رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ﮔﻔﺖ: بدون هیچگونه گزافه گویی عرض می کنم که فعالیت های بهداشتی در استان یزد قابل تقدیر است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی: دکتر طالبی (معاون سیاسی امنیتی استانداری یزد) در جلسه پایش و ارزشیابی ایدز استان یزد گفت: می توان از آمارهای حوزه سلامت یزد دانست که کارگروه سلامت استان یزد با بالاترین توان فعالیت کرده است.

وی افزود: نواقص ما در مواردی همچون هزینه کم آبی و تردد اتباع خارجی است که استان کنترل کمتری بر ان اعمال کرده است و در این زمینه نیازمند حضور بیشتر مردم از طریق آگاهی بخشی به جامعه و مشارکت سازمان های مردم نهاد هستیم. در حوزه درمان و پیشگیری سازمان های مردم نهاد خوبی داریم، اما در بحث بیماری های واگیر کمتر کار شده است.

دکتر گویا (رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت) نیز ضمن حضور در این جلسه گفت: بدون هیچگونه گزافه گویی عرض می کنم که فعالیت های بهداشتی در استان یزد قابل تقدیر است.

ﺩﻛﺘﺮﮔﻮﻳﺎ اﻓﺰﻭﺩ:استان یزد جزء استان هایی است که شیوع ان نسبت به میانگین کشور در حد پایین تری است، ولی این موضوع نباید ما را خوشحال کند که فعالیت ها کفایت می کند.

تعداد شناسایی کمتر از چیزی است که انتظار می رود. بیماری سالها بدون علامت است. در بین مردم جامعه عیب و عار نسبت به بیماری وجود دارد، لذا مراجعه اولیه کمتر است. افرادی مبتلا می شوند که رفتارهای پر خطر دارند و این رفتار ها را پنهان می کنند. ﻭي ﺑﺎﺑﻴﺎﻥ اﻳﻨﻜﻪ یک چهارم افراد مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شدند که این آمار در یزد یک سوم است ﮔﻔﺖ: تخمین زده می شود 970 نفر در یزد مبتلای به ایدز باشند و در یزد یک سوم موارد شناسایی شده اند. تعداد مشاوره های انجام شده درخصوص بیماری ایدز در استان یزد ار میانگین کشوری بالاتر است. تعداد کسانی که به کلینیک ایدز مراجعه می کنند از میانگین کشوری خیلی بالاتر است، به طوری که میانگین کشوری 59% و در یزد 86% است. همچنین بررسی های ازمایشگاهی و پایش بیماان در یزد 85% و میانگین کشوری 70% است.

 دکتر گویا با اشاره به عوامل موثر در بیمارهای شغلی ناشی از آب و غذا اعلام کرد یکی از عوامل موثر در ابتلای به این بیماری ها در استان یزد،م مساله کم آبی استان است که باید مورد اهتمام مسئولین استان قرار گیرد. همچنین رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر دار کشورمتذکر شد یکی از عوامل موثر بر بیماری های واگیر دار استان، تردد کنترل نشده اتباع خارجی است، به طوری که هر 4 مورد کشف شده سرخک از ابتدای سال 94 تاکنون مربوط به اتباع خارجی بوده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا