دغدغه‌های صادرات و تک محصولی بودن محصولات گلخانه‌ها، همواره گلخانه‎‎داران یزدی را نگران کرده است اما رئیس سازمان جهادکشاورزی استان معتقد است که کشت خیارسبز همچنان توجیه اقتصادی دارد هرچند بازار صادرات به دلیل رقابت بین صادرکنندگان، جایگاه واقعی خود را ندارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان یزد  رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در این‌باره گفت: سازمان تعاون روستایی استان در حال تدوین طرحی به منظور حمایت از گلخانه‎‎داران یزدی با راه‎‎اندازی تشکل صادرکنندگان این محصولات است و به این ترتیب تمام صادرکنندگان محصولات گلخانه‎‎ای استان در ذیل این  تشکل فعالیت می‌کنند و این تشکل کار قیمت‎‎گذاری و صادرات این محصولات را مدیریت می‌کند.

سید جمال سجادی پور  نبود سیستم بسته‏‏بندی مناسب و برند مشخص برای محصولات گلخانه‎‎ای استان در بازارهای جهانی، نقطه‌ضعف مهم گلخانه‎‎داران یزدی دانست و گفت: محصول خیار سبز استان یزد در بازارهای خارجی مصرف می‎‎شود، بدون اینکه برند مشخصی از محصولات استان را به مصرف‏‏کننده معرفی کند.

وی اظهار داشت: محصول خیار سبز گلخانه‎‎های یزد از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار است اما چون از شهرهای دیگر کشور به بازارهای خارجی صادر می‌شود، اغلب نام و نشانی از یزد ندارد و کسی این محصول را به اسم یزد نمی‎‎شنا‌سد.

سجادی پور  با تاکید بر اینکه صادرات محصولات گلخانه‎‎ای جز مشکلات ناشی از انتقال پول، محدودیت دیگری ندارد، عنوان کرد: مشکل رقابت بین صادرکنندگان، یک رقابت درون مجموعه‎‎ای است به طوری که صادرکنندگان به دنبال حذف یکدیگر هستند. وی معتقد است که این رقابت باعث شده قیمت و جایگاه واقعی محصولات گلخانه‎‎ای استان محقق نشود از این رو سازمان تعاون روستایی با تشکیل جلساتی با حضور نماینده صادرکنندگان و نماینده شرکت تعاونی گلخانه‎‎داران در صدد حل این معضل برآمده است.

رئیس جهادکشاورزی استان گفت: این تشکل قصد دارد با تعیین نرخ واقعی و معقول، از حقوق کشاورزان حمایت کند و صادرات را در بهترین شرایط انجام دهد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا