یزدفردا "سرویس اجتماعی"خبرهای پلیس فتای کشور :سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به اینكه بسیاری از افراد سودجو با انگیزه باج گیری به گروه های ایجاد شده در شبكه های اجتماعی وارد می شوند، افزود :آنها در ابتدا اعتماد اعضای گروه را جلب کرده و در فرصت مناسب اقدام به تهدید و انتشار اطلاعات می کنند.

 

به گزارش یزدفردا:شاید بتوان اشتراک گذاری اطلاعات را مهمترین و جذاب ترین ویژگی فضای مجازی دانست، ویژگی که شاید مهمترین تهدید اینترنت نیز به شمار بیاید؛متاسفانه به تازگی برخی از افراد سودجو با سوءاستفاده از اطلاعات شخصی دیگران، حریم خصوص افراد مختلف را در این فضا به شدت تهدید می کنند و اشتراک گذاری اطلاعات خصوصی دیگران به راهی برای کسب درآمد آنان تبدیل شده است.

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: متاسفانه نرم افزارهای مختلفی برای به اشتراک گذاری اطلاعات تهیه شده است و روز به روز شاهد افزایش این گونه نرم افزار ها هستیم. و کاربران بدون توجه به حفظ حریم خصوصی خود فایل ها، تصاویر و کلیپ های خصوصی خود را توسط این نرم افزار ها به اشتراک می گذارند.

سرگرد حمید کیانی، شبکه های اجتماعی را در انتشار اطلاعات بسیار فعال دانست و گفت: به علت گسترش سریع این گونه شبکه ها، سرعت انتقال اخبار و اطلاعات به شدت بالا می باشد،شاید همین سرعت انتقال به همراه کمی سهل انگاری از سوی کاربران این نرم افزار ها و شبکه ها، باعث افزایش کلاهبرداری در این حوزه شده باشد.

وی با اشاره به رشد چنین جرائمی گفت: در بسیاری از موارد کاربر به دلیل حسن اعتماد بیش از حد به اعضای گروه، اطلاعات شخصی و خصوصی خود را بین دوستان و اعضا به اشتراک می گذارد، اما غافل از اینکه افراد مختلفی که توسط سایر اعضا به عضویت گروه درآمده اند قابلیت دسترسی به این اطلاعات را دارند. این درحالی است که شاید ما تمامی اعضای گروه را نشناسیم.

سرگرد کیانی با اشاره به اینكه بسیاری از افراد سودجو با انگیزه باج گیری به این گروه ها وارد می شوند، افزود :آنها در ابتدا اعتماد اعضای گروه را جلب کرده و در فرصت مناسب اقدام به تهدید و انتشار اطلاعات می کنند.

وی ادامه داد: در برخی موارد حتی با تغییر و دستکاری تصاویر و فیلم ها به دنبال عملی کردن اهداف خود که همان باج خواهی و در بعضی مواقع انتقام گیری است می باشند.

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری با اشاره به بومی سازی شبکه های اجتماعی بیان داشت: استفاده از شبکه های اجتماعی داخلی راهکار مناسبی جهت جلوگیری از این گونه موارد مجرمانه می باشد. در این شبکه ها اگر فردی قصد انجام فعالیت های مجرمانه داشته باشد به سادگی قابلیت پیگیری و شناسایی را خواهد داشت.

این مقام مسئول افزود: همانطور که کسی آلبوم خانوادگی خود را در اختیار دیگران قرار نمی دهد پس نباید اطلاعات خود را در فضای مجازی و بین سایرین به اشتراک بگذارد. انتشار اطلاعات خانوادگی در شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی هیچ گاه امنیت کاملی نخواهد داشت، پس تا حد امکان از به اشتراک گذاری و انتشار اطلاعات خود و دیگران خودداری کنیم.

سرگرد کیانی در انتها از هموطنان عزیز خواست در صورت مواجه با هر گونه مورد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی اعلام کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا