نهادهای مختلف سازمان ملل، ضمن تشریح اوضاع اسفناک در یمن، این بحران را هر لحظه رو به وخامت بیشتر و به خطر افتادن جان میلیونها غیرنظامی توصیف کردند.

به گزارش ایرنا، «یوهانس ون درکلایا» هماهنگ کننده امور انسان دوستانه سازمان ملل در یمن روز جمعه در تشریح اوضاع یمن گفت: حملات هوایی و زمینی به یمن که تقریبا در همه جا گسترش یافته، هر چیز باقیمانده از جمله بیمارستان ها، منابع آبی و غذایی را نابود کرده است.

وی افزود: در حال حاظر مردم یمن به شدت به دنبال دسترسی به امکانات بهداشتی، آب، غذا، سوخت و دیگر نیازهای حیاتی اولیه هستند.

این مقام سازمان ملل تاکید کرد که میلیون ها شهروند یمنی در عدن در پی نابودی امکانات آبرسانی، در خطر عدم دسترسی به آب آشامیدنی در کمتر از چند روز آینده قرار گرفته اند.

هماهنگ کننده امور انسان دوستانه در یمن ادامه داد: در حال حاضر هزاران خانواده یمنی به دنبال این حملات، به کشوهای جیبوتی، سومالی و دیگر کشورهای شاخ آفریقا گریخته اند.

مقام های دیگر سازمان ملل نیز برای هشدار درباره وضعیت بحرانی در یمن، با خبرنگاران کنفرانس خبری تلفنی برگزار کردند.

«احمد شادل» از سازمان بهداشت جهانی در تشریح شرایط یمن گفت: براساس آخرین گزارش ها، شمار تلفات در دو هفته گذشته به 648 تن رسیده و 2 هزار و 191 تن نیز مجروح شده اند؛ اما این آمار در حال افزایش است.

«ادریان ادوارد» از کمیته پناهندگان سازمان ملل نیز دراین باره گفت: شمار پناهندگان یمنی که با قایق یا هر وسیله دیگری سعی دارند خود را به کشورهای شاخ آفریقا برسانند به شدت در حال افزایش است به طوری که کارشناسان براین باورند در 6 ماه آینده، 30هزار پناهنده به کشور جیبوتی، 100 هزار تن به کشور سومالی و منطقه خودمختار «پانتلند» سومالی پناهنده شوند و بیش از 250 هزار تن در خاک یمن آواره خواهند بود.

یونیسف(صندوق کودکان سازمان ملل) نیز در گزارشی اعلام کرد که هزاران خانواده یمنی در جریان درگیری های روزهای اخیر برای یافتن نقاط امن و بیمارستان ها، خانه و کاشانه خود را رها کرده و درگیر نگهداری از شمار بالای مجروحان با کمترین امکانات پزشکی هستند.

براساس گزارش یونیسف، کودکان متحمل بیشترین عواقب این درگیری ها هستند.

«برنامه جهانی غذا سازمان ملل» نیز درگزارشی با هشدار نسبت به کمبود سوخت و مواد غذایی اعلام کرد: زنگ خطر ایجاد موج گرسنگان با روند کنونی کمبود سوخت و مواد غذایی در کشوری که پیش از این 10میلیون تن از مردم آن از امنیت غذایی برخوردار نبوده اند، دور از انتظار نبود.

عربستان سعودی از ششم فروردین، تجاوز گسترده به خاک یمن را با حمله هوایی به این کشور آغاز کرد.

در تجاوز نظامی هواپیماهای سعودی و همپیمانانش به خاک یمن به بهانه حمایت از عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری این کشور تاکنون شمار زیادی از غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان یمنی جان باخته اند.

در این تجاوز گسترده، جنگنده های10 کشور عربی از جمله کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (به جز عمان) و آمریکا، جنگنده های ارتش عربستان را در حمله به یمن همراهی می کنند.

 

معاون ظریف: مقامات سعودی از اعمال اشد مجازات برای دو مأمور مجرم خبر دادند

 

معاون وزیر خارجه ایران از ملاقات حسین صادقی، سفیر ایران در ریاض با عالی‌رتبه‌ترین مقام مسوول سعودی درباره موضوع دو مأمور مجرم عربستانی در روز چهارشنبه خبر داد.

 

 حسن قشقاوی، معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان وزیر خارجه افزود: در این دیدار مسوول عالی‌رتبه سعودی در پاسخ به پیگیری‌های سفیر ایران درباره ماجرای فرودگاه جده اظهار که اتفاقی که افتاد مایه تأسف شدید ما و خجالت‌آور است. مرتکبین این عمل غیرانسانی و ناشایست هم اکنون در زندان به سر می‌برند و پرونده نزد مدعی‌العموم است.

او ادامه داد: این مقام مسوول در ادامه قول داد که جز به اشد مجازات آن‌ها هرگز رضایت نخواهیم داد و شما را در جریان موعد آن قرار خواهیم داد تا خانواده قربانیان از نزدیک شاهد آن باشند.

شایان ذکر است در ملاقات مشابه دیگری، صادقی، سفیر جمهوری اسلامی ایران با معاون وزیر خارجه عربستان، وی نیز با حیوانی خواندن عمل انجام شده گفت: وزارت خارجه عربستان نیز به نوبه خود خواستار اشد مجازات در صدور حکم برای این دو مجرم سعودی است.

قشقاوی در پایان گفت: وزارت امور خارجه در جریان کامل جریحه‌دار شدن احساسات و افکار عمومی هموطنان عزیز است. به همین دلیل تا حصول نتیجه قطعی به پیگیری مستمر خود ادامه داده، همگان را در جریان امر قرار خواهد داد.

وی گفت: البته مطالب اغراق‌آمیز و غیرواقعی نیز عمدتاً در فضاهای مجازی در جریان است که نباید به آن‌ها توجه شود.

 

منبع: ایسنا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا