همایش دورنمای هسته ای با حضور دکتر فریدون عباسی، رئیس سابق انرژی اتمی ایران توسط بسیج دانشجویی دانشگاه یزد در سالن امفی تئاتر دانشگاه یزد برگزار شد.

مسؤول پژوهشکده علم الهدی بسیج دانشجویی دانشگاه یزد در ابتدای این مراسم با اشاره به تشکیل حلقه های علمی این پژوهشکده گفت: ما در بخش ها و رشته های مختلفی هسته هایی تشکیل خواهیم داد و بر اساس مبنای علمی به فعالیت های خود ادامه می دهیم.

وی افزود: ما برنامه داریم تا در سطح دانشگاه مسابقات را به صورت علمی و با رویکردی علمی و کاربردی صورت دهیم .وی همچنین از دانشجویان خواست تا با حضور در این بخش از بسیج دانشجویی در کلاس های آموزشی وعلمی شرکت کرده و با کسب علم و تخصص در بخش های مختلف زمینه را برای فعالیت های علمی خود در دوره های مختلف آماده کنند.
همچنین در ادامه این مراسم دکتر محسن خواجه امینیان عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه یزد ضمن خوش امدگویی گفت: دکتر عباسی دانشمند هسته ای کشور هستند که تلاش های زیادی در زمینه هسته ای انجام دادند و تخصص کاربرد پرتوها را دارند و در سال ۸۶ نیز به عنوان استاد نمونه کشوری و در سال ۸۹به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران انتخاب شدند و همچنین در همین سال نیز خوشبختانه از ترور نافرجام جان سالم به در بردند.

وی افزود: دکتر عباسی همچنین قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت به عنوان افراد تاثیر گذار در صنعت هسته ای کشور تحریم شدند که این نشان از اهمیت فعالیت های وی است.
عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه یزد خاطرنشان کرد: هرچند ما در کشور در این زمینه مشکلاتی داریم اما ایشان با فعالیت های خود کادرسازی بسیار مناسبی را انجام دادند و با دادن ایده و امیدواری آنها را برای دستاوردهای زیاد تشویق می کنند.
در ادامه این مراسم نیز دکتر فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: حضرت امام در ابتدای جنگ با وجود اگاهی از دست دادن جوانان، آن را رحمت خواندند که ما با بزرگتر شدن و افزایش آگاهی های فراوان، دلیل این را فهمیده و عمق ان را فهمیدیم.

رئیس سابق انرژی اتمی ایران همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: کارهای بزرگ می تواند افراد متخصص تربیت کند و عرصه را برای افراد توانا فراهم می کند.
وی ادامه داد: بزرگترین دستاورد اراک این بود که به جامعه فنی و مهندسی ما شجاعت داد اینها با پرداختن به تجهیزات راکتور اراک چیزهایی زیادی را کشف کردند.

عباسی با تأکید بر لزوم توجه به عقل و خرد جمعی در زمینه فعالیت های هسته ای، به تفاوت های میان صنعت هسته ای و فیزیک هسته ای اشاره کرد و افزود: فیزیک هسته ای اصلاً ربطی به صنعت هسته ای ندارد.
این دانشمند هسته ای افزود: جوانان دانشمندمان وقتی به خارج از کشور برای به دست آوردن دانش بیشتر می روند که فرصت هایی را در داخل از دست رفته می بینند.
در ادامه این مراسم نیز تعدادی از دانشجویان به صورت شفاهی و کتبی سوالات خود را مطرح کرده و دکتر فریدون عباسی نیز بدان ها پاسخ داد.
 در پایان این مراسم نیز بسیج دانشجویی دانشگاه یزد با اهدای لوح سپاس از وی تجلیل کرد.

 دانشجویان رشته مهندسی هسته ای باید بیشتر با اخبار و جریانات بین الملل آشنا باشند

دکتر فریدون عباسی، همچنین با دعوت بسیج اساتید استان یزد در محل سالن شهید صدوقی دانشگاه یزد در جمع اساتید فیزیک و شیمی دانشگاه یزد حضور یافت.

لزوم رعایت مسائل امنیتی در سایت های هسته ای، لزوم نگهداری دانشمندان هسته ای و اقناع نخبگان داخلی و حتی نخبگان منتقد و از دست ندادن انگیزه فعالیت علمی آنها عناوین مهمی بود که در این نشست به آن پرداخته شد.

دکتر حسین ابویی رییس بسیج اساتید استان یزد این نشست را جهت روشنگری پیرامون مسائل هسته ای اخیر و بیانیه لوزان عنوان کرد و گفت: در این جلسه نکاتی که تیم هسته ای لازم است در تنظیم قراردادها رعایت کنند مورد بحث قرار میگیرد و به سوالات حضار در خصوص مسائل هسته ای و بیانیه لوزان پاسخ می دهد.

وی در این خصوص تصریح کرد: پیروی فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی که تیم هسته ای را به ارتباط بیشتر با نخبگان توصیه و نخبگان را به ارائه رهنمودهای تخصصی به تیم هسته ای دعوت کردند، بسیج اساتید استان یزد تصمیم گرفت جلسه ای با اساتید علاقه مند به بحث هسته ای با حضور دکتر فریدون عباسی در یزد برگزار شود.

فریدون عباسی،رییس سابق سازمان انرژی اتمی ایراننیز در این نشست تاکید کرد: دانشجویان  به ویژه دانشجویان رشته انرژی هسته ای و رشته های مرتبط باید از مسائل بین الملل و اخبار آگاهی کامل داشته باشند و اطلاعات خود را افزایش دهند تا دچار مشکل نشویم.

وی گفت:در تاسیس معاونت فناوری های پیشرفته و  کاربرد پرتوها در سازمان اترژی اتمی ایران متخصصان یزدی زحمات زیادی کشیدندبه طوری که در تاسیس شتاب دهنده یزد صرفا متخصصین یزدی حضور داشتند و کار فوق العاده ای در انرژی هسته ای کشور انجام شد به طوری برای برخی راه اندازی یک شتاب دهنده باور پذیر نبود.

وی با بیان اینکه تولیدات سانتریفیوژها باید بر اساس نیاز کشور باشد ولی بدون توقف تحقیق و توسعه اظهار کرد: در زمان مدیریت من با تلاش زیاد توانستیم رشته کاربرد پرتوها را در مقطع تحصیلات تکمیلی راه اندازی کنیم، معاونت فناوری های پیشرفته و  کاربرد پرتو ها را راه اندازی و مرکز لیزر و پژوهشکده گداخت را راه بیاندازیم.

وی در یک انتقاد دیگر به مدیریت سازمان انرژی اتمی فعلی ایران عنوان کرد: این صحیح نیست که نسل در نسل همه خواست ها و برنامه ها از نو و با چنین تغییراتی انجام شود و فرصت ها از دست برود.

وی در پاسخ سوالی نسبت به اینکه اهمیت شهدای هسته ای از چند سانتریفیوژمهم تر است و باید بیشتر محافظت شوند، گفت: درست است و ما و شهدای هسته ای هیچکدام طلبکار نظام نبوده ایم ضمن اینکه انقلاب جوان است و سیستم امنیتی هم افراد هوشمند و ابزار فنی و تخصصی می خواهد که با همکاری دانشگاه ها و همراه با رشد علمی دانشگاه های ما رشد خواهد کرد و انقلاب باعث شد تحصیلکرده ها وارد حوزه امنیت شوند و در حال پیشرفت است.

وی افزود: در زمان مدیریت من در سازمان رویکرد دانشگاهی داشتیم و ورکشاپ های زیادی را در جهت بهینه سازی برای اساتید این رشته برگزار کردیم چرا که معتقد هستم نخبگان نیاز به اقناع دارند و باید از اساتید و دیدگاه های مختلف هم بهره گیری کنیم لذا رضایت رهبر انقلاب را برای استفاده از پتانسیل موجود در دانشگاه ها جلب کردم تا ازپروژه های فوق لیسانس و دکترا پنج درصدهیات علمی در حوزه انرژی اتمی حمایت کنیم این در حالی است که ما سعی کردیم تا نخبگان منتقد خارجی را نیز با دعوت و توضیحات لازم اقناع کنیم.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا