فتحی سرپرست یزد فردا طبس / سرپرست پروژه آلودگی نوری کشور گفت: پناهگاه حيات وحش نايبندان طبس از تاريک‌ترين نقاط در ايران و خاورميانه به حساب می‌آيد که قرار است به‌زودی حدود 150 نفر منجم برای انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی به این منطقه بروند.

سهراب عليدوستي اظهار داشت: پناهگاه حيات وحش نايبندان طبس از تاريک‌ترين نقاط در ايران و خاورميانه به حساب مي‌آيد.

وی ادامه داد: بهتر است شرکت توزیع نیروی برق، لامپ‌های غیراستاندارد در شهرهای دیهوک، طبس، و به‌ویژه آستان حضرت حسین‌بن موسی‌الکاظم(ع) طبس را با لامپ‌های استاندارد جایگزین کند تا اندک نورهای مزاحم از بین برود و تاریکی منطقه برای سال‌های آینده نیز پایدار بماند.

سرپرست پروژه آلودگي نوري کشور بیان کرد: در نظر است حدود 100 تا 150 نفر منجم، برای انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی به پناهگاه حيات وحش نايبندان طبس بروند و حتی درصدد برگزاری مسابقه‌هاي رصدي و نجومي ملي در این منطقه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: براساس اندازه‌گیری‌های انجام شده، نور شهر طبس در سال 1388 تا فاصله‌ی 100 کیلومتری بر آسمان شب تأثیرگذار بوده که این تأثیرگذاری اکنون به شعاع 120 کیلومتری رسیده است و چنانچه نور شهر طبس با روند فعلی گسترش یابد، طی 15 سال آینده، تاریک‌ترین منطقه رصدی ایران از بین خواهد رفت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا