وزيرعلوم در مراسم رونمايي از نقشه جامع علمي کشور :

اسلامی سازی ،غنی سازی و کارآمد سازی از شاخص های نقشه جامع علمی کشور است

یزدفردا "اسلامی سازی، غنی سازی و کارآمد سازی به منظور پاسخگویی همه جانبه به نیازهای فکری، علمی و عملی کشور از شاخص های اصلی نقشه جامع علمی کشور است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت سه اصل اسلامی سازی، غنی سازی و کارآمد سازی به منظور پاسخگویی همه جانبه به نیازهای فکری، علمی و عملی کشور و ارائه الگوی موفق پیشرفت علمی با تکیه بر داشته ها و یافته های علمی از شاخص های اصلی نقشه جامع علمی کشور است.

به گزارش یزدفردا به نقل از ایرنا، 'کامران دانشجو' روز سه شنبه در مراسم رونمایی از نقشه جامع علمی کشور، اظهار داشت: این نقشه، وظایف و تکالیف مسوولان، فعالان و عموم کنشگران عرصه فعالیت های علمی بخصوص پیشگامان هدایت کننده جریان های علمی را در حوزه های مختلف تعیین و شاخصهای هر بخش را تبیین می کند.

وی تاکید کرد: ساختار راهبردی و نقش استرات‍ژیک نقشه جامع علمی کشور، تعیین کننده وضعیت حال و آینده علوم، تحقیقات و فناوری در جمهوری اسلامی ایران و مبین مسیر تحولات علمی کشور و اهداف مورد نظر آن است.

دانشجو با یادآوری اینکه پیشنهاد ایجاد نقشه جامع علمی کشور برای نخستین بار از سوی مقام معظم رهبری مطرح گردیده است، گفت: به دنبال رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب، موضوع تدوین نقشه جامع علمی کشور در دستور کار شورای انقلاب فرهنگی و به تناسب آن، همه حوزه های فعال علمی کشور قرار گرفت.

وی اضافه کرد: وزارت علوم نیز همگام با دیگر دستگاه های مرتبط و در راستای کمک به تدوین نقشه جامع علمی کشور، با تشکیل کارگروه های تخصصی، درجهت اهداف و شاخص های تبیینی مبتنی بر توسعه علم و فناوری، تبدیل علم به ثروت، ایجاد رفاه و سعادت و الهام بخشی و فرهنگ سازی، به تدوین سند طرح تحول علمی و فناوری کشور پرداخت و نتایج حاصله را در اختیار دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار داد.

وزیر علوم با اشاره به چندین شاخص محوری نقشه جامع علمی کشور که در سیاست ها و برنامه های وزارت علوم لحاظ شده است، گفت: تبیین الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت، رویکرد مبتنی بر نیازسنجی و توجه به ضرورت ها و نیازهای کشور در حوزه های مختلف اعم از علوم پایه، علوم فنی و مهندسی و علوم انسانی و نیز تعیین اهم فعالیت های علمی از موارد شاخص مندرج در این سند علمی کشوراست.

وی تصریح کرد: با توجه به همکاری نزدیک وزارت علوم با دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاست گذاری های این وزارتخانه معطوف به تحقیقات کاربردی، درعین اهتمام به تحقیقات بنیادی، نگاه توامان به علم و دین، بازنگری در سرفصل های درسی و متون آموزشی بوی‍ژه در حوزه علوم انسانی و جذب اعضای هیات علمی بر اساس مجوز ریاست جمهوری، در دست اقدام قرار گرفته است.

دانشجو، توجه به امور معنوی در فعالیتهای علمی و آشتی دادن جهان فیزیک با عالم متافیزیک و تربیت عالم ربانی و ملکوتی، توجه به فعالیت های علمی همتراز با مرزهای جهانی علم ودانش، تبیین شاخص های آئین نامه جدید ارتقای اعضای هیات علمی مراکز آموزش عالی را به عنوان مواردی از مصادیق انطباق سیاستها و فعالیتهای وزارت علوم با نقشه جامع علمی کشور، برشمرد.

به گفته وی، تصویب و ابلاغ آئین نامه های تسهیل نقل و انتقال دانشجویان، تشکیل کرسی های آزاد اندیشی، ایجاد دوره های دکتری پژوهش محور، آئین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها و همچنین طرح آمایش آموزش عالی نیز از سوی وزارت علوم در راستای همگامی و همسویی با اهداف نقشه جامع علمی کشور صورت گرفته است.

مراسم رونمایی از نقشه جامع علمی کشور با حضور رئیس جمهور، برخی از وزرا، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا