طرح اعتبار سنجی مراکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی در راستای اجرای بند "ز" ماده 21 قانون برنامه پنجم توسعه اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در حال اجرا است.

یزدفردا : دکتر کورش پرند، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس این سازمان با اعلام این خبر بیان داشت: سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور براساس بند "ز" ماده 21 قانون برنامه پنجم توسعه اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران مكلف به رتبه بندي مراكز آموزش فني و حرفه اي دولتي مي باشد كه طراحي و تدوين طرح با همكاري كارشناسان استاني و ستادي توسط دفتر بهسازي و نظارت آموزشي به انجام رسيده است و  اين طرح در دو  بخش "ارزيابي دروني" و "ارزيابي بيروني" اجرا مي شود.

دکتر کورش پرنداظهار داشت: طرح اعتبارسنجي مراكز آموزش فني و حرفه اي دولتي با اهداف ارتقا و بهبود عملکرد آموزشی(کمی و کیفی) مراکز آموزش فنی و حرفه ای بر اساس استانداردهای تعریف شده، حصول اطمینان مديريت و تأمين كنندگان مالي از رعايت استانداردهاي تعيين شده و هزينه كرد بهينه منابع، توسعه کالبدی مراکز آموزش فنی و حرفه ای متناسب با نیاز منطقه، افزايش اثربخشي؛ جلب اعتماد ذی نفعان و کمک به کارآموزان در انتخاب آگاهانه مرکز آموزش فنی و حرفه ای معتبر، مشارکت و فعال نمودن ارکان اجرایی مراکز آموزش فنی و حرفه ای بصورت جامع و هدفمند در هدف گذاری، برنامه ریزی و ارزشیابی مراکز اجرا می شود.

وی افزود: کمک به مراکز آموزش فنی و حرفه ای در شناسایی قابلیت ها و به فعلیت رساندن آنها جهت دسترسی به اعتبار وگواهینامه، بهبود مدیریت منابع انسانی از طریق تعیین معیار های شایستگی ارکان اجرایی مراکز آموزش فنی و حرفه ای و توسعه کارکردهای مدیریت مراکز آموزش فنی و حرفه ای از دیگر  اهداف اجرای طرح اعتبارسنجی مراکز آموزش فنی و
حرفه ای دولتی است.

رییس سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور تصریح کرد:  اجرای طرح مذکور دو مرحله تدوين و طراحي و مرحله اجرا را در بر می گیرد.

وی تصریح کرد: در مرحله تدوین و طراحی، تشکیل کمیته ملی اعتبارسنجی مراکز دولتي، اجراي فاز مطالعاتی و طراحی با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی درسطوح خبرگان ستادی ؛ اجرایی و دانشگاهي، تدوین عامل ها، ملاک ها، نشانگرها و استانداردها ، تدوين پرسشنامه ها و تأيید روایی و اعتبار سوالات طراحی شده و تدوين دستورالعمل اجرايي طرح و طراحي فرمت استاندارد گزارش مقدماتي ارزيابي دروني صورت می گیرد.

دکتر پرند ادامه داد: مرحله اجرای طرح اعتبار سنجی مراکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی شامل:  اجراي آزمايشي طرح اعتبارسنجي، برگزاري گردهمایی براي رؤساي مراكز آموزش فني و حرفه اي دولتي است.

 معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: مقرراست که مراکز دولتی آموزش فنی و حرفه ای کشور ( بیش از 600 مرکز ) درسه فاز به اجرای طرح اعتبارسنجی اقدام نمایند. بدین منظور با انتخاب مراکزی که به لحاظ بخش های زیر مجموعه و وسعت و امکانات درشرایط نسبتاً برابر و رقابت پذیرتر بودند صورت گرفته و در دو روز كاري كارگاه آموزشي براي 175 نفر از رؤساي آنها برگزار شد .

دکتر پرند از  برگزاري گردهمايي معاونان و مسؤولان آموزش ادارات كل آموزش فنی و حرفه ای استان ها خبر داد و افزود: در اين مرحله  با برگزاري كارگاه آموزشي يك روزه معاونان و مسؤولان آموزشي ادارات كل  نسبت به اهداف و دستورالعمل اجرايي طرح مذکور توجيه شدند.

وی با اشاره به حضور كارشناسان و متخصصان خبره در ادارات كل آموزش فنی و حرفه ای کشور بیان داشت: با توجه به لزوم دقت و صحت در اجراي طرح ؛ طي 154 نفر – روز مأموريت برون شهري ؛ كارشناسان ذيربط با حضور در كليه استان ها نظارت دقيق بر اجراي طرح داشتند.

 دکتر پرند اعلام کرد: در حال حاضر 201 مركز آموزش فني و حرفه اي كشور اقدام به ارزيابي دروني نموده اند كه اين تعداد بيش از پيش بيني انجام شده بوده است. همچنين دبيرخانه طرح اعتبارسنجي (دفتر بهسازي و نظارت آموزشي سازمان) اجراي ارزيابي بيروني مراكز آموزش فني و حرفه اي كشور دولتي را در دستور كار خود قرار داده است.

وی ادامه داد: برای انجام ارزیابی بیرونی از گروه همگنان که ترکیبی از خبرگان درون و برون سازمانی خواهد بود، استفاده می شود و ارزیابان بیرونی با حضور در مرکز و بررسی مراحل اجرای طرح و صحت و دقت ارزیابی درونی صورت گرفته، اقدام به صدور گواهینامه اعتبار با اعتبار دو ساله برای مرکز خواهند نمود.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور،، با توجه به ابلاغ اجراي طرح توسط رییس این سازمان به ادارات كل آموزش فني و حرفه اي
 استان ها از تيرماه 1391، دفتر بهسازي و نظارت آموزشي سازمان علاوه بر ارائه راهنمايي و مشاوره به استان ها در اين مدت، اقدام به برگزاري جلسات كارشناسي در استان ها نموده كه در آن علاوه بر پاسخگويي به سؤالات، پيشرفت اجراي ارزيابي دروني در هر استان بررسي شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا