یزدفردا:باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در مصاحبه ای که در مصاحبه با 'توماس فریدمن' ستون نویس روزنامه نیویورک تایمز، ضمن تمجید از بیانیه سوییس گفت که هیچ روشی موثرتر از روش دیپلماتیک نمی تواند ایران را - به گفته او - از دستیابی به سلاح هسته ای بازدارد.

 
براساس این گزارش، اوباما به دکترین خود برای تغییر سیاست آمریکا در قبال ایران اشاره کرد و افزود: دیدگاه من در مورد این کشور تلفیق نیازهای محوری راهبردی آمریکا در راستای حفظ منافع ملی کشور است و معتقدم که این دکترین پسندیده تر از دکترین تحریم و انزوای بی انتهاست.
 
اوباما در مورد دکترین خود توضیح داد : این دکترین بر این منوال است که ما با حفظ قدرت و توانمندی مان وارد تعامل می شویم.
 
وی افزود: آمریکا با قدرت تامی که در اختیار دارد، لازم است اعتماد به نفس داشته باشد تا به خطرات محاسبه شده ورود کند و راه را برای احتمالات مهم جدید بگشاید. مصداق این اهتمام، توافق دیپلماتیک با ایران است که ضمن آنکه به ایران اجازه می دهد تعدادی از زیرساخت های هسته ای اش را حفظ کند، در عین حال دستکم برای یک دهه جلوی قابلیت های این کشور را برای- به گفته او - ساخت بمب هسته ای می گیرد.
 
وی در مورد توافق هسته ای گفت : باید این فرصت را که امکان دارد فقط یک بار در طول عمر بدست آید، مغتنم شماریم و ببینیم آیا می توانیم حداقل یک پرونده هسته ای را از روی میز برداریم یا خیر.
 
رییس جمهوری آمریکا به سیاست های واشنگتن درحمایت ازاعراب سنی مذهب مانند عربستان اشاره کرد وافزود: فکر می کنم بزرگترین تهدید پیش روی اعراب سنی مذهب از ناحیه ایران نیست، بلکه از نارضایتی ها در داخل کشورهایشان است.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: توافق با ایران هنوز نهایی نشده است. ما هنوز کار را به انجام نرسانده ایم و انبوهی از جزییات وجود دارد که لازم است بر روی آنها کار شود. 
 
وی یادآور شد که در این زمینه لغزش ها و نیروهای پس زننده و دشواری های واقعی سیاسی، هم در ایران و هم در کنگره آمریکا وجود دارد.
 
اوباما در مورد کنگره گفت که از حق انحصاری خود در مقام ریاست جمهوری آمریکا استفاده خواهد کرد. به موجب این حق، رییس جمهوری آمریکا می تواند در مورد توافق های الزام آور با قدرت های خارجی بدون تائید کنگره وارد عمل شود.
 
وی در خصوص نامه هایش به رهبر (معظم انقلاب) ایران که در تاریخ انقلاب اسلامی ایران برای اولین بار از سوی رهبران آمریکا اتفاق افتاده است، نیز توضیح داد: من فکر می کنم ما باید بپذیریم که ایران یک کشور پیچیده است؛ خوب ما هم یک کشور پیچیده هستیم. 
 
اوباما ادامه داد: شکی نیست که با توجه به تاریخچه روابط دو کشور یک بدبینی عمیق میان این دو حاکم بوده است که به زودی هم محو نخواهد شد.
 
وی افزود: آنچه که در ایران شاهد هستیم، گرایش هایی عملگرایانه درون حاکمیت این کشور است و من فکر می کنم آنها تا حدودی به مردم خود پاسخگو شده اند. من فکر می کنم انتخاب حسن روحانی بیانگر آن بود که اشتهایی در میان مردم ایران برای ملحق شدن به جامعه بین الملل وجود دارد و تاکیدی بر روی اهمیت اقتصاد و آرزوی پیوستن به اقتصاد جهانی است.
 
رییس جمهوری آمریکا گفت: برنامه هسته ای غرور و افتخار ملی ایرانیان است. حتی میانه روها و اصلاح طلبان هم حامی این برنامه اند.
 
وی افزود: آنها هشت سال جنگ را تحمل کردند و یک میلیون کشته دادند و این کار را با میل قلبی انجام دادند و من فکر می کنم تحمل هر سختی و مشقتی را که در حیطه غرور ملی و بقای ملی شان هست، دارند.
 
وی با بیان جملاتی حاوی اتهامات تکراری علیه ایران ادامه داد: ایران برای قدرتمندی و موثر بودن در منطقه نیازی به سلاح هسته ای ندارد. من آنچه که می توانم به مردم ایران بگویم این است که شما برای آنکه قدرتی در منطقه باشید نیازی به اینکه ضد سامی، ضد اسرائیلی و ضد سنی باشید، ندارید. 
 
رییس جمهوری آمریکا همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه در مورد اقدامات اخیر کنگره آمریکا و نامه 47 سناتور این کشور در مورد توافق با ایران گفت: بسیار نگرانم، برخی حد و مرزهای سنتی در زمینه سیاست خارجی در آمریکا زیر پا گذاشته شده است. 
 
اوباما در مورد روابط با ایران و اینکه آمریکا خواستار تعامل و در عین حال حفظ توانایی است، یادآور شد: امیدوارم بتوانیم این روند دیپلماتیک را به نتیجه برسانیم و این امر به فصل جدیدی در روابط ایران و آمریکا همچنین روابط ایران با همسایگانش منجر شود. هر آنچه در گذشته روی داده است، منافع عمده فعلی آمریکا در منطقه، نفت و کسب کنترل سرزمین ها نیست، بلکه منفعت ما این است که همه انسان ها در صلح و امنیت زندگی کنند و کودکان بمباران نشوند. منطقه واقعا پیشرفت می کند و در این صورت وضعیت ما بهتر می شود. این هدف بزرگی است. اما به نظر من توافق با ایران گام شروع خوبی برای این کار است.
 
مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و کشورهای گروه 1+5 با حضور نماینده عالی اتحادیه اروپا در لوزان سوییس که از ششم تا سیزدهم فروردین ماه 1394 برگزار شد، به صدور یک بیانیه مشترک حاوی دست یابی به راه حل های یک توافق جامع انجامید. راه حل هایی که ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را تضمین می کند و کلیه تحریم ها را به صورت کامل لغو نماید. 
 
در این بیانیه مشترک آمده است: امروز ما یک گام تعیین کننده برداشتیم. ما به راه حل هایی در مورد مولفه های مهم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دست یافتیم. 
 
بر اساس این چارچوب، همه تحریم اعم از تحریم های مالی، اقتصادی و بانکی و قطعنامه هایی که در شورای امنیت علیه ایران صادر شده است، در همان روز اجرای توافق لغو می شود و غنی سازی در ایران ادامه می یابد و سایت های هسته ای ایران به فعالیت خود ادامه خواهد داد. 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا