یزدفردا"سرویس اجتماعی "خبرهای پلیس استان یزد: با پذيرفتن مسئوليت استفاده کودکان از کامپيوتر، خانواده ها مي توانند به شدت خطرات و تهديدات را کاهش دهند.

به گزارش پايگاه خبري پليس، اگر به عنوان پدر يا مادر در آخرين تغييرات اينترنت يا وب سايت هاي محبوب با فرزندانتان همگام نباشيد مسئله اي نيست.

لازم نيست براي اينکه به فرزندانتان کمک کنيد از اينترنت لذت ببرند با همان سرعتي که همه چيز پيش مي رود پيش رويد. آنچه ابتدا بايد انجام دهيد اين است که راجع به آنچه فرزندتان در وب انجام مي دهد با وي صحبت کنيد، سپس براي خانواده خود قوانين را توضيح داده و آنقدر اين صحبت ها را هر سال ادامه دهيد تا به قدر کافي بزرگ شده و بتوانند مواظب خود باشند.
قبل از صحبت با فرزندانتان مهم است نحوه درک و پاسخ خود را زماني که صحبت از زندگي ديجيتال آنها به ميان مي آيد و موضوعاتي که با آنها روبرو هستند تحليل كنيد.

در اينجا چند گام ارائه شده است که به کمک آنها خانواده ها مي توانند از کودکان خود در برابر خطر اينترنت و تکنولوژي کامپيوتر محافظت کنند.

ابتدا والدين بايد اين نکته را در نظر داشته باشند که نظارت و توصيه هاي بزرگتران ضروري است و نه اختياري. همان طور که به کودکان آموخته مي شود چگونه بايد از خيابان عبور کنند بايد آنچه را که در وب انجام مي دهند را نيز مورد نظارت قرار داد.

ابتدا با کودکان خود دراين باره صحبت و گفتگو کنيد که چه وقت و چه مدت مي توانند در اينترنت بمانند و از چه سايت هايي مجازند که ديدن کنند.

سايت هاي محبوب آنها را bookmark کنيد تا دسترسي راحت تري داشته باشند. هنگامي که کودک از کامپيوتر استفاده مي کند او را تنها نگذاريد، يا کامپيوتر را در اتاقي بگذاريد که معمولا اعضاي خانواده در آن حضور دارند.
کامپيوترها در حال تغيير نحوه تعامل انسان با ديگران و دانش اندوزي وي از دنياي اطرافش هستند و نقش بسيار مهمي در زندگي روزانه انسان ايفا مي کنند.

نمي توان تظاهر کرد که اين تغييرات اتفاق نمي افتند. با پذيرفتن مسئوليت استفاده کودکان از کامپيوتر، خانواده ها مي توانند به شدت خطرات و تهديدات را کاهش دهند و در عين حال به کودکانشان اجازه دهند تجربيات مثبت و بسيار مفيدي بدست آورند.

در اينجا چند سوال به صورت نمونه قرار داده شده است. در صورتي که مايل بوديد با کودکانتان صحبت کرده و بدانيد که در اينترنت چه کاري انجام مي دهند مي توانيد با اين سوالات شروع كنيد:

1- دوستانتان در اينترنت چه کار مي کنند؟

اين سوال توجه را از کودک منحرف کرده و به فعاليت هاي اينترنتي عمومي در اطراف وي هدايت مي کند. اين روش خوبي براي آغاز کار و ساده و عادي نگاه داشتن موضوع است. شما بايد کودکانتان را مطمئن سازيد که به خاطر پاسخ هايشان آنها را تنبيه نخواهيد کرد. با اين روش مي توانيد اطلاعاتي درباره بازي، چت، شبکه هاي اجتماعي و حتي تکاليف و فعاليت هاي تحقيقاتي آنها کسب کنيد.
2- جديدترين و پرطرفدارترين وب سايتها کدامند؟

از کودکان خود بپرسيد اين سايت ها چرا محبوبيت دارند. همچنين مي توانيد درباره سايت هايي که محبوبيت ندارند نيز بپرسيد.

3- سايت هاي مورد علاقه خود را به من نشان بده.

بله، بهتر است اندکي از زمان خود را صرف اين کنيد که سايت هاي مورد علاقه کودکان را تماشا کنيد. از آنها بپرسيد تنظيمات امنيتي خود را چگونه انجام مي دهند (به بالا و پايين صفحات آن سايت ها دقت کنيد). در صورتي که تصميم مي گيريد خودتان اين تنظيمات را برقرار کنيد اجازه دهيد کودکان نيز در جريان کار قرار گيرند.

4- آيا تاکنون زماني که آنلاين بوديد با مورد عجيبي برخورد کرده ايد يا احساس ناراحتي نموده ايد؟
در اينجا مي توانيد در مورد جستجوهاي تصادفي کودکانتان در وب سوال کنيد. ايده اين روش اين است که مطمئن شويد کودکانتان بدانند مي توانند صحبت کنند و اگر اتفاق بدي در دنياي آنلاين بيافتد تنبيه نخواهند شد. به هر حال تجربه هاي ناخوشايند، در صورتي که کودکتان عضو فعالي در وب باشد، اجتناب ناپذير است. بگذاريد فرزندتان بداند که اگر اتفاق بدي افتاد مي تواند جهت کمک به شما مراجعه کند و تنبيه نخواهد شد.
تهيه كننده : پلس راه آهن استان يزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا