علی اصغر باقری

شاید این روزها عجیب ترین حرکت دور زدن رهبری و ملت در دولت یازدهم در حال رقم خوردن باشد. اصرار و عجله دولت بر مذاکرات آن هم با تأکید بر محوریّت امریکا! قول دادند 100 روزه کار را تمام کنند اما تا کنون مشکلات اقتصادی که حل نشده بلکه به آن اضافه هم شده، ما تا اندازه ای همه چیزمان را در بحث هسته ای بر اساس توافق ژنو به تعللیق در آورده و ذخایر ارزشمندمان را نابود کردیم تا راستی آزمایی مان توسط دشمنانمان تأیید شود!! و آنها اذعان کردند بیش از آنچه که انتظار داشتند ما به تعهداتمان عمل کردیم اما آنها عکس آن عمل نموده و تحریم ها را بیشتر کردند! تا اینکه ظاهراً مذاکرات در لوزان سوئیس به بار نشست و تیم مذاکره کننده ما اعلام موفقیت نمود و ریاست جمهوری و بسیاری از نخبگان پیام تبریک دادند و برای آن اعلام جشن و شادی نمودند و مردم گمان کردند همه چیز تمام شده و ما به حقوق خود رسیدیم، اما گویا واقعیّت چیز دیگری بود که در بیانات مقام معظم رهبری در 20/1/94 معلوم گردید بر اساس آنچه که آقایان به رهبری گزارش داده اند هیچ کاری نشده و هنوز ابتدای راه هستیم!!

 مقام معظم رهبری از دولت مردان خواسته اند تا واقعیّت را به مردم بگویند و فرمودند ما هیچ چیز محرمانه ای نداریم و ضمن ردّ فکت شیت امریکایی ها خواستار این شدند تا مسئولین ما بیانیه و یا فکت شیت ایرانی را منتشر کنند. اما علی رغم گذشت قریب به دو هفته از پایان مذاکرات و درخواست 213 نماینده مجلس و بسیاری از نخبگان در انتشار فکت شیت ایرانی، آقایان وزارت امورخارجه از این کار طفره رفته و همچنان به حاشیه سازی و فرافکنی مشغول هستند. با این احوال موضوع از چند حال خارج نیست اول اینکه شاید آقایان   نمی خواهند دروغهای امریکا برملا شده و موجب رنجش خاطر کدخدای غرب گراها فراهم شود!! دوم اینکه ممکن است بعضی از ادعاهای امریکا راست از آب درآید و آقایان دروغگو شوند و به واسطه فاجعه بار بودن آن به خیانت متهم شوند لذا با زیر پا گذاشتن دستور صریح مقام معظم رهبری و خواست قاطبه ملت بر عدم انتشار فکت شیت ایرانی اصرار دارند!! سوم اینکه این دولت، دولت سایه است و در واقع این دولت در چنبره استاد اعظم هاشمی رفسنجانی است و تا آن آقا اجازه ندهد کسی آب نمی خورد و در واقع وزن هاشمی رفسنجانی نزد بعضی از دولتمردان از رهبری و ملت و قانون اساسی و آبرو و حیثیّت دولت بیشتر جلوه نموده چرا که شاید آقایان دولتشان را مدیون حمایتهای وی می دانند و در واقع باعث و بانی مذاکرات و اصرار بر مذاکره با محوریّت امریکا را هاشمی رفسنجانی می دانند، لذا تصمیمات اوست که اولویت اول را دارد!!؟   

 و اما عملکرد دولتمردان ما این حکایت را تداعی می کند که: چند نفری از دوستان ملانصرالدین درب خانه وی رفتند و گفتند ملا خرت را بده برای ساعتی که بارمان زمین مانده، ملا گفت عذرخواهی می کنم خر خانه نیست، در این هنگام خر ملا شروع به عرعر نمود. دوستانش گفتند ملا خرت که خانه است!! ملا گفت: عجب مردمانی هستید! شما حرف من را قبول نمی کنید، آمدید حرف خر را باور می کنید؟! از قدیم گفته اند در مثل مناقشه نیست،؛ دولتمردان ما اگر می خواهند مردم به عرعر امریکایی ها گوش ندهند و حرف دولت خود را باور داشته باشند بیایند و به آن مردمی که در عرصه زبانی از آن دم می زنند، در عمل هم ارزش قائل شده و فکت شیت ایرانی را بدون کم و کاست و بدون ترجمه غلط منتشر و در دسترس آحاد ملت و نمایندگان آنان قرار دهند.

 آنچه که این روزها حساسیّت ها و نگرانی ها را بیشتر می کند اینکه وزیر خارجه امریکا گفته: توافق ژنو هم بر اساس گفته های ما اجرا شد!! از طرفی سرکرده های فتنه گران سال 88 که در امریکایی اسرائیلی و انگلیسی بودن حرکتشان هیچ ابهامی نمانده این روزها مدافع دو آتشه توافق لوزان بوده و موافق انتشار فکت شیت ایرانی نیستند و همچنین به دولت توصیه می نمایند که دستور دیگر مقام معظم رهبری در دعوت منتقدین و گوش دادن به حرفهای آنها بمظور همدلی و همزبانی را نادیده بگیرند!!علی اکبر اولیا نماینده اصلاح طلب سابق یزد در این باره می گوید: نیازی به جلسه مشترک بین منتقدان تفاهم لوزان با دولت نیست!! (خبرگزاری فارس 25/1/94) البته چنین اظهار نظرهای شرم آور آن ضرب المثل «همه مرغی جامرفت لاکه پشت صحرا مرفت را به ذهن تداعی می نماید»

و جای بسی تأسف است کسانی که داعیه عقلانیّت و مردم سالاری دارند کارشان به جایی برسد که مخالف بحثهای منطقی و روشنگرانه شوند و در روزنامه های زنجیره ای شان با تیترهای بزرگ اقدام به فضاسازی و مسخره نمودن منتقدین نمایند!! روز نامه هایی که غالباً آبشخورشان یکی است و ما یزدی ها هم از آن بی نصیب نیستیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا