به گزارش خبرنگار یزد فردا از مهریز:جلسه اعلام برنامه های هفته سلامت  سال جاری( 1394) در شهرستان مهریز در مورخ 30 فروردین ماه 94 با حضور مدیریت شبکه بهداشت و درمان شهرستان ، مسئول روابط عمومی فرمانداری وجمعی از اصحاب رسانه در محل آموزشگاه بهورزی این شهرستان تشکیل گردید.

دکتر میر جلیلی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان  در ابتدای جلسه عنوان نمود رسانه ها در ارائه اطلاعات برای بالا بردن آگاهی مردم نقش اساسی دارند، رسانه ها می توانند مهارتهای لازم را در طول زمان ایجاد نماید. وی با بیان اینکه امسال سازمان جهانی بهداشت موضوع ایمنی غذا از مزرعه تا سفره را بعنوان شعار سال معرفی کرده است، یادآور شد این موضوع با هدف تشویق دولت ها برای ارتقای سلامت و تشویق مصرف کنندگان به حصول اطمینان از بی خطر بودن غذا های مصرفی است.

میر جلیلی در ادامه به تشریح عملکرد سال گذشته و برنامه های آتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهریز پرداخت:

وی گفت: این مرکز در سه بخش بهداشت ،درمان و مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی مشغول به ارائه خدمات به شهروندان میباشد. و ارائه خدمات بهداشت و درمانی  از زمان سه ماه قبل از تولد نوزاد ، زمان تولد (خدمات واکسیناسیون و... ) نوزاد ، خردسالی ، نوجوانی تا میانسالی و ... را در برنامه کاری  دارد. همچنین شهروندان میتوانند از خدمات مشاوره ای  ازدواج و اعتیاد بصورت رایگان بهره مند شوند.

در حوزه بهداشت خدمات به گروههای هدف از جمله دانش آموزان، زنان بار دار و بیماران دیابتی بصورت رایگان ارائه میگردد. از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت و بهداشت محیط راه اندازی آزمایشگاه آب میباشد و آزمایشگاه مواد غذایی نیز بزودی راه اندازی خواهد شد.

در حوزه خدمات درمان با دریافت فرانشیز از بیمار صورت میگیرد که در روستاها مبلغ آن کمتر در نظر گرفته شده.

همچنین با شروع طرح تحول سلامت  در مورخ 15 اردیبهشت ماه 93 در این شهرستان هزینه ها به شدت کاهش پیدا کرد و زایمان طبیعی بصورت رایگان انجام گرفت که با مقایسه آمار زایمان بصورت سزارین از 26% در سال 92 به 22%در سال 93 تنزل پیدا کرد و در مقابل زایمان طبیعی از 422 مورد به 566 مورد افزایش یافت. که وی انجام زایمان طبیعی را از دیگر بسته های خدمتی طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد.

وی در ادامه از دیگر فعالیتهای انجام گرفته را تجهیز ، تعمیر و بهسازی و ساخت مراکز درمانی جدید  در دهستانها  عنوان کرد. همچنین خدمات بهداشتی، درمانی در مناطقی که بصورت ثابت قابل ارائه نباشد در قالب مراکز سیار در نظر گرفته شده.

وی با اشاره به اجرای طرح سیب سلامت اظهار داشت: این طرح به صورت ملی اجرا خواهد شد و تمامی رستورانها و اماکنی که خدمات اغذیه ای به مردم ارائه می دهند، زیر پوشش این طرح قرار می گیرند ، در این طرح معیار سلامت و رعایت بهداشت محل های عرضه مواد غذایی به تعداد سیب های سلامت اعطا شده بستگی دارد ، واحدهای غذاخوری در صورتی که کیفیت کار خود را بالا ببرند به سیبهای آنان اضافه  و در غیر این صورت  از سیبهای آنها کاسته خواهد شد.

وی گفت: سلامتی با هدف ارتقای سلامت عمومی جامعه امکان پذیر است .

گفتنی است شبکه بهداشت ودرمان شهرستان مهریز با ۵۳۶ نفر نیرو دارای 5 مرکز بهداشتی درمانی شهری و 7 مرکز بهداشتی درمانی روستایی میباشد.

در پایان جلسه دکتر میر جلیلی به اهم برنامه های هفته سلامت ( یکم تا هفتم اردیبهشت ماه) در سال 94 اشاره نمود.

  1. غباررویی گلزار شهدای گمنام شهرستان مهریز
  2. عیادت از بیماران بستری در بیمارستان فاطمه الزهرا
  3. برگزاری جشنواره غذای سالم
  4. ویزیت رایگان خانواده های شهداء
  5. برگزاری همایش
  6. ایستگاه سلامت
  7. و غیره ...    

 

محمدرضا دهقانی زاده عکاس یزدفردا

 

 

 
 
 
 
سایت خبری یزد فردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا