" مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری یزد " از حضور 32 نفر میهمان داخلی و خارجی در روزهای پنجم تا هفتم خرداد ماه سالجاری به استان یزد خبر داد و اظهار داشت: از این مجموع 12 تا 13 نفر را سفرای کشورهای ژاپن، فرانسه، جمهوری چک، کره، سوئیس، اسپانیا، سوئد، افغانستان و اندونزی تشکیل می دهند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، " رضا زارع زاده " روز شنبه دوم خرداد ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبر استان که در محل سالن کنفرانس اداره کل اتباع استانداری یزد برگزار شد، ضمن آنکه اصحاب رسانه را پلی ارتباطی بین مسئولین و مردم دانست گفت: با توجه به ایتکه امسال بنا بر نامگذاری مقام معظم رهبری سال " دولت ملت همدلی و همزبانی" نام گرفته، شما اصحاب رسانه و خبر باید نقش برجسته خود را در راستای ایجاد همدلی و همزبانی بین ملت و دولت را به خوبی ایفا کنید.
مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری یزد افزود: با توجه به اینکه بخشی از دغدغه های مردم استان یزد مسئله اتباع است و بر روی این مسئله در استان حساسیت وجود دارد لازم است که در این نشست های خبری با پاسخ به سوالات ارائه شده بتوانیم جواب قانع کننده ای برای افکار عمومی استان و کشور داشته باشیم.
وی تصریح کرد: یکی از اهدافی که در رابطه با یحث اتباع در استان و کشور دنبال می شود بحث جلب مشارکت نهادها و سازمانهای بین المللی در راستای کاهش مشکلات و مسائل معیشتی اتباعی که به صورت پناهنده در کشور ما به سر می برند است که در این راستا پیگیرهای مکرری در سال گذشته صورت گرفته که بر اساس این پیگیری ها وزارت خانه کشور پذیرفت تا در سال 94 سفر سفرا را به استان فراهم نماید.
"زارع زاده" از حضور 32 نفر میهمان داخلی و خارجی در روزهای پنجم تا هفتم خرداد ماه سالجاری به استان یزد خبر داد و اظهار داشت: از این مجموع 12 تا 13 نفر را سفرای کشورهای ژاپن، فرانسه، جمهوری چک، کره، سوئیس، اسپانیا، سوئد، افغانستان و اندونزی تشکیل می دهند.
وی عنوان کرد: در جمع این مهمانان رییس دفتر کمیساریای ملل متحد در ایران و جمهوری اسلامی، نمایندگان هیات یاری رسان ملل متحد در عراق و افغانستان، نمایندگان وزارتخانه های بهداشت و آموزش و پرورش ، سازمان بین المللی مهاجرت و سازمان برنامه جهانی غذا حضور دارند.
مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری یزد هدف این سفر را ارائه خدمات 35 ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی در بحث اتباع و جلب مشارکت سازمانها و نهادهای بین المللی در راستای رفع مشکلات و نیازمندی های اقتصادی، معیشتی ، آموزشی و بهداشتی اتباع اعلام نمود.
وی ادامه داد : این افراد در طول سفر دو روزه خود به استان یزد از مهمان شهرهای واقع در شهرستان های تفت، میبد و اردکان و بافت تاریخی اردکان و یزد بازدید خواهند نمود.
"زارع زاده" از دیگر برنامه های این سفر دو روزه را بازدید از منزل حضرت آیت الله سید روح الله خاتمی در اردکان، جلسه با پناهندگانی که با اداره کل اتباع در ارتباط هستند و نیز جلسه هم اندیشی با استاندار یزد عنوان نمود.
وی اظهار داشت: بالغ بر 9 درصد از جمعیت استان یزد را اتباع بیگانه تشکیل می دهند که حدود سی هزار نفر از این اتباع جمعیتی هستند که به عنوان پناهنده دارای کارت پناهندگی می باشند و حدود 18 هزار نفر نیز از آنها کسانی هستند که دارای پاسپورت هستند.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در استان یزد حدود 50 هزار نفر اتباع مجاز و جمعیتی بالغ بر 40 هزار نفر اتباع غیر مجاز ساکن هستند.
مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری یزد با اشاره به اینکه در شهرستان های میبد ، اردکان و تفت مهمان شهرهایی وجود دارد که تمام امکانات شهری را در اختیار اتباع قرار داده است گفت: شهرستانهای بافق، بهاباد و خاتم به عنوان شهرستانهای ممنوعه تلقی شده اند که اتباعی که دارای پناهندگی هستند حق اقامت در شهرستانهای نام برده شده را ندارند.
وی تصریح کرد: در استان یزد حدود دو هزار نفر اتباع عراقی و چیزی کمتر از 50 نفر اتباع از کشور پاکستان حضور دارد و مابقی اتباع ساکن در استان یزد را اتباع افغانی تشکیل می دهند.
"زارع زاده" یاد آور شد: حدود 10 هزار و پانصد نفر دانش آموز از اتباع افغانی در استان یزد مشغول به تحصیل در مدارس استان هستند.
وی با اشاره به طرح آمایش از اتباع مجاز در استان و کشور که از 10 سال پیش شروع شده گفت: اتباعی که طی دو ماه آینده نسبت به دریافت کارت آمایش اقدام نکنند به عنوان اتباع غیر مجاز شناخته شده که با آنها طبق قانون برخورد می شود.
مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری یزد از مردم خواست تا بدون هماهنگی با این اداره کل از دادن اجاره منازل خود به اتباع خود داری کنند.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 33 در صد کاهش ازدواج با اتباع بیگانه در استان یزد داشتیم گفت: ازدواج با اتباع بیگانه غیر قانونی به حساب می آید مگر آنکه مراحل قانونی آن طی شده باشد.
"زاع زاده" با بیان اینکه اتباع مجاز ساکن در استان یزد تنها در 56 عنوان شغلی می توانند مشغول به کار شوند اظهار داشت: کار فرمایانی که اتباع مجاز را در مشاغلی جدا از مشاغل مجاز به کار گیرند به میزان پنج برابر دستمزد آنها برای هر روز کاری و برای بار دوم به میزان 10 برابر دستمزدشان جریمه می شوند، ضمن اینکه برای آنها در قانون، 91 تا 180 روز حبس هم پیش بینی شده است.
وی یکی از برنامه های اداره کل اتباع را ساماندهی بهتر اتباع غیر مجاز دانست و افزود: طرح ساماندهی اتباع یا به عبارتی دیگر نقشه راه از سال گذشته با حضور 16 دستگاه مرتبط در استان یزد در حال اجرا است.
این مقام مسئول از دیگر فعالیتهای اداره کل اتباع را جلب مشارکت ریش سفیدان اهل سنت و بزرگان شیعه برای به حداقل رساندن آسیب های اجتماعی اتباع عنوان نمود.
وی نیز از ایجاد کار گروه های شهرستانی ، نشست با 40 نفر از صنوف مختلف بر ای تذکر موارد قانونی در رابطه با اتباع و نیز امضاء تفاهم نامه با زندانها، نیروی انتظامی و آموزش و پرورش در راستای ساماندهی بهتر اتباع بیگانه و غیر مجاز خبر داد.
"زارع زاده" در پایان نشست خبری خود با اصحاب رسانه و خبر استان از راه اندازی مهمان شهر محمودیه جنب خلدبرین به وسعت 100 هکتار خبر داد و تاکیدکرد: این مهمان شهر برای اتباعی که در بافت تاریخی استان سکونت دارند در نظر گرفته شده است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا