به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد حمام تاریخی مهرجرد شهرستان میبد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد در این خصوص گفت: اين اثر تاريخي در شهر ميبد، خيابان طالقاني (مهرجرد)، مقابل حسينيه مهرجرد واقع ‌شده ‌است و با توجه ‌به‌ سبک معماري، قدمت ‌اين‌ بنا متعلق به دوران متاخر اسلامي (قاجار) مي باشد و نام آن متاثر از نام محلي است که بنا در آن واقع گرديده است.

محسن ذاکری نیا افزود: بنا به صورت حياط مرکزي و سه‌ جبهه ساخت طراحي و احداث گرديده است. ورودي بنا در جهت شرق و دربند نقيب قراردارد. پس از ورودي هشتي است که يک راهرواز آن منشعب مي شود و در انتها با يک زاويه 90 درجه در جهت غرب به حياط ختم مي گردد. در جهت جنوب حياط ايواني با پوشش سقف به صورت طاق و تويزه با قوس جناقي وجود دارد که قدمت آن به دوره صفويه باز مي‌گردد. در طرفين اين ايوان نيز دو اتاق نشيمن قرار دارد. فضاهايي نيز درپشت بام ضلع جنوبي وجود داردکه دسترسي به آنها از طريق راه پله اي ‌که از جهت غربي هشتي ورودي منشعب مي شود امکان پذير است. به نظر مي رسد اين بخش داراي سه ايوان در کنار هم بوده که بخش مرکزي آن در دوره قاجار تخريب و به جاي آن بادگير جهت تهويه هواي ايوان احداث گرديده است.

وی خاطرنشان ساخت: به طور کلي اين بنا با مصالح خشت و آجر و با ملات گل و گچ ساخته شده است.

گفتنی است: اثر تاريخي ـ ‌فرهنگي حمام مهرجرد در تاريخ 93/9/12 به شماره 31203 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا