یزدفردا" شهرستان بافق اگرچه از مناطق کویری و خشک  كشور به شمار می آید اما با این وجود این شهرستان هم جاذبه هایی گردشگري بيشماري دارد که چشمان هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

آستان مقدس امامزاده  ظهير الدين عبدالله بن موسي الكاظم (ع) بافق

از جمله اماكن و جاذبه هاي گردشگري شهرستان بافق ميتوان به آستان مقدس امامزاده ظهير الدين عبدالله بن موسي الكاظم (ع) برادر تني امام رضا(ع) و فرزند بلافصل امام هفتم شيعيان جهان حضرت موسی بن جعفر(ع) اشاره كرد که گنبد اين آستان مقدس یکی از زیباترین گنبدها جهان بوده كه در نوع خود کم نظیر است.

به گفته باستان شناسان گنبد بنای این زیارتگاه که بقعه ای بسیار زیبا و با شکوه دارد گردترین گنبد دنیاست که در قرن پنجم هجری قمری ساخته شده است و بنای اولیه این امامزاده که متعلق به قرن سوم هجری می باشد تا کنون دچار تغییر و تحولات زیادی شده است و هم اکنون پذیراي زائران زيادي از همه نقاط کشور می باشد.

اين آستان در مركز شهرستان بافق واقع شده است كه وجود حجره هاي اطراف آن بر زيبايي آن افزوده است كه از مغازه ها و حجره های اطراف امامزاده می توان سوغات خوراکی بافق از جمله محصولات مرتبط با خرما و همچنین محصولات پرورش یافته و برداشت شده از مزارع پیرامونی شهر بافق و روستاهای دشتی و کوهستانی شهرستان خریداری کرد.

../../../../media/news_gal/file_88111.jpeg


مسجد جامع بافق

مسجد جامع بافق ازجمله  قدیمی ترین مساجد استان يزد  و این شهرستان مي باشد كه با سبک معماری بسیار زیبا در عصر صفوی بنا شده است این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۸۲۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. و در اصطلاح عاميانه مردم به این مسجد، مسجد جمعه گفته می شود

این شاهکار معماری در دو قسمت تابستانی و زمستانی طراحی شده که قسمت تابستانی آن شبستانی با بادگیرهای بزرگ به سبک مسجد جامع کبیر یزد و در دو ردیف با پایه های محکم بنا شده که سقف آن در ابتدا دولایه بوده که امروزه تخریب و مسجد نوساز دیگری به سبك نوین بنا شده است.

در پیشانی این بنا و شبستان آن کاشی کاری قاجاری است و مؤسس و بانی اولیه آن فردی به نام ملا محمد باقر می باشد.

../../../../media/news_gal/file_88110.jpeg


بقعه متبركه قاضی میرجعفر بافق

بقعه قاضی میرجعفر قدمتی تا دوران قاجاریه دارد و با شماره ثبت 2868 گردیده، و در فاصله تقریبا 2 کیلومتری شهر بافق قرار گرفته است.

بنای ساختمان این بقعه در دوره قاجاریه و به وسیله خانم مرمر افضلی بر سر آرمگاه قاضی میرجعفر ایجاد شده است و مصالح به کار رفته خشت و گل و دارای سقف گنبدی شکلی با مقبره‌ای کوچک است.

../../../../media/news_gal/file_88113.jpeg

 


بقعه متبركه پيرمراد بافق

بقعه پيرمراد از ديگر بناهاي تاريخي و مذهبي شهرستان بافق مي باشد كه در اوایل سلطنت پهلوی دوم توسط خانم «باقری» همسر «رضا علی صفایی» ساخته شده است و علت آن هم ارادتی بوده که نامبرده به پیرمراد داشته است. داخل بقعه محجر بسیار کوچکی بر سر مزار آن بزرگوار نهاده شده است. بارگاه او مورد توجه و زیارت مردم شهر است.

اين بنا با مصالح خشت و گل با ستونهای محکم و استوار ساخته شده که از ویژگیهای معماری بومی این دیار محسوب مي‌شود. بر سر مزار سنگ مستطیل شکل و کوچکی دیده میشود که بر روي آن با خط نستعلیق تاریخ وفات به صورت ریز حکاکی شده است : ((مرحوم محمدعلی ابن شاه حاجی حسین فخرالد... فی شهر جمادی الاول سنه 981))

بقعه متبرك پیرمراد در خیابان شیخ محمدتقی بافقي اين شهرستان قرار داشته و با شماره 14597 ثبت میراث فرهنگي و گردشگري گردیده است.


../../../../media/news_gal/file_88112.jpeg


سایت خبری یزد فردا



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا