يزد فردا:فاز یک عملیات مرمت خانه مشروطه یزد واقع در خیابان امام خمینی (ره) به پایان رسید.

به گزارش يزد فردا: سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد با اعلام این خبر گفت: خانه تاریخی مشروطه به هنرمند شهیر یزدی، محمود مشروطه تعلق دارد و در دوره قاجار بنا گردیده است.

محسن ذاکری نیا اعتبار تخصیص داده شده به این پروژه را دویست میلیون ریال اعلام نمود و خاطر نشان ساخت: فاز یک عملیات مرمتی این خانه در حال حاضر اتمام یافته است که اهم آیتم های اجرایی آن شامل زیرچینی و استحکام بخشی پایه ها، ازاره چینی پای دیوارها، اجرای آجر فرش کف حیاط، هره چینی لب باغچه ها، اجرای پله ها، اجرای نمای جداره های داخلی حیاط، آجر فرش بام، اجرای تویزه دیوار سمت کوچه و اندود کاهگل بدنه دیوار سمت کوچه می باشد.

وی عنوان کرد: سبک معماری این خانه بر اساس الگوی ساخت حیاط مرکزی و چهار جبهه ساخت می باشد. بنای مذکور در دو طبقه احداث شده و دارای دو حیاط است که در حیاط اصلی حوض بزرگی قرار دارد. فضاهای خانه اعم از هشتی، کلاه فرنگی، اتاق شکم دریده، زیرزمین، اصطبل و پستو می باشد و در قسمت هایی از آن تزئینات آجری به چشم می آید.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: این بنای ارزشمند تاریخی در سال یکهزار و سیصد و هفتاد و هشت به شماره دوهزار و چهارصد و پنجاه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا