مهندس حمید صالحی فیروزآبادی در پاسخ به یک سئوال ساده :

جامعه و گروهی

 که در آن هیچ سخن و تلنگری حتی از سر عدم احاطه کامل بر موضوع  بیان نشود آن جامعه بیمارست و بیماری اش یا درد بی دردی است

در پی انتشار مطلب :یک سوال ساده : چه کسانی بر فن آوری اطلاعات یزد تاثیردارند؟؟؟  واکنشهای مختلفی را شاهد بودیم که خود ما را مصمم تر به ادامه دادن راه نمود وپاسخ مدیرعامل محترم شرکت پیشگامان امن افزاردر پاسخ به یک سئوال ساده را که صادقانه با پاسخگوئی مناسب خود باعث دلگرمی بیشتر فردائیان شد و در جدید ترین واکنش ،مهندس حمید صالحی فیروزآبادی که قبلا هم مطالبی از ایشان در یزدفردا منتشر شده بود پاسخی را به یزدفردا ارسال نموده اند که خواندنش خالی از لطف نیست و امیدواریم در ادامه نیز مسئولین مربوطه با وارد شدن به گفتگوهای دوستانه با اطلاع رسانی شبهات اختمالی موجود را برطرف نموده وخدا را شاکریم که پس از سه سال فعالیت شبانه روزی فردائیان  تنها استانی هستیم که تمامی منتقدین و مسئولین می توانند آزادانه انتقادها و شبهات خود را مطرح نموده و به جای برخوردهای غیرمنطقی با پاسخ های منطقی و دلسوزانه روبرو شوند ودر اینده نزدیک با دردل های بالاترین مقام فناوری و اطلاعات استان نیز آشناتر خواهیم شد .

بسمه تعالی شانه

یزدفردا :حمید صالحی فیروزآبادی:مقاله آقا یا خانم ن م در سایت یزدفردا را مطالعه کردم و از سایت محترم یزدفردا خواهشمندم در ایفای رسالت خود این چند سطر را جهت اطلاع عموم و نویسنده محترم منتشر نمائید .


سخن اولم بیان این نکته است که جامعه و گروهی که در آن هیچ سخن و تلنگری حتی از سر عدم احاطه کامل بر موضوع، بیان نشود آن جامعه بیمارست و بیماری اش یا درد  بی دردی است و یا غفلت روزمرگی، پس در ابتدا ضمن تشکر از دوستی که کاش خودشان را معرفی می نمودند تا احساسی لطیف تر از نقد گزنده ایشان از اوضاع IT در اذهان شکل بگیرد، از دوستان محترمم در ارگانها و شرکتهای مختلف که مقاله ایشان باعث دلگیری شان شده است تقاضامندم بپذیرند گاهی عدم اطلاع رسانی بهنگام ما بدلیل مصلحت اندیشیهای لازم برای ادامه حیات این صنعت باعث می شود که دیگرانی که در عمق ماجرا قرار ندارند احساس کنند حاشیه راندگانی هستند که آینده شان در پای کسب سود دیگران می سوزد و تباه می گردد و باید فغانی کنند تا حقی بستانند و  البته نمی توان بر ایشان خرده گرفت... باید بپذیریم مردم بر اساس دانسته ها و دیده های خود سخن می گویند و البته من بعنوان کسی که بدلیل حضورم در شرکت یزدتکفا و جاهای دیگر تا حدودی در جریان بعضی مسایل قرار گرفته ام به خوبی درک می کنم که این نحوه قضاوت چقدر می تواند برای کسانیکه از سر صدق و امانت داری کمر همت به زنده نمودن این صنعت از یاد رفته در استان نموده اند چقدر گزاف و سنگین تلقی می شود و کاش می شد که این  بزرگان که براستی زعمای فناوری اطلاعات استان هستند سفره دل باز کنند و بگویند در این 3 4 سال اخیر چه اتفاقاتی که در صنعت IT استان نیفتاد و با فراست ایشان به خیر گذشت  و چه بحرانهایی که ایجاد نگشت و با همدلی و تعاملات پشت پرده  مرتفع گردید.
دوست عزیزم... شما درست می گویید ظاهر امور همان چیزی است که شما دیده اید و بیان کرده اید... اما فقط ظاهر امور!!!...... مواردی که گفتید همه حقیقت نیست ... حقیقت صنعت IT استان پیچیده تر است.... صنعتی که در بعضی مواقع هیچ اولویتی در بحث سیاست گذاری مدیران استان نداشته است.... از بنیه فنی و پولی لازم برخوردار نبوده است... قدرت رقابت با هم کیشان خارج از استان خود را نداشته است و هزاران مسئله دیگر.... اگر بخواهیم همه معضلات را بیان کنیم قطعا سردرد خواهید گرفت!!! حتی مدتی است مورد لجبازی بعضی از ارگانهای مالی استان هم بناحق قرار گرفته است!!! آیا باید بیشتر تبیین کنم؟!
دوست عزیزم .... در ارتباط با نامه شما دوست ندارم اجازه دهم در افکارم توهم توطعه ای از جانب جنابعالی بر علیه کلیه زحمتهایی که در این چند سال کشیده شده و بر علیه حرمت انسانهای شریفی که در این مدت ادای وطیفه نموده اند رسوخ کند و نیز خیال ندارم کارنامه صنعت IT استان را کاملا درخشان نشان دهم که معتقدم هر فرایندی نقاط ضعف وقوت فراوانی دارد و مخاطبین شما در مقاله مدکور قطعا بیشتر از جنابعالی ضعفهای صنعت استان را می دانند و در جهت رفع آنها تلاش می کنند اما از طرف دیگر سخت است  اینگونه همگان را مورد کم لطفی و حتی اجازه می خواهم بگویم اهانت قراردادن و شنیدن و دم نزدن.... که ما مسلمانیم و حرمت انسان در کیش ما همسنگ جان اوست....
دوست عزیز....
از دفتر فناوری اطلاعات استان گفته اید.. بیوگرافی خوبی است با کمی اغماض، می توان تاریخچه بیان شده را پذیرفت ... اما از مشکلات این دفتر خبر دارید؟ آیا فکر می کنید عدم جذب بودجه ها بخاطر ناتوانی همکاران IT در آن مجموعه بوده است یا مشکلات تشکیلاتی و ساختارهای تصمیم گیری و اتفاقاتی چون انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی و اولویت نداشتن مسایل IT استان و کاهش بودجه های استانی و حذف ردیف بودجه ها و کاهش بودجه استانی و غیره؟؟تاکنون گذارتان به ساختار دولتی نیفتاده است؟چه توقعی دارید؟ می دانید همین دفتر فناوری اطلاعات گاهی سنگ زیرین آسیاب فناوری اطلاعات استان بوده است؟ یک میلیارد را بعنوان بودجه حداکثری تقسیم بر بیش از 30 ارگان استفاده کننده دولتی نمایید.. به هر ارگان چقدر می رسد که این عدد بتواند تحولی در صنعت و بازار IT  استان ایجاد نماید آنهم با اینهمه فقر موجود در صنعت IT؟؟ می دانید....... (بگذارید برای پاسخگویی به شما همه مسایل بیان نشود ....) باز باید ممنون همکاران دولتی در دفتر IT استان بود که تعاملی سازنده را با بخش خصوصی دارند که اگر همین هم نبود چه بلایی که بر سر این صنعت نمی آمد این تعامل بارها باعث شده است از صنعت IT استان احقاق حق شود. نمی توان این تعامل را جز درخشش به چیز دیگری تشبیه کرد و به آن خرده گرفت..... البته نقد منصفانه همیشه وجود دارد ....
از سازمان نظام صنفی رایانه ای و اتحادیه گفته اید.... نمی دانم آیا در قبل از ایجاد سازمان نظام صنفی رایانه ای در بازار فناوری اطلاعات دستی داشته اید یا خیر و  اگر داشته اید نمی توانم بپذیرم متوجه جایگاه این سازمان و نقشی که ایفا می کند آنهم بدلیل عشق (و نه منافع مادی و اعتباری) چند نفر از منتخبین ما که براستی مردانه پا در عرصه تحول صنعت فناوری اطلاعات استان گذاشته اند، نشده باشید... تعاملات سازنده با سازمانهای دولتی، تلاش برای کاهش معضلاتی چون مالیات و بیمه ، ایجاد فرصتهای نو، تسهیل زندگی در قالب تعاونی مسکن و امکانات رفاهی، تقویت اعتبار استان، جلوگیری از تخلفات صنفی در حد مقدورات، افزایش توانایی فنی همکاران، تقویت بنیه مالی با جذب تسهیلات مالی برای همکاران،تعریف و انجام مشاوره  در پروژه های استانی، ایفای نقش سوپاپ اطمینان در صنعت انفورماتیک استان، کمک به ساختارهای دولتی در مواقع لزوم و دهها مورد دیگر مدالهای لیاقتی است که بر سینه نظام صنفی استان نقش بسته است و اینها نبوده مگر ساعتها تلاش آنهم نه تنها بدون انگیزه مالی صورت گرفته که گاهی  برای منافع اقتصادی درگیران آن هم مضر بوده است.... اسناد این موارد موجود است... ساعتها کار در کمیته های مختلف... صدها نامه و مقاله..... ساعتها جلسه و پیگیری..... فکر کنم 2 ماه پیش بود که در مقاله ای گوشه هایی از این تلاش را بر شمردم که شاید لازم باشد سایت محترم یزد فردا بازهم آن را منتشر کند...... حتی در ارتباط با مورد شما در ارتباط با کارت اینترنت استان و افزایش بهای آن باید گفت این امر بر اساس درایت سازمان صورت گرفت زیرا اولاً از زیرفروشی ناجوانمردانه شرکتهای ضعیف البنیه که با خدمات نامناسب و تنها تبلیغ برروی قیمت مشتریان ناآگاه به مسائل فنی را جذب خود می کردند جلوگیری نمود  و هم شرکتهای دارای خدمات با کیفیت از ورشکستگی نجات یافتند و هم سطح خدمات اینترنت استان به کاربر بهتر شد و در کل هم تصمیم گروه عمده ای از ارائه دهندگان اینترنت بود و نه یک شرکت خاص و به جهت حفظ منافع او!!! چگونه می شود مبنای محاسبه مالیات شرکتهای ارائه کننده اینترنت ساعتی 350 تومان قرار گیرد اما شرکتها به کاربران خدمات با کیفیت با ساعتی 50 تومان ارائه دهند؟!آیا این بغیر از کم فروشی مورد مذمت و یا انتحار بعضی از شرکتها بوده است؟!
از شرکتهایی چون یزدتکفا و پیشگامان گفته اید.... در ارتباط با پیشگامان به همین نکته بسنده کنم که این شرکت دیگر یک شرکت استانی نیست هرچند شالوده آن در استان پا گرفته است و توانسته با استفاده از ظرفیتهای موجود بیشترین بهره برداری را نماید اما محدوده فعالیت این شرکت به گونه ای نیست که بتوان ادامه حیات آنرا رانت استان دانست... این شرکت با بیش از 300 کارمند و گستره وسیع فعالیتهای خود و ایده های خلاقانه ای که داشته است ، براستی بر ای همه دست اندرکاران انفورماتیک استان باید سند افتخار و بالندگی باشد. شاید بیان رزومه فنی آن بتواند شمارا اقناع کند که از همکاران این شرکت خواهشمندم  این مورد را صورت دهند (من نه جزو مدیران این شرکت هستم و نه جزو سهامداران!)
شرکت یزدتکفا هم که به نظرم شفافیت خاصی دارد... نزدیک به هفتاد سهامدار که اکثراً شرکتهای فعال در بحث IT استان هستند با سهام یکسان و منافع یکسان.... هر کس دیگری هم که علاقه به خرید سهام آن دارد این امکان برایش میسر است... پس نه مافیایی مطرح است و نه زد و بندی.... شرکت یزدتکفا با تمام جایگاه خود و نفوذ هیئت مدیره خود براحتی مناقصه پارک علم و فناوری را به نفع شرکت دیگری باخت و آب از آب هم تکان نخورد!!! یزدتکفا آمده است تا پروژه هایی که قبلا جایگاهی نداشت چون تهیه RFP و یا عاملیت چهارم و یا پروژه هایی را که در قبل از استان خارج می شد به انجام رساند و تا حدود زیادی نیز موفق بوده است و اگر منافعی داشته است این منافع برای جمع حاصل گردیده است. اکنون بواسطه فعالیت شرکت یزدتکفا هم برند خاصی ایجاد شده است و هم مسائلی که تاکنون در استان مطرح نبودند چون مشاوره و نظارت جایگاهی پیدا نموده اند که خود در شفاف سازی بازار و ایجاد بازارهای نو بسیار موثر بوده است.آیا این بجز خدمت است؟!یزدتکفا ملک شخصی هیچ فرد و گروهی نیز نیست .... توان فنی آن جمع توان موجود در شرکتهای سهامدار آن است که فکر نکنم توان کمی باشد . سیاست این شرکت جذب بازار و واگذاری قراردادها مطابق اساسنامه خود به شرکتهای سهامدار است و اصولاً پروژه هایی که تاکنون انجام داده است پروژه های منحصر به فردی بوده که یا کننده آن تاکنون در استان وجود نداشته و یا اصولا فعالیت این شرکت باعث طرح پروژه های جدید و بدیع شده است پس جایگاه کسی را نمی توانسته تنگ کرده باشد!.....
دوست عزیزم ن م
نقد منصفانه مورد علاقه و تشویق همگان خواهد بود اما اگر همین نقد حتی با نیت خیر بدون اطلاع کافی از موضوعات صورت گیرد عواقب خطرناکی چون درگیریهای بی مورد و صرف انرژی و زمان بجای استفاده بهینه از آنها، احساس یأس و ناامیدی که بر فعالین و دلسوزان سایه خواهد افکند، شاد شدن رقیبانی که بدنبال منافع در خطر افتاده خود سعی در تضعیف ارکان IT استان می کنند، عدم اطمینان بازار به شرکتهایی که قدرت تعامل با همدیگر را ندارند و کسادی بازار و غیره  را موجب خواهد شد که به نفع هیچ کس نیست.
مشکلات وجود دارند. همه می دانیم .... اما باید در این بین با انسجام از قابلیتهای موجود استفاده کنیم.... رمز پیروزی صنعت IT استان ایجاد تحول در اندیشه ها است بدون رسوخ افکار زیان بار و مخرب.....
عزت جمیع دست اندرکاران IT استان به حفظ حرمتها است... هر چند وجاهت این صنعت به تک تک فعالان آن است اما اعتبار آن وابسته به چهره ها و بزرگان فعال در آن است که نباید مورد بی مهری قرار گیرند.
امیدوارم تمامی همکاران در این صنعت به مهربانی دست در دست هم دهند تا سربلندی این صنعت را به زودی در استان با اتکاء به قادر متعال شاهد باشیم.
حمید صالحی فیروزآبادی
فعال در بخش خصوصی IT استان

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا