شیخ «ابراهیم العلیوی» وکیل سعودی در خصوص حادثه فرودگاه جده و تعرض دو افسر سعودی به دو نوجوان زائر ایرانی گفت: اقدام شرم آور و ننگین افسران آل سعود در جریان بازرسی از زائران ایرانی با چراغ سبز مقامات سعودی صورت می‌گیرد و جمهوری اسلامی ایران باید اعزام زائران عمره مفرده به مکه و مدینه را متوقف کند.


وی با اشاره به اینکه شهروندان ایرانی و عراقی زائر خانه خدا در خاک عربستان همواره مورد توهین و ضرب و شتم از سوی مقامات یا پلیس سعودی قرار می‌گیرند، گفت: شیعیان و پیروان اهل بیت (ع) در عربستان هدف حملات تلافی‌جویانه مقامات سعودی هستند و در این امر فرقی بین گناهکار یا بی‌گناه، خردسال یا بزرگسال مرد یا زن وجود ندارد.

این فعال حقوقی تاکید کرد: همه شیعیان قربانی وحشی گری رژیم آل سعود و مزدوران آن هستند، این رژیم افسار شهوت‌های حیوانی خود را باز گذاشته تا همه آنهایی را که منادی آزادی و عدالت در عربستان هستند مورد تعرض قرار دهد.
«رشید الحسناوی» سیاستمدار سعودی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تاکید بر اینکه حادثه فرودگاه جده دروغین بودن ادعاهای رژیم آل سعود در پایبندی به دین اسلام و خدمتگزاری به حرمین شریفین را ثابت کرد، گفت: مقامات سعودی افرادی فاسد را برای نظارت بر حجاج زائر بیت الله الحرام در فرودگاه به خدمت گرفته است.

وی افزود: مقامات سعودی فساد نیروهای امنیتی خود را رد می‌کنند، عبدالعزیز آل الشیخ مفتی سعودی سال گذشته فتوایی صادر کرد که بر اساس آن نباید مفسدان را رسوا و انگشت نما کرد.

به گزارش فارس، در هفته دوم تعطیلات نوروزی، به هنگام بازرسی از یک کاروان عمره ایرانی در فرودگاه جده، مأموران سعودی به بهانه مشکوک‌شدن به دو نوجوان ایرانی، آنها را از بقیه جدا کرده و در بخش دیگری مورد بازرسی بدنی قرار دادند که در اثنای بازرسی، سایر افراد کاروان متوجه شدند که مأموران خاطی قصد آزار و اذیت جنسی آن دو نوجوان را داشته‌اند و مسئولان امر را از این موضوع مطلع می‌کنند.

مسئولان مربوطه بلافاصله موضوع را به سرکنسولگری جمهوری‌اسلامی‌ ایران در جده اطلاع داده و با حضور کنسول آن سرکنسولگری، مقام‌های ذی‌ربط کاروان و مسئولان فرودگاه جده بررسی‌های میدانی به عمل آمده و پس از شناسایی دو مأمور متخلف، پس از انجام مقدمات قانونی طرف سعودی اقدام به بازداشت آنها می‌کنند.

پاسخ مقامات عربستان سعودی به فاجعۀ جده/ مجرمین زندانی شدند

معاون وزیر خارجه ایران از ملاقات حسین صادقی، سفیر ایران در ریاض با عالی‌رتبه‌ترین مقام مسوول سعودی درباره موضوع دو مأمور مجرم عربستانی در روز چهارشنبه خبر داد.

به گزارش ایسنا؛حسن قشقاوی، معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان وزیر خارجه افزود: در این دیدار مسوول عالی‌رتبه سعودی در پاسخ به پیگیری‌های سفیر ایران درباره ماجرای فرودگاه جده اظهار که اتفاقی که افتاد مایه تأسف شدید ما و خجالت‌آور است. مرتکبین این عمل غیرانسانی و ناشایست هم اکنون در زندان به سر می‌برند و پرونده نزد مدعی‌العموم است.

او ادامه داد: این مقام مسوول در ادامه قول داد که جز به اشد مجازات آن‌ها هرگز رضایت نخواهیم داد و شما را در جریان موعد آن قرار خواهیم داد تا خانواده قربانیان از نزدیک شاهد آن باشند.

شایان ذکر است در ملاقات مشابه دیگری، صادقی، سفیر جمهوری اسلامی ایران با معاون وزیر خارجه عربستان، وی نیز با حیوانی خواندن عمل انجام شده گفت: وزارت خارجه عربستان نیز به نوبه خود خواستار اشد مجازات در صدور حکم برای این دو مجرم سعودی است.

قشقاوی در پایان گفت: وزارت امور خارجه در جریان کامل جریحه‌دار شدن احساسات و افکار عمومی هموطنان عزیز است. به همین دلیل تا حصول نتیجه قطعی به پیگیری مستمر خود ادامه داده، همگان را در جریان امر قرار خواهد داد.

وی گفت: البته مطالب اغراق‌آمیز و غیرواقعی نیز عمدتاً در فضاهای مجازی در جریان است که نباید به آن‌ها توجه شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا