یزدفردا"سرویس اجتماعی"خبرهای پلیس استان یزد: كسانی كه آخرین اخبار در زمینه فن آوری های بی سیم را دنبال می كنند، از خبرهای مرتبط با فن آوری نسبتا جدیدی كه با عنوان وایمكس شناخته می شود اطلاع دارند.

 
كسانی كه آخرین اخبار در زمینه فن آوری های بی سیم را دنبال می كنند، از خبرهای مرتبط با فن آوری نسبتا جدیدی كه با عنوان وایمكس شناخته می شود اطلاع دارند.این فن آوری به منظور بالابردن اتصال باندپهن در دستگاه های موبایل و ثابت كه در سرتاسر جهان استفاده می شود ایجاد شده است.

امروزه این فن آوری برای رساندن اینترنت پرسرعت و اتصالات بهتر به كشورهایی كه از نظر اقتصادی با مشكل روبرو هستند استفاده می شود. وایمكس به عنوان گزینه بی سیم پرسرعت شناخته شده است و می تواند از علاقمندی رو به رشد كاربران در دستیابی به میزان زیاد داده بر روی تلفن های همراه پشتیبانی كند.
خواه ناخواه استفاده گسترده از وایمكس منوط بر آزمایش های موفقیت آمیز این فن آوری خواهد بود كه همزمان با توسعه دیگر فن آوری های بی سیم پرسرعت كه رقیب وایمكس به شمار می آیند انجام می گیرد. تنها با گذشت زمان مشخص خواهد شد كه آیا وایمكس تبدیل به بخش مهم آینده تلفن همراه خواهد بود و یا نه!

تعریف وایمكس:
مجمع وایمكس- گروهی كه بر توسعه و گسترش این فن آوری متمركز است- وایمكس را به عنوان یك فن آوری استاندارد كه نقل و انتقال دسترسی باندپهن بی سیم در مقیاس وسیع را به عنوان جایگزین اتصال كابلی و DSL فراهم می كند تعریف كرده است.
به بیان دیگر وایمكس اتصال اینترنت پر سرعت دستگاه های همراه و ثابت را به كاربران ارائه می دهد تا بتوانند با سرعت بالا به داده های زیاد دسترسی یابند.

تاریخچه وایمكس:
از وایمكس به عنوان وسیله ای برای افزایش سرعت باندپهن در مناطقی كه از نظر اقتصادی با مشكل روبرو هستند استفاده می شود. این فن آوری به عنوان گزینه ارزانتر نسبت به دیگر گزینه های موجود در كشورهای در حال توسعه جهت راه اندازی شبكه های اینترنت پرسرعت، مطرح شده است.با آزمایش وایمكس در كشورهای درحال توسعه كشورهای جهان اول نیز به استفاده از این فن آوری ارزان قیمت علاقمند شده اند و دولت ها و شركت ها به دنبال توسعه وایمكس در كشورهای خود هستند.

وایمكس در فجایع طبیعی:
یكی از مزایای وایمكس تا كنون نقشی بوده است كه این فن آوری توانسته است در برقراری ارتباط در زمان فجایح طبیعی ایفا كند. در سال 2004 شبكه موجود وایمكس در اندونزی تنها وسیله ارتباطی موجود پس از خسارت های وارده بر اثر سونامی در این كشور بود. به علاوه پس از طوفان كاترینا در سال 2005 از وایمكس به عنوان وسیله ارتباطی در منطقه نیواورلان استفاده شد.

وایمكس برای تلفن همراه:
به دلیل تارخچه وایمكس در كشورهای درحال توسعه و تاثیری كه این سرویس در مواجه شدن با فجایع طبیعی داشته است بیشتر تمركز توسعه وایمكس از سوی دولت ها و شركت های تجاری بر روی راه حل های وایمكس ثابت بوده است. اگرچه طی سال های اخیر تمایل روبه رشدی در مورد وایمكس موبایل ایجاد شده است. وایمكس موبایل امكان اتصال گوشی های تلفن همراه به اینترنت بسیار پرسرعت تر را به وجود می آورد و موجب افزایش انتقال داده بر روی گوشی های تلفن همراه می شود. به این معنا كه افرادی كه قصد استفاده از سرویس های پرسرعت اینترنتی بر روی تلفن های همراه خود دارند می توانند وایمكس را به عنوان راهی برای رسیدن به هدف خود انتخاب كنند.

گوشی های با قابلیت وایمكس:
با توسعه وایمكس موبایل چند شركت سازنده گوشی تلفن همراه برخی محصولات خود را با این قابلیت ارائه كردند. برای مثال گوشی 810 نوكیا وDeluxe SPH-P9000سامسونگ با قابلیت وایمكس ارائه شده اند. انتظار می رود چندین گوشی تلفن همراه دیگر نیز طی یك تا دو سال آینده جهت برآورده كردن نیاز كاربرانی كه اشتیاق به استفاده از وایمكس در تلفن های همراه خود دارند به بازار روانه خواهند شد.

آزمایش وایمكس:
بیش از 350 آزمایش مختلف و یا توسعه وایمكس در یرتاسر جهان انجام گرفته است. در ایالات متحده اولین شبكه وایمكس در سال 2007 تحت نام BridgeMaxx راه اندازی شد كه شبكه های آن امروزه در چندین ایالت این كشور استقرار یافته اند. بزرگترین خبر در زمینه وایمكس در آمریكا برنامه Clearwire جهت راه اندازی شبكه گسترده وایمكس به ویژه برای كاربران تلفن همراه است.

رقابت با وایمكس:
یكی از دلایل مهم كه افراد در فرض كردن وایمكس به عنوان فن آوری مهم آینده شك دارند این است كه فن آوری های بسیاری به عنوان رقیب وایمكس مطرح شده اند كه حتی می توانند اتصال پرسرعت اینترنت به تلفن همراه را نیز فراهم كنند. گمان می رود شبكه های پیشرفته 3G سرویس های Wi-Fi عرضه می كنند كه می تواند از نظر سرعت با وایمكس رقابت كند. شبكه های 4G كه در حال حاضر فعالیت می كنند می توانند حتی Wi-Fi موبایل را سریع تر كنند و تهدید بزرگتری برای وایمكس به حساب می آیند.یكی از فن آوری های جدیدی كه با وایمكس رقابت می كند LTE است و متصدیان ارتباطی مهم در آمریكا در نظر دارند با این فن آوری مستقیما وارد رقابت با وایمكس شوند.

در مورد آینده وایمكس سه پیش بینی وجود دارد:
1. سلطه وایمكس . در پیش بینی اول آزمایش وایمكس موفقیت آمیز خواهد بود و این فن آوری تبدیل به گزینه برتر اتصالات اینترنت پرسرعت در سرتاسر جهان خواهد شد.
2. هم زیستی وایمكس با دیگر فن آوری ها. در پیش بینی دوم وایمكس جایگاه خود را در بازار رقابتی حفظ خواهد كرد و در كنار دیگر فن آوری ها مانند LTE به فعالیت خود ادامه می دهد و یكی از گزینه های پیش روی كاربران تلفن همراه در اتصالات اینترنت پرسرعت خواهد بود.
3. از بین رفتن وایمكس. در این پیش بینی راه اندازی وایمكس با موفقیت انجام نخواهد شد و شركت های سرمایه گذار دچار مشكل مالی خواهند شد. راه حل های پیشرفته 3G/4G اینترنت پر سرعت را به تلفن های همراه بیشتری ارائه می كنند و این پایان وایمكس را رقم خواهد زد.

در میان این پیش بینی ها گزینه فعالیت وایمكس در كنار دیگر فن آوری ها از دیگر گزینه ها محتمل تر است. اما تنها زمان و آزمایش های آینده وایمكس واقعیت های آینده این فن آوری را نشان خواهد داد.

منبع : اینترنت

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا