فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: ان‌شالله خبرهای خوبی از باور۳۷۳( اس ۳۰۰ ایرانی)در ۲۹ فروردین خواهیم داشت.

 

جهان،‌ امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء، از رونمایی جدیدترین دستاوردهای پدافند هوایی در ۲۹ فروردین خبر داد و گفت:‌ ان‌شاالله دستاوردهای ما در حوزه موشکی، راداری و شنود الکترونیکی خواهد بود.

وی افزود: ان‌شاالله از باور۳۷۳( اس ۳۰۰ ایرانی) در این روز (۲۹فروردین) خبرهای خوبی خواهیم داشت.

 

فرمانده قرار‌گاه پدافند‌هوایی خاتم الانبیا(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران از رونمایی پروژه موشکی برد بلند" تلاش ۳" همزمان با ۲۹ فروردین‌ماه خبرداد.
به گزارش مشرق،  امیر فرزاد اسماعیلی شب گذشته در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در دانشگاه دامغان اظهار داشت: همزمان با 29 فروردین‌ماه روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و حماسه‌آفرینی‌های نیروی زمینی ارتش کشورمان، پروژه " تلاش 3" با برد موشکی بالا و متصل به سامانه " اس 200" رونمایی می‌شود.

فرمانده قرار‌گاه پدافند‌هوایی خاتم الانبیا(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به آزمایش موفق برد کوتاه و برد متوسط این سامانه موشکی در گذشته، تصریح کرد: برد بالای این سامانه قدرتمند موشکی التهاب بزرگی برای دشمنان ایران اسلامی خواهد بود.

وی افزود: به لطف خداوند بعد از تفکیک و تشکیل قرارگاه پدافند هوایی، وضعیت دفاع هوایی کشور با انسجام نیروهای ارتش، سپاه و بسیج مردمی ارتقای چشمگیری داشته و امروز در بیش از سه‌هزار و 600نقطه کشور گسترش یافته است که درصددیم نقاط استقرار دلاوران پدافند هوایی کشور را به پنج هزار نقطه افزایش دهیم.

فرزاد اسماعیلی خاطر‌نشان کرد: به دنبال آن هستیم که نقطه نفوذی برای ورود هواپیماهای باسرنشین و بدون سرنشین دشمن و اشکال مختلف حملات هوایی احتمالی در آینده که متصور هست، باقی نگذاریم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی کشور، ایجاد پیوند و ارتباط منسجم با مراکز دانشگاهی کشور را از مهمترین اهداف این قرار‌گاه برشمرد و گفت: بخش قابل توجهی از پیشرفت‌های امروز صنایع دفاعی و ایستادگی کشور در برابر دشمنان حاصل پتانسیل موجود در دانشگاه‌ها و دانشجویان ایران اسلامی است.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌های متعدد نظری و تحقیقاتی قرار‌گاه پدافند‌ هوایی خاتم الانبیا(ص) با اکثر دانشگاه‌های معتبر کشور، اظهار داشت: امیدواریم تفاهم‌نامه‌هایی را با دانشگاه دامغان نیز در بخش پدافند عامل و غیرعامل در بخش‌های نظری و صنعتی منعقد کنیم و این مرکز و دانشجویان پویای آن نیز همچون سایر دانشگاه‌های ایران اسلامی در حوزه دفاع هوایی گام‌های رو به جلو و مثبتی را بردارند.

اسماعیلی تصریح کرد: همه دانشجویان و جوانان ایرانی عاشق خدمت به میهن و نظام اسلامی‌شان هستند، اما در صورت ارائه طرح‌ها و پروژه‌های کاربردی در حوزه دفاع هوایی، به جمع همرزمان ما می‌پیوندند و با توجه به نوع پروژه و زمانی که صرف آن می‌شود در کاهش مدت زمان خدمت سربازی آنان مؤثر است.
در تاریخ ۲۵ و ۲۶ ارديبهشت ماه ۸۷ شبكه المنار لبنان در ساعاتي از بعد از ظهر تاريخ ذكر شده به نمايش و تحليل قدرت نظامي ايران پرداخت . جديدترين تسليحات توليد شده توسط وزارت دفاع پخش شد . اما جالب ترين قسمت اين برنامه ها پخش فيلمي از سيستم دفاع پيشرفته موشكي يعني اس ۳۰۰ با آرم سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بود . تحليلگر شبكه با اذعان اينكه ايران تعداد ۴ واحد اس ۳۰۰ را از بلاروس خريداري نموده است گفت : با توجه به شناختي كه در مهندسين هوشمند ايراني داريم شك نداريم صنايع دفاع ايران ظرف مدت كوتاهي اين سلاح را مونتاژ خواهد كرد . این در حالیست که خبر حضور اس ۳۰۰ در ایران سال گذشته منتشر گشت اما تکذیب شد .اما اکنون تمام شک ها به یقین مبدل گشته است .

 

تصویر پخش شده مربوط به یکی از لانچرهای پرتاب اس ۳۰۰ منتصب به سپاه توسط شبکه المنار
بنابر گزارشات منتشر شده در نشریات بین الملی ایران 4 واحد موشکی S-300PT در اختیار دارد که 2 واحد از بلاروس خریداری شده و 2 واحد هم از کشور نامشخص تهیه شده است .
هر واحد متشکل است از : 12 سکوی پرتاب ، یک رادار 5N63 ، و یک رادار ارتفاع پایین 5N66 .موشک هایی هم از نوع 5V55K (نوع معمولی) و 5V55R (هدایت نیمه فعال راداری یا تلویزیونی) بوده و احتمال خریداری نوع 5V55RUD (برد بلند 90 کیلومتر) وجود دارد.
رادار پیشرفته این سیستم قادر است همزمان 6 هدف را شناسایی نمايد و 2 شلیک همزمان به یک هدف انجام دهد .
در زمینه نحوه استقرار هم گزارشاتی درباره ساخت سیلوهای مخصوص این سیستم ,همانند شکل , گزارش شده است.

 

يقينا با توجه به شواهد موجود و اطلاعات واصله نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران اين سيستم را در اختيار دارد . لازم به ذكر است در اختيار داشتن سلاح هاي استراتژيكي همچون اس ۳۰۰ كه به روز ترين و كار آمدترين نوع سيستم هاي دفاع موشكي دنياست به راحتي توازن ژئوپلتيكي ايران در مقياس منطقه و فرامنطقه خاور ميانه را در سطح فاحشي تغيير خواهد داد . اين سيستم به همراه سيستم دفاع موشكي تور ام ۱ و سامانه هاي موشكي در اختيار ، قدرت دفاعي بالايي به بخش پدافند نيروي هوايي (اخیرا پدافند هوایی رسما به نیرویی مستقل تبدیل شده است) خواهد داد كه به جرات مي توان گفت با توجه به اطلاعات موشكي و نظامي هيچ پرنده اي از ديد اين نوع از سامانه ها در امان نخواهد بود .

 

در باره اس ۳۰۰ :

S-300 یک سیستم دفاع هوایی با توان کار بالا و در هر نوع شرایط آب وهوایی قابل عملیاتی می باشد . و توانایی حمله به هواپیما با مانور بالا و همان طور که گفته شد به موشکهای کروز و موشکهای بالستیک و هر هدفی که دارای سرعت بالا باشد می باشد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا