معاون پژوهش و فنآوری دانشگاه یزد در نشست مدیران استان که با موضوع فرهنگ رانندگی، قانون گریزی و رفتار تهاجمی در دانشگاه یزد برگزار شد، از تشکیل مرکز اسناد و تحقیقات ترافیک و تخلفات مربوط به این حوزه در آینده نزدیک در دانشگاه یزد خبر داد.

در این نشست که با همکاری حوزه معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه یزد و با حضور مسؤولان پلیس راهور استان، شورای شهر، دادگستری، نظام مهندسی و شهرسازی، اعضای هیأت علمی گروه معماری و شهرسازی، و گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد در محل سالن کنفرانس دفتر ریاست دانشگاه برگزار شد، دکتر جباری فر عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد به عنوان دبیر برگزاری این نشست گفت: فرهنگ رانندگی، قانون گریزی و رفتار تهاجمی را بهانه قرار دادیم تا بتوانیم در آغاز سال ۱۳۹۴، سال همدلی دولت و ملت، مسایل شهر یزد و مسایل عمران دانشگاه را به بحث و تبادل نظر بگذاریم و برای بهبود آن همدلی و همکاری کنیم.

وی افزود:۲۰هزار نفر در سال به دلیل حوادث ترافیکی جان خود را از دست می دهند. استفاده نادرست ازوسیله نقلیه، قانون شکنی، قانون گریزی عوامل عمده حوادث رانندگی در کشور محسوب می شود به گونه ای که رانندگان خیابان را محلی برای تست سرعت وتخلیه هیجان خود می دانند، این آمار بالای مرگ و میر در رانندگی شاید به این دلیل است که با قوانین رانندگی بیگانه هستیم.

دکتر جباری فر ادامه داد: در کشور ما مسئولین محیط مناسبی برای تخلیه هیجان قشر جوان در نظر نگرفته اند و همین موضوع باعث می شود جوانی که به رانندگی می پردازد، خیابان را جای تخلیه هیجان فرض کند و جان خود و دیگران را به خطر بیاندازد ضمن اینکه در بحث آموزش و اعطای گواهینامه سهل انگاری هایی که منجر به عدم مهارت لازم در راننده خواهد شد صورت می گیرد که حادثه ساز است و باید در نظر داشت این خطاهای انسانی با ابزار و سیستم فنی و مهندسی قابل جبران نیست.

وی از برگزاری همایش ملی در آبان ماه ۹۴ خبر داد و گفت: ما همچنان این موضوع را ادامه خواهیم داد چرا که در این جامعه زندگی می کنیم و باید نسبت به آن دلسوز باشیم.

رفاهی، معاون پیشگیری از جرم و آسیب های اجتماعی دادگستری یزد در این نشست اعلام کرد:راهکار ها باید عملی باشد و دادگستری آمادگی هر گونه همکاری از جمله پرونده خوانی را با پژوهشگران و جرم شناسان دارد استانداری هم برای نوشتن پروپزال های تحقیقاتی قول مساعد همکاری و حمایت مالی داده است و دادگستری یزد هم تصمیم دارد در سال جدید با اقدامات خود ۴۰ در صد از تصادفات استان را کاهش دهد هر چند این یک کار جمعی است وهمه ارگان ها باید همکاری کند چرا که دادگستری با تشدید مجازات ها نمی تواند بازدارنده رفتارهای پرخطر در رانندگی باشد لذا پلیس راهنمایی و رانندگی هم باید وظایف خود را جدید تر انجام دهد.

وی با اعلام اینکه در فروردین ماه جاری آمار فوتی های تصادف در استان افزایش داشته است و این در حالی است که در کل سال گذشته این آمار ۲۶۴ نفر بوده است، افزود: به دلیل آمار بالای پرونده های مربوط به تصادف دادگستری قاضی ویژه تصادفات دارد و لذا از این قضات خواسته شده است اشد مجازات در این حوزه را با جدیت پی گیری کنند. همچنین کارگروه قصاص قاتل را در دادگستری تشکیل دادیم که متشکل از روانپزشک، روانشناس ، جرم شناس ، حقوقدان و.. است و در بحث حادثه مهریز هم این این کارگروه فعال بود و نتایج خوبی را در یافت کرد.

 وی به استفاده دانش آموزان با سن غیر قانونی از موتور سیکلت و حتی پارک کردن آنها در مدارس اشاره کرد و گفت: آموزش و پرور ش کوتاهی هایی را در این زمینه انجام می دهد و این در حالی است که موتورسواران بمب های جامعه تبدیل شده اند.

علی غیاثی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در این نشست گفت:  بودجه فرهنگی در سال گذشته ۶۰میلیون تومان بوده و این مقدار حتی برای پژوهش ها هم کارساز نیست چه رسد به ساخت کارهای هنری برای تاثیر گزاری بر مردم و لذا ب توجه افزایش آمار طلاق، تصادفات و آسیب های اجتماعی باید کار علمی بشود چه بسا این موارد دارای ریشه های یکسان در استان باشند.

وی با اشاره به مهاجر پذیری استان یزد و تغییر ترکیب جمعیتی یزد گفت: همین موارد حاشیه نشینی در یزد را به سرعت افزایش داده است که منجر به افزایش آسیب های اجتماعی در استان شده است.

وی گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در شورای فرهنگ عمومی استان به این موضوع رسیدگی می کند ضمن اینکه می توان به هنرمندان پیشنهاد داد تا سوژه های خود را از میان موضوعات حمل و نقل و حوادث جاده ای انتخاب کنند چرا که کار هنری همواره با تاثیر خود بر ذهن مخاطب می تواند فرهنگ سازی عمیقی داشته باشد.

دکتر نقصان محمدی عضو هیات علمی دانشکده معمماری دانشگاه یزد نیز گفت:موضوع حوادث جاده ای به خانواده بر می گرددهمچنین طراحی فضاهای فیزیکی نیز باید استاندارد و صحیح باشد ضمن اینکه پراکندگی جمعیت در یزد که ۳۰ نفر در هکتار است در حالی که با توجه به استاندارد های یک شهر باید ۱۲۰ نفر در هکتار باشد و این پراکندگی حرکت و جابه جایی را به دنبال دارد که در نهایت موجبات اینگونه حوادث را فراهم می کند.

سرگرد زارع رییس عملیات و ترافیک پلیس راهور استان یزد به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این نشست عنوان کرد:۳۷ درصد از متوفیان عابرین پیاده هستند، ۱۶درصد دوچرخه سوار و ۴۷درصد موتور سوار که آماری قابل تامل است ضمن اینکه بیشترین تصادف منجر به فوت در بلوارهای شهر یزد و معابر اصلی گزارش شده است.

وی از مردم خواستار شد با حمایت از متخلفان در زمانی که پلیس در حال برخورد با آنها است موجبات افزایش جرم د رجامعه را افزایش دهند بلکه فرد متخلف در رانندگی را داوطلبانه به پلیس معرفی کنند.

وی به سرعت بالا و مصرف روان گردان ها به عنوان عوامل اصلی تصادفات اتومبیل در یزد عنوان کرد و گفت: با هر تست الکل پلیس هر شب در هر تست سه نفر با تست مثبت الکل را شناسایی می کند.

زارع رییس شورای شهر استان نیز در این زمینه خاطر نشان کرد: هر ارگانی طبق تخصص خود باید به این مقوله بپردازد و ورود شهرداری ها در بحث آموزش ماهیتا اشتباه است.

دکتر کاظم برزگر بفروییه عضو هیات علمی دانشگاه یزد و روانشناس تربیتی در این نشست ضمن بیان اینکه حضور آموزش و پرورش در این نشست ها باید بیشتر باشد گفت: تحقیقات نشان داده است عامل جنسیت، سن، تحصیلات و وضعیت اقتصادی بر میزان تخلفات تاثیرگذار است به گونه ای که اکثر تخلفات و حوادث رانندگی را در سنین ۲۰تا۵۰ سال شاهد هستیم و پدیده جوان مرگی در کشور رواج یافته است.

محورهای مورد بحث این نشست، ایمنی برای عابر پیاده و پلهای هوایی، حوادث و تصادف عامل مرگ زود هنگام مردان ایران، اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی به کودکان برای دراز مدت، لزوم احداث مسیرهای دوچرخه سواری، اقتدار پلیس و اعمال قانون، ایمن سازی راه ها، پیاده رو و جاده های شهر و استان یزد بود.

دکتر سید محمد تقی المدرسی معاون پژوهش و فنآوری دانشگاه یزد در این مراسم از تشکیل قطب ترافیک و مرکز اسناد و مدارک مربوط به تخلفات این حوزه در آینده نزدیک در دانشگاه یزد خبر داد.

خبرنگار: زینب زارع

عکاس: فاطمه تیو

 

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا