با توجه به نقدینگی خود و سهام ارائه شده، یکی را انتخاب و با پرداخت مبلغ و تهیه فیش واریزی و ارائه آن به شرکت و تکمیل فرمهای مربوطه، خرید سهام را کامل می کند. سپس در سیستم نرم افزاری ثبت گردیده و رسید خرید سهم به آنها تحویل می گردد تا چند روز برای تحویل چک و قرارداد مراجعه نمایند.

اگر سهامداری بخواهد سهام خود را بفروشد چگونه باید رفتار کند؟
سهامدار با مراجعه به شرکت و ارائه برگ سهام خود و با تکمیل نمودن فرم های مخصوص فروش، سهام خود را به فروش می رساند. این عملیات پس از تأیید نهایی از طریق نرم افزار و مدیریت، می تواند سهام خود را به شرکت بفروشد.

آیا برنامه خاصی برای نحوه خرید و فروش سهام در نظر دارید؟

برنامه های متعددی در نوبت اجرا داریم. از فروش سهام جدید تا نحوه فروش آن. مثلا قرار است به زودی با راه اندازی سامانه خبری، اطلاعات لحظه ای، سهام شرکت های مختلف گروه را اعلام کنیم. همچنین در این سامانه امکان خرید وفروش اینترنتی سهام از داخل کشور و همچنین خارج از آن فراهم می شود و مردم به راحتی می توانند سهام را خریداری و یا به فروش برسانند. نشریه ای ویژه سهامداران نیز در دست تولید است که با همکاری روابط عمومی گروه به زودی نهایی شده و اجرایی می شود و هر ماه سهامداران اخبار مطالب و اطلاعیه ها را دریافت خواهند کرد.

آقای دکتر، سخن آخر شما؟

موقعیت خوبی است تا از مردم به دلیل حمایتشان از گروه تشکر و قدردانی کنم. گروه پیشگامان کویر موفقیت های خود را مدیون مردم، سهامداران و پرسنل توانمند خود می داند. ابراز لطف مردم در سرمایه گذاری در شرکت های چندگانه موجب شده است پیشگامان کویر جزو بهترین های صنعت فناوری اطلاعات ایران باشد. امیدوارم این اعتماد متقابل همچنان برقرار باشد.
منبع: ماهنامه پیشگامان کویر

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا