به گزارش یزد  فردابه نقل ازفارس : روسای دانشگاه ها و مراكز پژوهشی تهران با ارسال نامه ای خطاب به "لی بالینگر" رئیس دانشگاه كلمبیای آمریكا ، ضمن تقبیح سخنان توهین آمیز وی علیه ملت و رئیس جمهور اسلامی ایران ، از وی دعوت كردند متقابلا به ده سوال جامعه دانشگاهی – روشنفكری كشور پاسخ دهد.
  
 
 متن كامل ترجمه فارسی این نامه به شرح زیر است:
جناب آقای لی بالینگر
ریاست دانشگاه كلمبیا- نیویورك
ما روسای دانشگاه ها و مراكز پژوهشی در تهران ناخرسندی و اعتراض خود را به گفتار خارج از نزاكت آن همكار پیش از سخنرانی رئیس جمهور آقای دكتر محمود احمدی‌نژاد در جلسه اخیر در دانشگاه كلمبیا اعلام می‌كنیم.
به اطلاع جنابعالی می‌رسانیم آقای محمود احمدی‌نژاد طی یك انتخابات پرهیجان دو مرحله‌ای كه نتیجه آن تا روز آخر نامعلوم بود و تقریباً همه احزاب ، گرایش‌ها و سلیقه‌های سیاسی ایرانی در آن حضور فعال داشتند، با رای مستقیم مردم ایران انتخاب شده‌اند. برای اطلاع از كیفیت و صحت انتخابات می‌توانید به گزارش رسانه‌های خبرنگاران آمریكایی از ایران طی ماه ژوئن 2005 مراجعه فرمایید.
توهین شما به رئیس جمهور یك ملت 72 میلیون نفری با 7000 سال تمدن و فرهنگ غنی ثبت شده، در یك محیط دانشگاهی مایه شرمساری است. هرچند ظاهراً آن جملات مملو از حس تنفر و كینه را تحت فشار شدید رسانه‌ها ، بر زبان جاری كرده‌اید اما این جای تاسف و تعجب است كه مالكان و سیاستگذاران رسانه‌ها جهت‌گیری‌های نطق رئیس یك دانشگاه معتبر را تعیین كرده اند.
سخنان شما درباره كشور ما حاوی اتهاماتی بدون مدرك معتبر علمی و صرفاً مبتنی بر حدس و شانتاژهای رسانه‌ای بوده است. برخی ادعاها نیز ناشی از سوء‌تفاهم‌هایی است كه با گفتگو و نیز تحقیق بیشتر و نزدیك‌تر قابل حل‌اند.
آقای رئیس جمهور احمدی‌نژاد برخی از سؤالات و موضوعات مورد نظر شما را در حین سخنرانی و به ویژه پاسخ به پرسشهای دانشجویان پاسخ دادند. با این حال ما آمده‌ایم در یك گفتگوی علمی، صریح و بی‌واسطه، سوالات باقی مانده را پاسخ دهیم.
شما از آقای رئیس جمهور حدود 10 سوال پرسیدید. اجازه دهید ما نیز 10 سوال طرح كنیم و امیدوار باشیم پاسخ‌های شما به این سؤالات ، به رفع بی‌اعتمادی‌های بین دو كشور و شفاف شدن حقایق كمك كند :
1- چرا رسانه‌های آمریكا به شما آنقدر فشار می‌آوردند كه آقای احمدی‌نژاد در دانشگاه كلمبیا سخنرانی نكند؟ و چرا شبكه‌های تلویزیونی در همین چند روز ساعتها برنامه و خبر علیه رئیس جمهور ما پخش می‌كنند اما اجازه نمی‌دهند وی به تهمتهای وارده پاسخ دهد؟ آیا این با آزادی بیان مغایر نیست؟
2- چرا در سال 1953 دولت آمریكا به كمك دیكتاتوری مستبد ایران (شاه) آمد و حكومت ملی دكتر مصدق را سرنگون كرد؟
3- چرا در جریان جنگ تحمیلی صدام علیه ایران، آمریكا از یك دیكتاتور خونخوار كه بی‌پروا علیه سربازان مدافع ایران و حتی مردم كشور خود سلاح شیمیایی بكار می‌برد ، حمایت ‌كرد؟
4- چرا آمریكا دولت مبتنی بر رای مردم فلسطین در غزه را به رسمیت نمی‌شناسد و آنرا تحت فشار قرار می‌دهد؟ و چرا با پیشنهاد ایران برای حل مساله 60 ساله فلسطین با همه‌پرسی سراسری از ساكنان آنجا، مخالفت می‌كند؟
5- چرا ارتش آمریكا با آن همه تجهیزات پیشرفته‌اش تاكنون نتوانسته است بن‌لادن را پیدا كند؟ دوستی قدیمی خانواده بوش با خانواده بن‌لادن و همكاری نفتی آنها را چگونه توجیه می‌كنید؟ اخلال بوش در تحقیقات 11 سپتامبر را چگونه توجیه می كنید؟
6- با وجودی كه سازمان مجاهدین خلق طی سالهای 1981 تاكنون رسماً و علناً مسؤولیت تعداد كثیری بمب‌گذاری خونین در محل‌های عمومی و كشتار مردم ایران و عراق را به عهده گرفته است، چرا دولت آمریكا از این سازمان‌ حمایت می‌كند و چرا به دولت فعلی عراق اجازه نمی‌دهد پادگان محل اقامت اعضاء این سازمان تروریستی را در عراق تخلیه كند؟
7- آیا حمله آمریكا به عراق مبتنی بر اجماع جهانی و با اجازه نهادهای بین‌المللی بود؟ هدف واقعی از اشغال عراق چه بود؟ اشغالی كه به كشته شدن صدها هـزار از مردم این كشور انجامیده است. سلاح‌های كشتار جمعی كه دولت آمریكا مدعی ذخیره‌سازی آنها در عراق بود كجاست؟
8- چرا حكومتهای شدیداً غیر دموكراتیك و با رژیم‌های سلطنتی مطلقه در منطقه خاورمیانه، نزدیك‌ترین دوستان دولت آمریكا هستند؟
9- چرا دولت آمریكا در اجلاس اخیر شورای حكام سازمان انرژی اتمی با طرح عاری كردن خاورمیانه از سلاحهای غیرمتعارف ، علیرغم موافقت همه كشورها به جز اسرائیل با آن مخالفت كرد؟
10- چرا دولت آمریكا از توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار ناخشنودی می‌كند و چرا صراحتاً با پیشرفت در مذاكرات ایران و آژانس برای حل و فصل مساله هسته‌ای ایران با مذاكره و تحت قوانین بین‌المللی مخالفت می‌كند؟
در پایان ما روسای دانشگاه ها و مراكز پژوهشی در تهران، آمادگی خود را برای میزبانی از شما و دیگر هیأت‌های علمی جستجوگر حقیقت اعلام می‌داریم. شما و همكارانتان در این سفر می‌توانید از نزدیك با اقشار مختلف مردم، روشنفكران و محافل دانشگاهی صحبت و واقعیت‌های جامعه ایران را از نزدیك و بدون فیلترهای رسانه‌های یك سونگر لمس كنید و بعد از آشنایی با حقایق درباره ملت و حكومت ایران قضاوت فرمایید.
مطمئن باشید ایرانیان نسبت به میهمانان خود بسیار مؤدب و بسیار مهمان‌نواز هستند.
تهران _ سوم مهر ماه 1386 _ 25 سپتامبر 2007

امضا های ذیل نامه (درمتن انگلیسی):
دكتر حمید لطیفی
رئیس دانشگاه شهید بهشتی
دكتر سعید سهراب پور
رئیس دانشگاه صنعتی شریف
آیت الله عمید زنجانی
رئیس دانشگاه تهران
دكتر علیرضا رهایی
رئیس دانشگاه صنعتی امیر كبیر
دكترمحمد سعید جبل عاملی
رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران
دكتر مهدی گلشنی
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
دكتر احمد توكلی
رئیس مركز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
دكتر محمد جواد لاریجانی
رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا