نخستین روز از همایش ملی ایران‌شناسی با حضور جمعی از استادان برجسته و علاقه‌مندان به ادبیات، فرهنگ و هنر ایرانی در دانشگاه آیت‌الله حائری میبد برگزار شد.

  به گزارش روابط عمومی دانشگاه آیت‌الله حائری میبد، مدیر گروه ایران‌شناسی این دانشگاه گفت: مراسم آغازین همایش ملی ایران‌شناسی عصر روز سه‌شنبه در سالن همایش های دانشگاه آیت‌الله حائری میبد برگزار شد.

منصور طرفداری بابیان اینکه این همایش در سه محور فرهنگ و آداب‌ورسوم، میبد شناسی و حوزه ایران‌شناسی به مدت دوز برگزار می‌شود افزود: در مراسم افتتاحیه این همایش ملی، دکتر عباس کلانتری، رئیس دانشگاه میبد به  تشریح چگونگی شکل‌گیری رشته تحصیلی ایران‌شناسی در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پرداخت و تبدیل‌شدن این رشته به دانشکده‌ای مجزا و مستقل، ایجاد مرکز تحقیقات علمی و پژوهشکده ایران‌شناسی، موزه تخصصی ایران‌شناسی و تعامل دانشگاه میبد با دانشگاه‌های معتبر دنیا را از برنامه‌های در دست اجرای دانشگاه آیت‌الله حائری میبد برای توسعه رشته ایران‌شناسی برشمرد.

دبیر علمی همایش ملی ایران‌شناس در ادامه ایجاد گفتمان هم‌اندیشی پیرامون رشته ایران‌شناسی، ارائه و ثبت گویش‌ها و آداب‌ورسوم ایران، فراهم نمودن زمینه ارائه پژوهش‌های علمی در حوزه ایران‌شناسی و جذب اساتید و علاقه‌مندان به تحقیق و بررسی جنبه‌های مختلف این حوزه علمی را از اهداف برگزاری این همایش دانست و تصریح کرد: فرهنگ و آداب ایرانیان بسیار گسترده و دارای حوزه‌های تخصصی بسیاری است و برگزاری همایش‌ها می‌تواند تنها بخش اندکی ازآنچه به‌عنوان هنر و فرهنگ ایرانی شناخته می‌شود را بیان و بررسی کند.

فرماندار شهرستان میبد هم در مراسم آغازین این همایش با اشاره به اندوخته‌ها و ظرفیت‌های بالایی فرهنگی در سرزمین ایران گفت: کم‌توجه ا‌ی به این ظرفیت‌ها موجب انزوا و فراموشی بسیاری از سنت‌ها و فرهنگ‌های بازمانده از گذشتگان شده است.

حسین فلاح یادآور شد: تاریخ ایران در سه بخش باستان، ایران دوره اسلامی و دوره معاصر دارای عناصر ارزشمند مهمی است که باید با توجه به هر سه حوزه فرهنگی و ایجاد ارتباط و پیوند میان آن‌ها و حماسه‌های بزرگ معاصر همچون مشروطه، انقلاب اسلامی، دوران حماسه‌ساز جنگ تحمیلی و شهدایی که در راه شرف، آزادی و مردانگی این مرزوبوم جانشان را تقدیم ایران و انقلاب و نظام اسلامی نمودند برای اعتلای فرهنگی استفاده کرد.

وی، همدلی، همراهی، همگامی، عدم جنگ‌طلبی و ستیزه‌جویی را از دلایل استواری نظام و نشان‌دهنده فرهنگ والای ایرانی دانست.

 عبدالعظیم پویا، مدیرعامل بنیاد میبدی و محقق و پژوهشگر فرهنگ و تمدن ایران هم با حضور در این همایش و ابراز خرسندی از برگزاری چنین همایشی به وجود عناصر فرهنگی و تاریخی شهرستان میبد اشاره کرد و به معرفی بخشی از ظرفیت‌های اجتماعی، فرهنگی و صنعت سفال و سرامیک و همچنین زیلوبافی این شهرستان پرداخت.

دکتر علی‌اصغر دادبه نیز که به‌عنوان سخنران در این همایش حضور داشت در ادامه گفت: ایران و اسلام دو جزء جدانشدنی هستند و این دو بال برای پیشرفت و اوج گرفتن هر ایرانی است و هر جا سخن از ایران گفته شود گویی سخن از اسلام به میان آمده است.

وی مفهوم ایران‌شناسی را دارای دو معنای عام و خاص دانست و به تعریف هردو معنا پرداخت و گفت: معنای عام یعنی تاریخ، ادبیات، جغرافیا و هر آنچه به ایران مرتبط است و در معنای خاص فرهنگ، فکر و اندیشه ایرانی مدنظر می‌آید.

دکتر دادبه، ادبیات را جزء اصلی ایران‌شناسی و عامل اصلی در بقای فرهنگ ایرانی دانست و در ادامه اسلام را فرهنگی غیرعربی و مطابق با فطرت هر انسان خداجو بیان نمود.

این استاد پیش‌کسوت دانشگاه علامه طباطبایی تهران بابیان اینکه اگر زبان ملی از بین برود هویت نیز از بین خواهد رفت، یادآور شد: زبان فارسی‌زبان دوم اسلام و ستون و بنای فرهنگ ایران است.

  گفتنی است، مراسم آغازین همایش ملی ایران‌شناسی سه‌شنبه 29 اردیبهشت 94 با حضور جمعی از اساتید برجسته ایران‌شناسی، کارشناسان، دانشجویان و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر ایرانی در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه آیت‌الله حائری میبد برگزار شد.

بخش علمی ایران‌شناسی و میبد شناسی با حضور کارشناسان برجسته و ارائه مقاله در این دو حوزه و همچنین برپایی نمایشگاه‌های آداب‌ورسوم، اسناد ملی و اجرای زنده زیلوبافی و سفال‌گری از دیگر برنامه‌های روز نخست همایش ملی ایران‌شناسی بود که با حضور شرکت‌کنندگان برگزار شد.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا