آبزی‌پروری در استان منجر به اقتصادی پایدار و بنیادین خواهد شد؛ اما کاهش بارندگی‌ها مانع از تحقق پیش بینی رشد 20 درصدی عملکرد آبزی‌پروری در استان در سال گذشته شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان یزد پرورش ماهی‌های سردآبی و گرم‌آبی در استخرهای کشاورزی از اقدامات ترویجی جهاد کشاورزی استان در سال‌های اخیر بوده است؛ به طوری که درصد زیادی از استخرهای آب کشاورزی استان به محلی برای پرورش ماهی‌ تبدیل شده اند.

مدیریت شیلات استان نیز برای توسعه و گسترش آبزی پروری، تلاش و کوشش فراوانی کرده است چنان‌که با بهینه کردن منابع آبی خرد مانند آب چاه، چشمه و قنات در روستاها و هدایت آنها به استخرهای آب کشاورزی، استفاده ای دو منظوره از این منابع به عمل آورده است.

محمد علی مبینی گفت: در سال‌های گذشته فعالیت‌های مفیدی در حوزه آبزی‌پروری استان انجام شده است که از جمله آن رهاسازی 320 هزار قطعه بچه ماهی گرمایی از خانواده کپور ماهیان رهاسازی و توزیع و نظارت بر پرورش 65 هزار قطعه بچه ماهی تیلاپیا و رهاسازی یک میلیون  و 200 هزار قطعه بچه ماهی سردآبی از گونه قزل آلای رنگین کمان در سال گذشته بوده است.
به گفته این مسئول همچنین برای آموزش آبزی‌پروری در استان 1900 نفر روز آموزش و همزمان برای افزایش مصرف ماهی نیز 2900‌نفر روز آموزش ارائه شده است؛ به طوریکه میانگین مصرف آبزیان در استان را به 7 کیلوگرم افزایش داده است.
وی همچنین به آموزش آبزی‌پروری به‌صورت چهره به چهره در استان اشاره می‌کند و می‌گوید: در این زمینه نیز در سال گذشته 1400 نفر ساعت آموزش در محل استخرهای پرورش ماهی ارائه شده است.

به گفته مبینی تاکنون در استان 880 مجوز آبزی‌پروری برای انواع ماهی‌های سردآبی و گرم آبی صادر شده است و پرورش ماهی نیز در 250 استخر  استان انجام می‌شود.
این مسئول می‌گوید: استان یزد دارای 6600  منبع آبی برای پرورش ماهی است که شامل 2630 رشته قنات، 3638 چاه عمیق، نیمه عمیق و صنعتی ، 387 دهنه چشمه و 1950 باب استخر تنظیمی می باشدکه اگر در 20 درصد از این منابع آبی رهاسازی انجام شود قریب به 4000 تن تولید استان می باشد

مسئول شیلات استان پیش بینی امسال برای پرورش ماهی را 1000 تن اعلام کرد و گفت از این مقدار 450 تن ماهی های سردآبی و 550 تن ماهی گرمابی قزل آلا می باشد

وی با بیان اینکه خوشبختانه در تمام ‌شهرستان‌های استان یزد آبزی‎پروری رو به گسترش است، اما شهرستان‌های خاتم، ابرکوه و بافق در این رابطه پیشتاز هستند، می‌افزاید: توسعه مکانیزاسیون در صنعت آبزی پروری استان ضروری است.
مبینی عقیده دارد که صنعت آبزی پروری به نسبت سایر بخش‌های کشاورزی، توجیه اقتصادی بیشتری دارد اما لازمه آن اجرای آبزی‌پروری صنعتی است که نمونه‌های موفقی از آبزی پروری صنعتی در استان قابل مشاهده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا