مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب یزد، بارندگی های زمستان پارسال و بهار امسال را جوابگوی نیاز آبی استان ندانست و خواستار صرفه جویی در مصرف این مایع حیاتی در تابستان آتی شد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب یزد، بارندگی های زمستان پارسال و بهار امسال را جوابگوی نیاز آبی استان ندانست و خواستار صرفه جویی در مصرف این مایع حیاتی در تابستان آتی شد.

به گزارش روابط عمومي شركت آب و فاضلاب استان يزد سياوش پاكدل گفت :  میزان بارندگی در سال آبی 94-93 در شهر یزد تنها 45 میلیمتر بوده که این میزان نسبت به معادل بارندگی بلند مدت (60میلیمتر)، 15 میلیمتر کاهش داشته است .

وی اظهار داشت: یزد در کم باران ترین نقطه کشور واقع شده و اگر میزان بارندگی آن را با مراکز استان های مجاور مقایسه کنیم به کم باران بودن آن پی می بریم.

پاکدل با بیان اینکه کشوری که 40 درصد منبع آب تجدیدپذیر سالانه خود را مصرف کند با بحران شدید آب روبرو می باشد گفت: در ایران در حال حاضر افزون بر 80 درصد از منابع آب تجدید پذیر مصرف می شود و این بدان معناست که ایران با بحران بسیار شدید اّب مواجه است و آبی که سهم طبیعت، محیط زیست، رودخانه ها، دریاچه ها و سفره های آب زیر زمینی است به راحتی به مصرف می رسد .

وی افزود: نتیجه این مصرف بی رویه، افت شدید سفره های آب زیرزمینی ، خشک شدن دریاچه های کشور و فصلی شدن رودخانه هایی است که قبلا دائمی بوده اند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش مشترکین آب و گسترش شهر، منابع آب زیرزمینی پاسخگوی نیاز آبی یزد نیست و حدود 15 سال است که بخش عمده آب شرب استان از آب انتقالی کوهرنگ تامین می شود .

پاکدل با بیان اینکه روش های ساده ای برای صرفه جویی در مصرف آب وجود دارد گفت: درک وضعیت بحرانی آب استان و مدیریت آن موضوعی است که باید مد نظر شهروندان باشد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت آبفای استان یزد در ادامه به تشریح برخی از روش های صرفه جویی در مصرف اب پرداخت و استفاده از شیرآلات اهرمی استاندارد در منازل و مکان های عمومی با توجه به اینکه این نوع شیرها دارای پرلاتور کاهنده مصرف هستند و حداقل به میزان 30 درصد مصرف آب را کاهش می دهند را از جمله راهکارها اعلام کرد.

وی استفاده از سردوش های کاهنده مصرف در حمام که مصرف آب را تا 50درصد کاهش می دهد و جایگزین کردن فلاش تانک های استاندارد و کم مصرف به جای فلاش تانک های قدیمی که مصرف آب را تا 6 لیتر در هربار استفاده کاهش می دهد را از دیگر راه کارها اعلام نمود.

پاکدل تاکید کرد: شهروندان در هنگام خرید شیرآلات حتماً به مهر استاندارد ملی ایران توجه داشته باشند و از خرید شیرآلات بدون مهر استاندارد جداً خودداری نمایند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا