فوتبال ما دعوا كم نداشته و احتمالا اين آخرين دعوايش نيست اما اتفاقاتي كه در زمين و خارج از آن بين استيل‌آذيني‌ها و پرسپوليسي‌ها افتاد، شايد بي‌سابقه باشد.

 بی‌اخلاقی‌های خارج از زمین به رسانه ملی هم كشیده شد و كار حتی به درگیری لفظی علی دایی و مهدی مهدوی‌كیا هم رسید. در این بین، مصاحبه تند و تیز هدایتی، مالك استیل‌آذین و حبیب كاشانی هم مزید بر علت شد تا غائله همچنان ادامه داشته باشد. البته ما در زندگی ایده آل خیلی زودتر از برنامه 90 و عادل فردوسی پور نظر خواهی برگزار كردیم و از 5 هزار نفر از خوانندگان زندگی ایده آل خواستیم نظرشان را در این باره بگویند كه حدود 2 هزار نفر در نظر‌سنجی ما شركت كردند وجالب اینكه حدود 43 درصد حركت تیم پرسپولیس را درست تشخیص دادند و 47 درصد این كار رانا جوانمردانه دانسته اند. كه این در تضاد با نتایج نظرسنجی برنامه« نود» بود.

علی دایی: «فیرپلی» یعنی جوانمردی در برابر جوانمردی. ما اصلا معنای فیرپلی را نمی‌دانیم. اصلا نمی‌دانیم در چه مواردی باید فیرپلی بازی كند. من كه عضو كمیته فنی فیفا هستم چیزی نمی‌دانم و آقایان می‌دانند؟ من كه به فیفا زنگ می‌زنم نظر آنها را جویا می‌شوم چیزی نمی‌دانم آقایانی كه اینجا نشسته‌اند برای خودشان هزار تعبیر می‌كنند و نظر می‌دهند.


 چرا فوتبال را ول كردید و راجع به چیزهای دیگر حرف می‌زنید. چرا دنبال این نیستید تیمی به نام استیل‌آذین تشكیل شده و كسی آمده كه از جیبش برای این تیم خرج می‌كند. كسی آمده كه مردانگی می‌كند و از جیب خودش برای فوتبال خرج می‌كند. این خیلی حرف است. ما خیلی‌های‌مان دل‌مان نمی‌آید كه 10 هزار تومان برای فوتبال خرج كنیم اما كسی مثل هدایتی می‌آید و میلیاردها تومان برای فوتبال ما خرج می‌كند. پس باید بگردیم دلایلش را پیدا كنیم كه چرا استیل‌آذین موفق نیست.


علی دایی: اصلا مگر فیر پلی قانون است؟ كسی دوست داشت انجام می‌دهد كسی دوست نداشت انجام نمی‌دهد. متاسفانه ما دم از اخلاق می‌زنیم. افرادی این كار را می‌كنند كه بویی از اخلاق نبرده‌اند. شما نگاه كنید به ماجراهای قبلی ما در فوتبال. نمی‌شود كه من در تلویزیون خودم را مظلوم نشان دهم، سرم را پایین نگه دارم كه بگویم من آدم بااخلاقی هستم.

 

  • صادق درودگر:
  •  سوشا مكانی مغزش هنگ كرده!

 الحمدالله همه دكتر شدند، از راه دور می‌فهمند كه بازیكن مصدوم است یا خیر. تازه اگر سوشا مصدوم نبود، توپ را دورتر پرتاب می‌كرد. اصلا سوشا مكانی مغزش هنگ كرده و چنین كاری كرده اما آیا پرسپولیسی‌ها باید رفتار ناجوانمردانه‌ای داشته باشند تا درسی باشد از یك بازیكن بزرگ فوتبال ایران به یك سنگربان؟! من به خاطر فرزندم زودتر ورزشگاه را ترك كردم و با تلویزیونی كه در ماشین دارم كل فوتبال و حاشیه‌های بازی را دیدم.

 

 
  • حسین هدایتی: خداحافظ فوتبال

«آقایانی كه دنبال جمع كردن رای برای شورای شهر هستند، تمایلی به ورود بخش خصوصی در فوتبال ندارند. تصمیم گرفته شد برای این‌كه موقعیت‌ تیم‌های دیگر در لیگ به خطر نیفتد به لیگ برگردیم البته باید این تصمیم را در هیئت‌مدیره مطرح كنیم تا تصمیم نهایی گرفته شود اما به‌طور كلی من شرایط را برای ادامه كار مهیا نمی‌بینیم.‌ بعضی از آقایان از حضور بخش خصوصی ناراحت‌ هستند و موقعیت خود را در‌خطر می‌بییند، آقایانی كه به‌دنبال جمع كردن رای برای شورای شهر هستند. من همچنان سر حرفم‌ هستم و می‌گویم خداحافظ فوتبال.»

 

  • سوشا مكانی: بالاتر از سیاهی هیچ رنگی نیست

« معتقدم بالاتر از سیاهی رنگی نیست و از خیلی اتفاقات این بازی چشم‌پوشی شد. فقط می‌پرسم پس فوتبال جوانمردانه و فیرپلی چه شد؟ هیچ كس به این موضوع توجه نكرد. باید افرادی جریمه می‌شدند كه فوتبال جوانمردانه را زیر پا گذاشتند.زیاد دوست ندارم در مورد این موضوع حرف بزنم. از طریق باشگاه اگر قرار شد در مسابقات همچنان حضور داشته باشم این موضوع را پیگیری خواهم كرد تا انشاءالله حكمی كه برای ما صادر شده تغییر كند. هر اتفاق دیگری كه بیفتد همه كسانی كه خودشان می‌دانند چگونه به من بی‌احترامی كردند را به خدا واگذار می‌كنم.»

 

  • مهدوی‌كیا‌: شرمم می‌آید حرف بزنم

از اتفاق‌هایی كه در این بازی افتاد، شرمم می‌آید حرف بزنم ولی مسائلی رخ داد و همه یك طرفه به قاضی رفتند. ما در طول این بازی یك حركت ناشایست یا ناجوانمردانه انجام ندادیم. آیا برای رسیدن به 3 امتیاز استیل‌آذین كار اشتباه یا حركت ناشایستی انجام داد؟ بازیكن حریف با استوك خود به فك من زد كه صددرصد پنالتی بود اما اعتراضی نكردیم. اگر این مسئله برای حریف پیش می‌آمد چه عكس‌العملی نشان می‌دادند؟!
من از حركت سوشا كه 10 نفره بودیم و داشتیم حمله می‌كردیم تعجب كردم. حتی اكبرپور هم به او گفت توپ را جلو می‌انداختی ما عقب هستیم و می‌خواهیم حمله كنیم. حالا سوشا مكانی یك كار اشتباهی انجام داد. ضمن این‌كه من نمی‌دانم چطور بعضی‌ها از مصدومیت بازیكن خبردار می‌شوند. یك دروازه‌بان همیشه در معرض آسیب‌دیدگی است و بیشتر از بازیكنان معمولی صدمه می‌بیند. دكتر تیم با حالت دو می‌آید تا اسپری بزند اما بازیكن حریف می‌خواهد اوت بیندازد! این یك امتیاز، برای ما كاری نمی‌كرد ولی امیدوارم این 2 امتیاز برای پرسپولیس به درد بخورد. من از حركت پرسپولیس به آن صورت ناراحت نشدم اما از مصاحبه دایی در نشست مطبوعاتی ناراحت شدم و تعجب كردم. او می‌گوید بازیكنان استیل‌آذین در تمام بازی‌های خود راه می‌رفتند ولی در بازی با ما غیرت‌شان گل كرد! آیا واقعا چه بی‌غیرتی از ما دیده‌اند؟ آیا ما بازیكنان بی‌غیرتی هستیم؟
اصلا در حیطه وظایف مربی نیست در مورد بازیكنان حریف حرف بزند. فوتبال آن‌قدر ارزش ندارد كه دایی بخواهد بازیكنان حریف را متهم به بی‌غیرتی كند! البته من از خودم دفاع نمی‌كنم بلكه از همه بازیكنان استیل‌آذین دفاع می‌كنم. مگر زمانی كه پرسپولیس 5 بازی متوالی شكست خورد ما علیه دایی حرفی زدیم؟ تازه زمانی كه دایی از تیم خداحافظی كرد ما از وی حمایت كردیم تا برگردد. شخصی كه ادعای رفاقت و همبازی بودن را دارد نباید انگ بی‌غیرتی به ما بزند. كلا در ایران دوست دارند نظرات خود را به دیگران تحمیل كنند و احترام‌ها از بین رفته است.

 

  • مهدی مهدوی‌كیا:

در ایران قبل از بازی، دسته گل می‌برند و روبوسی می‌كنند اما به محض سوت پایان به یكدیگر فحش می‌دهند. فوتبال ما برعكس فوتبال جهان است. من كلا آدم ركی هستم و دوست دارم دایی جواب ما را بدهد. من فكر می‌كنم حركت زشت آرفی بعد از گل باعث به‌وجود آمدن جنجال‌ها شد البته متاسف هستم برای فوتبال ایران كه بازیكن درجه 5 و 6 اروپا در آن توپ می‌زند. زمانی هر 2 تیم استقلال و پرسپولیس 12، 13 بازیكن به بوندس‌لیگا آلمان می‌دادند اما حالا كار به جایی رسیده كه بازیكن درجه 5 و حتی 6 می‌آورند.من از سوشا مكانی دفاع می‌كنم، او پسر خوبی است و آینده درخشانی دارد. كم‌تجربگی باعث شد تا این مسائل پیش بیاید. نباید وی را به جوانمردانه بازی نكردن، متهم كرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا