کارشناس ناظر حفظ نباتات شهرستان خبر داد:کنترل مکانیکی کرم گلوگاه در باغات منتخب انار شهرستان یزد

کارشناس ناظر حفظ نباتات شهرستان گفت:درادامه مشارکتی که درسالهای قبل انجام گرفته  امسال در سطح ۴۰ هکتار در باغات انار این شهرستان طرح کنترل مکانیکی آفت کرم گلوگاه انار با دستگاه پرچم‎زدا توسط کشاورزان این شهرستان اجرا شد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان یزد محمد جعفربزرگی زاده در بازدید از باغات این شهرستان  اظهار داشت: مدیریت جهادکشاورزی این شهرستان با مشارکت مردمی  امسال در سطح ۴۰ هکتار در باغات انار این شهرستان  کنترل مکانیکی آفت کرم گلوگاه انار با دستگاه پرچم زدا اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه کرم گلوگاه مهم‌ترین آفت میوه انار است، گفت: این آفت هرساله خسارت فراوانی به باغات انار شهرستان یزد وارد می‌آورد.

بزرگی زاده ادامه داد: با اجرای این روش می‌توانیم علاوه بر کاهش مصرف سموم به محصولی سالم و ارگانیک دست پیدا کنیم.

وی افزود: میزان خسارت کرم گلوگاه انار تابعی از سال، رقم و شرایط به‌ زراعی باغ در هر منطقه است، بطور متوسط درصد خسارت کرم گلوگاه انار در کل کشور و در سال‌های مختلف حدود ۳۰-۲۵ درصد محصول برآورد می‌شود.

بزرگی زاده با بیان اینکه کرم گلوگاه انار زمستان را به صورت لاروهای سنین مختلف در داخل انار، انجیر و احتمالاً میزبان‌های آلوده دیگر می‌گذراند، گفت: پروانه‌های زمستانه معمولاً تخم‌های خود را روی میله و بساک پرچم‌ها و به ندرت روی سطح داخلی کاسبرگ می‌گذارند، دم میوه و شکاف‌های ناشی از ترکیدگی میوه نیز از جمله محل‌های تخم‌گذاری این شب‌پره است.

وی ادامه داد: لاروهای سن یک پس از تفریخ، از سطح داخلی کاسبرگ تغذیه می‌کنند و از اواخر سن دوم یا اوایل سن سوم لاروی با ایجاد سوراخ در محوطه داخلی تاج به داخل میوه انار راه یافته و علاوه بر ورود، عوامل متعددی از گروه قارچ‌ها، باکتری‌ها و مخمرها را به درون میوه انار انتقال می‌دهند.

بزرگی زاده توصیه هایی دررابطه با مبارزه با عوامل خسارت زای کرم گلوگاه اناربه باغداران  آن منطقه ارائه نمود که مهمترین آن به شرح زیر است:

۱- بهداشت باغ: میوه‌های آلوده انار روی درخت و کف باغ در طول فصل (بویژه میوه‌های ریخته شده در ابتدای فصل) و نیز پس از برداشت بصورت همگانی در منطقه جمع آوری و در محل از قبل تعبیه شده در هر باغ انباشته و  در اوایل اردیبهشت (قبل از ظهور گل های انار) در در زیر خاک مدفون گردند. ضمنا رعایت کلیه اصول باغبانی از جمله هرس، تغذیه و آبیاری مطابق توصیه های کارشناسان از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

    روش پرچم زدایی: حذف پرچم گلها و میوه‌های انار با دستگاه پرچم زدای دستی در خرداد ماه (زمان دقیق عملیات در مناطق مختلف، حدود ۲ تا ۳ هفته پس از اوج گلدهی درختان انار و یا ۵ تا ۶ هفته پس از ظهور اولین گل انار که در این زمان پرچم‌های اکثر گلهای انار خشکیده شده است، می باشد).

۳٫      کائولین فرآوری شده (سپیدان wp) برای کاهش خسارت آفتاب سوختگی: کاربرد کائولین فرآوری شده با غلظت ۵ درصد (چهار مرحله از اواخر خرداد به فواصل ۲۰ روز) که درصورت کاربرد کائولین جهت آفتاب سوختگی، نیاز به محلول پاشی جداگانه جهت کنترل کنه نخواهد بود

۴٫      رهاسازی زنبور تریکوگراما: استفاده از سوش منطقه با نظر کارشناسان (۱۰ الی ۱۵ بار رهاسازی)

۵٫      ترکیبات آفت کش گیاهی تنداکسیر و یا پالیزین برای کنترل آفات مکنده: کاربرد ترکیبات گیاهی با غلظت ۲ در هزار (در صورت بالابودن جمعیت شته و یا کنه، به فاصله ۵ الی ۷ روز تکرار گردد)

مشخصات آفت کش تنداکسیر :
ماده موثر : روغن های خوراکی حاوی عصاره فلفل تند ۵ ±۸۵%
نوع فرمولاسیون : مایع غلیظ امولسیون شونده (EC )
شکل ظاهری : مایع غلیظ با رنگ و بوی فلفل قرمز تند
قابلیت انحلال در آب : در غلظت توصیه شده ، امولسیون پایدار در آب تشکیل میشود.
PH : 7 – 7/5 ( محلول ۵ گرم در لیتر )

        مشخصات  آفت کش پالیزین:

مواد تشکیل دهنده : صابون غلیظ روغن نارگیل ( ۶۰ تا ۷۰ درصد ) به همراه  عصاره نعنا و اکالیپتوس

نوع فرمولاسیون : مایع غلیظ قابل حل در آب  ، ( SOLUBLE LIQUID ) SL

شکل ظاهری : مایع غلیظ برنگ سبز و با بوی مطبوع عصاره های گیاهی قابل حل در آب

وزن مخصوص : ۱ – ۱٫۱ گرم بر میلی لیتر

PH: 7.5- 8.5  ( محلول ۲٫۵ گرم در لیتر )

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا