مدير منابع طبيعي و آبخيزداری طبس گفت: تاکنون برای انجام عمليات آبخيزداری در حوزه‌ی سدهای نهرين، کريت و دره‌بيد طبس، 10 ميليارد تومان هزینه شده است که این عملیات همچنان ادامه دارد.

فتحی سرپرست یزد فردا طبس / محمدعلی فرخی در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار داشت: عمليات آبخيزداري در حوزه سدهاي نهرين، کريت و دره‌بيد طبس اجرا مي‌شود که تاکنون 10 ميليارد تومان به‌منظور انجام عمليات بيولوژيک، احداث سدهاي گابيوني، خاکي، خشک‌چيني و سدهاي سنگي و ملاتي مربوط به این 3 سد هزينه شده است.

وی ادامه داد: کارهایی که تاکنون انجام شده، شامل 52 مورد سد سنگي و ملاتي، 10 بند خاکي، 23 سد گابيوني، 1257 مورد خشکه‌چيني، 5 مورد ديوار ساحلي، يک استخر و همچنين سد زيرزميني است.

مدير منابع طبيعي و آبخيزداري طبس بیان کرد: این شهرستان دارای 215 بندسار خاکي به‌منظور استفاده بهينه آب و کنترل روان‌آب‌ها است که نياز به مرمت دارد.

وی همچنین از انجام مطالعات سد تغذيه مصنوعي و کنترلي در بخش ديهوک طبس خبر داد.

فرخی سدهاي زيرزميني را از بهترين سازه‌ها براي ذخيره آب و تغذيه سفره‌هاي آب دانست و بیان کرد: در روستاهاي دشتوک، پيرحاجات، نايبند، خرو و مرغوب شهرستان طبس اين نوع سدها احداث شده است که به دلیل زیرزمینی بودن مخزن، تبخیر ندارد و معمولاً در تمام طول سال دارای آب است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا