کویر رباط خان (ریگ شتران)

نام انگلیسی :  Robat-e Khan Desert

نام فارسی :  کویر رباط خان (ریگ شتران)
    
کویر رباط خان (ریگ شتران) در موقعیت جغرافیایی ۳۳ درجه و ۳۸ دقیقه شمالی تا ۳۳ درجه و ۶ دقیقه شمالی و ۵۵ درجه و ۱۹ دقیقه شرقی تا ۵۵ درجه و ۵۹ دقیقه شرقی در استان یزد قرار دارد.

این ریگزار از شمال به دریاچه نمک خور در کویر مرکزی ایران از جنوب به محور جدید ارتباطی یزد-طبس از غرب به محور ارتباطی خور-یزد و از شرق به رباط کال مرد، چشمه عمو حسن و رباط خان محدود می شود.

پهنه این کویر پوشیده از ریگزار است. شکل ریگزار شبیه به ۲ شاخ گاو است که در قسمت جنوبی به هم می پیوندند و در جهت شمال غربی و شمال شرقی از یکدیگر جدا می شوند.

در میان این دو قسمت جنوبی دریاچه نمک خور گسترش یافته است. طول شما به جنوب ریگزار در بیشترین حالت در حدود ۸۰ کیلومتر و عرض شرقی غربی آن در حدود ۷۰ کیلومتر است. ارتفاع تپه ها عموما کوتاه است و در بلندترین حالت به ۵۰ متر میرسد.

پوشش گیاهی منطقه عمدتا گیاهان ماسه پسند همچون تاغ، اسکنبیل، نسی و … است. پوشش جانوری شامل انواع مار، عقرب، گربه شنی، روباه شنی، شغال، گرگ، شاهین، هوبره، چکاوک کاکلی، مگس گیر و … است. 

دسترسی به این منطقه  از محور ارتباطی یزد به طبس، سه راهی رباط خان قابل انجام است. جنوب شرقی این منطقه محل سقوط هلیکوپترهای آمریکایی در اوایل انقلاب است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا