مدیرعامل گروه پیشگامان کویر:

موسسه مالی اعتباری در شرف تاسیس پیشگامان، تحول اساسی در نظام بانکی کشور ایجاد خواهد کرد

وقتی گروه پیشگامان کویر تمایل خود را برای حضور در عرصه بانکی کشور ابراز کرد شاید کمتر کسی آن را یک برنامه یا تلاش جدی تصور می‌کرد.


بعد از مدتی گزارش حضور رسمی‌گروه پیشگامان برای تاسیس بانک الکترونیک از رسانه‌های رسمی‌کشور اعلام شد. بعد از مدت‌ها، سرانجام اعلام شد تا تدوین قوانین مرتبط با این نوع بانکداری در ایران، امکان فعالیت پیشگامان در این زمینه میسر نیست. گروه پیشگامان کویر تلاش خود را با ادغام چند تعاونی اعتباری با عنوان موسسه مالی اعتباری در شرف تاسیس پیشگامان در حال شکل گیری است. مهندس محمدرضا رضایی نژاد مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره گروه پیشگامان کویر در این گفتگو مدعی شد بانکداری را با طعم تعاونی و با چاشنی پیشگامان کویر تجربه خواهید کرد.


فکر می‌کنم گروه پیشگامان کویر فقط موسسه مالی اعتباری شدن را کم داشت تا حلقه فعالیت‌های گوناگونش کامل شود؟


نه ! هنوز خیلی ایده برای اجرا داریم. موسسه مالی اعتباری تازه شروع کارهاست. ایده‌های بزرگی در سر داریم. قرار نیست همیشه در یک موقعیت ثابت باشیم. باید به پیشرفت فکر کرد. در حال حاضر هم به دنبال دریافت مجوز فعالیت بانک پیشگامان هستیم.


این گفتگو پیرامون چگونگی فعالیت‌های موسسه مالی اعتباری پیشگامان است. از ایده اولیه تشکیل این موسسه بگویید.


ایده به مدت‌ها قبل بر می‌گردد، زمانی که با ارزیابی شرایط کشور و پیش بینی تحولات آینده تصمیم گرفتیم از امکانات و پتانسیل خود در تاسیس بانک الکترونیک بهره ببریم. ایده اولیه ما تاسیس نخستین بانک الکترونیک کشور بود که البته همچنان ادامه دارد.


این ایده جذاب در حال حاضر در چه مرحله ای است؟


در حال حاضر منتظر اعلام نظر بانک مرکزی در خصوص نحوه فعالیت بانک‌های الکترونیک هستیم. بانك مركزي اعلام كرده كه تا زماني كه دستورالعمل و زيرساختهاي فني و مباحث امنيتي اين بانك را تدوين نكند مجوز فعالیت برای هیچ بانک الکترونیکی را صادر نخواهد شد.


کمی‌بیشتر توضیح دهید؟


در بانك الكترونيك به دليل آنكه تمامي خدمات به صورت آنلاين ارائه مي شود، هيچ شعبه فيزيكي وجود ندارد و تمامي مبادلات مالي آن به صورت مجازي انجام مي گيرد نيازمند تدوين برخي رويه‌ها و دستورالعمل‌هاي حقوقي و فني در مباحث احراز هويت، امنيت و امضاي الكترونيكي هستيم كه از سوي بانك مركزي در حال پیگیری و آماده سازی است.


منظور شما از جمله "تمام امکانات را فراهم کرده اید" چیست؟


برای تاسیس یک بانک ان هم به صورت الکترونیک شرایطی مورد نیاز است. از جمله آن بحث امنیت سایبری، مسائل فنی بانکی، شرایط مالی و پارامترهای دیگر دخیل است. ما معتقدیم آينده به سمت بانكهاي الكترونيك در حركت است و بانكها ديگر شعبه فيزيكي نخواهند داشت، گروه تعاوني پيشگامان كوير يزد براي ايجاد بانك الكترونيك کلیه مراحل مورد نیاز را انجام داده است.


ما کادر مدیریتی و نیروی فنی و همچنین ساز و کارهای داخلی را تدوین کرده ایم.


زيرساختهاي بانك الكترونيكي از نظر بانك مركزي آماده نشده است و تا زماني كه اين زيرساختها آماده شود بانك مركزي مقدمات بانک تجاری را به ما داده است.در اين راستا دو فعالیت موازی را دنبال می کنیم، نخست پیگیری و دریافت مجوز بانک الکترونیک و دیگری شروع به کار موسسه مالی و اعتباری که این موسسه بعد از دریافت مجوز بانک به عنوان کارگزار بانک عمل خواهد کرد.


آقای مهندس، در شرایط فعلی بسیاری دیگر از موسسات مالی، اعتباری نیز مجوز فعالیت گرفته اند. علاوه بر بانک‌های دولتی، بانک‌های خصوصی نیز در کشور در حال فعالیت هستند، در واقع از لحاظ پیش بینی برای موفقیت در یک ایده، شما با رقیبان بسیار قدیمی‌و ثروتمندی روبرو هستید. فکر نمی‌کنید در این بازار رقابت کار بسیار مشکلی پیش رو دارید؟


حرف شما درست است، اما موسسه مالی اعتباری پیشگامان با آن تعریفی که شما و احتمالا سایر مردم از یک موسسه مالی اعتباری در ذهن دارند، کاملا متفاوت خواهد بود. شما به شرح خدمات و فعالیت‌ها و حتی فرآیند و نحوه خدمات رسانی به مردم در بانک‌ها و موسسات دقت کنید. تمامی‌این فرآیندها تقریبا با ضریب 90 درصد یکسان است. یعنی شما به عنوان یک مشتری عملا اگر بانک خود را عوض کنید فرق چندانی در نوع ارائه خدمات دریافت نخواهید کرد. من معتقدم برای موفقیت همیشه باید متفاوت بود. تفاوت موسسه مالی اعتباری پیشگامان با ان چه تا کنون وجود داشته به نظر من، شگفت آور خواهد بود. حرف شما منطقی است بازار مالی کشور بازار بسیار رقابتی و حساس است اما اگر جنس بازار را تغییر دهید و نوع و نحوه ارائه خدمات شما متفاوت باشد مطمئن باشید با اقبال بیشتری نسبت به سایر رقبا از طرف مردم ایران مواجه خواهید بود.


پس تا زمان دریافت مجوز بانک الکترونیک روی موسسه متمرکز خواهید بود؟ شما یک موسسه مالی اعتباری متفاوتی در نظر دارید؟ کمی‌از این تفاوت‌هایش بگویید.


بله فعلا روی موسسه متمرکز هستیم. در خصوص تفاوت ها نیز باید بگویم. دقیقا یکی از مهمترین پارامترهای تفاوت در این موسسه ارائه خدمات الکترونیکی است. این موسسه حداقل 70 درصد از خدمات معمول یک بانک را در ایران به صورت الکترونیکی انجام خواهد داد. وقت و زندگی مردم برای ما مهم است. و این مهم بودن باعث می‌شود برای بهره وری بهتر از آن برنامه بریزیم. موسسات بانکی در سراسر دنیا امروز این تصمیم را گرفته اند در کشور ما هم خلاء چنین تصمیمی‌احساس می‌شود. هرچند فعالیت‌هایی شروع شده است. امیدواریم مزه یک بانک الکترونیک را زیر دندان مردم ایران با طعم شیرین آسایش و امنیت پدید آوریم. بانک‌های دیگر را نگاه کنید، برای جذب مشتری و سپرده مردم دست به کارهای عجیب و بعضا کلیشه می‌زنند، مثلا به سپرده گذاری مردم جایزه می‌دهند، قرعه کشی می‌کنند. این رفتارها در نظام بانکی دنیا کم کم در حال فراموشی است. اگر یک بانک مدعی است خدماتی ارائه می‌کند که مردم به اعتبار آن خدمات تمایل به سپرده گذاری در آن را دارند دیگر برای چه باید خودرو جایزه بدهد. درست است که باید هوای مشتری را داشتیه باشیم ولی نه با قرعه کشی. در موسسه مالی اعتباری پیشگامان شما هرگز منتظر قرعه کشی و اعلام نام برندگان و هدیه دادن خودرو و سکه طلا را نداشته باشید. روش این موسسه برای جذب سپرده برای اولین بار در کشور اجرا خواهد شد و مطمئن هستیم الگوی سایر بانک‌ها قرار می‌گیریم.


در واقع شما میخواهید در نظام بانکی ایران سنت شکنی کنید؟


با این واژه چندان موافق نیستم. ولی عرف موجود در روابط بانک و مشتری را تغییر خواهیم داد. اینگونه نیست که مثل سایر بانک‌ها با مشتری خود رفتار کنیم. فرآیند ارتباط مردم با بانک یا موسسه یک فرآیند حرفه ای و جدید خواهد بود که تجربه آن برای مردم لذت بخش می‌باشد. این امر در بانک الکترونیک پیشگامان نیز به شکل و شمایل بهتری نمود خواهد یافت.


بانک‌ها و موسسات امروز ایران با بهره گیری از سپرده‌های مردمی‌در طرح‌ها و پروژه‌های مختلف حضور دارند، پیشگامان کویر در چه فکری است؟


قبل از توضیح دان این سوال بهتر است کمی‌از پیشگامان کویر بگویم. کسانی که به هر نحو ممکن با این گروه تعاونی آشنا هستند از مدل اقتصادی ویژه آن با خبر هستند. بزرگترین گروه تعاونی فعال کشور در حوزه IT با داشتن بیش از پانزده هزار نفرسهامدار یکی از قوی ترین مدل‌های ارائه ارزش افزوده ماهیانه وسالیانه در کشور است که هدف آن جمع آوری سرمایه های خرد برای اجرای پروژه های بزرگ است.


ما طرح‌ها و ایده‌های مختلفی در نوع سرمایه گذاری خود داریم و تجربه نشان داده می‌توانیم با سرمایه‌های اندک مردم پروژه‌های بسیار عظیم را مدیریت کرده و در عین حال ارزش افزوده مناسبی نیز به صاحبان سپرده‌ها ارائه کنیم. مطمئن باشید زمانی که موسسه فعالیت خود را به صورت رسمی‌آغاز کند با نوع و چگونگی سرمایه گذاری موسسه در پروژه‌های ریز و کلان کشور آشنا خواهید شد.


در واقع اگر بخواهم به صورت کلی بگویم، برنامه ما مشارکت واقعی با صنایع موجود در جهت توسعه است به طوریکه علاوه برحفظ اشتغال موجود با اجرای طرح های اقتصادی، زمینه افزایش اشتغال در کشور را فراهم کنیم. در واقع ما شریک سود طرح های اقتصادی و همچنین شریک در ضرر دهی آن بر اساس سهام شرکت هستیم.


اگر بخواهید در یک جمله تعریفی از موسسه مالی اعتباری در شرف تاسیس پیشگامان ارائه دهید، چه می‌گویید؟


یزدی‌ها در طول تاریخ ثابت کرده اند، اقتصاددان‌های خوبی هستند. گروه پیشگامان کویر نیز در پانزده سال گذشته توانایی خود را درمدیریت بازار سرمایه نشان داده است. در یک جمله می‌گویم موسسه مالی اعتباری در شرف تاسیس پیشگامان، تحول اساسی در نظام بانکی کشور ایجاد خواهد کرد. این ادعا همانگونه که قبلا توسط این گروه در نظام تعاونی کشور به وقوع پیوسته در نظام بانکی نیز توسط گروه پیشگامان کویر محقق خواهد شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا