علی عطشانی تا به‌حال 3 فیلم بلند سینمایی ساخته است، «پوست موز» كه هرگز اكران نشد و فیلم «دموكراسی تو روز روشن» و «شش نفر زیرباران». در این 2 فیلم او از بازیگرهای شناخته شده زیادی استفاده كردو حاشیه‌های زیادی را در حوزه سینما به خود اختصاص داد. از او در مورد این حواشی و فیلم جدیدش پرسیدیم.


دستمزد سوپر استارها بالا نیست


پرخرج یعنی پول بیت‌المال را در فیلمی خرج كنیم كه مردم هنگام دیدن «هو» كنند، ولی فیلمی كه 600-500 میلیون تومان هزینه‌اش شود و مطابق با استانداردهای سینما پیش برود، نباید نام پرهزینه رویش گذاشت. ما باید از یك‌سری المان استفاده كنیم كه مردم را جذب كند و به سینما بكشاند.

این‌كار باعث می‌شود چرخ سینما بچرخد ولی اگر هزینه زیاد باشد و فروش آن هم بالا باشد اسمش پرخرج نیست، فیلمی پرخرج است كه بیشتر از هزینه ساختنش، بازگشت مالی نداشته باشد، یعنی خرج الكی شده باشد.

من سال گذشته وقتی «دموكراسی تو روز روشن» را ساختم همه در مورد دستمزد گلزار صحبت كردند و گفتند پرهزینه است ولی این فیلم 3 برابر پولی كه برای ساختش خرج شد، فروخت. در فیلم «شش نفر زیر باران» ما دستمزد بیشتری به گلزار دادیم ولی این پول به نظر من زیاد نیست چون این پول برای یك سوپراستار اصلا بالا نیست، دستمزد بقیه عوامل سینما پایین است، مشكل نبودن تعادل در سینماست، بعد هم هر تهیه‌كننده‌ای مختار است، كارگردان پیشنهادش را می‌دهد تهیه‌كننده یا آن مبلغ را می‌پذیرد یا نمی‌پذیرد.


http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_30279.jpeghttp://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_30280.jpeg

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_30281.jpeg

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_30282.jpeg

گلزار ماه است


خود من می‌گویم فیلمی كه رضا گلزار در آن باشد، فیلم خوبی است. به نظر من او بازیگر خوبی است و قطعا طرفداران زیادی دارد، تعریف سوپراستار همین است دیگر. حالا به خاطر هرچیزی كه هست من كاری به آن ندارم، او یك سوپراستار است، به نظرم او به خاطر یك‌سری المان‌ها تبدیل به چهره شده، ممكن است شما بگویید به خاطر قیافه‌اش است، یكی دیگر بگوید به خاطر حواشی است كه دارد، هركس ممكن است چیزی بگوید. اولین چیزی كه باعث می‌شود من از رضا خوشم بیاید این است كه او خیلی فهیم و باشعور است و می‌فهمد كه من از او چه می‌خواهم. من در فیلم «دموكراسی تو روز روشن» اولین‌باری بود كه رضا را می‌دیدم و از قبل، دوستی با هم نداشتیم، خیلی ساده او را دعوت كردم، با هم صحبت كردیم و آنجا تازه فهمیدم خیلی آدم باهوشی است. هر كارگردانی، یكسری بازی‌ها را دوست دارد و این‌ها سلیقه‌ای است مثلا خود من بازی یكسری از دوستان را كه ممكن است خیلی هم چهره باشند، دوست ندارم و فكر می‌كنم بازی آن‌ها به دل نمی‌نشیند، ممكن است خود آن آدم را دوست داشته باشم ولی بازی‌‌اش را نه، ولی بازی رضا گلزار را دوست دارم. رضا در هر 2 فیلم من متفاوت بود. او پسر بسیار خوبی است و الان یكی از صمیمی‌ترین دوستان من است.


http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_30284.jpeg

آمیتا باچان از گزینه‌های من بود


برای این فیلم قرار بود خانم «هان‌های گین» یا همان «سوسانو» بازی كند با او صحبت هم كردیم و مذاكره به مراحل خوبی رسید، حتی ایشان فیلمنامه را خواندند و سر دستمزد هم به توافق رسیدیم ولی چون فیلمبرداری ما عقب افتاد معاملات به هم خورد و ایشان یك قرارداد از قبل داشت و باید در‌آن بازی می‌كرد، به همین خاطر نشد كه با هم كار كنیم، ما چند گزینه دیگر هم داشتیم مثل عمرشریف، آمیتا باچان و بازیگر سریال فرار از زندان «سوكر» ولی هركدام به دلایلی نشد.


http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_30285.jpeg

3 مجری در یك فیلم


وقتی برای اولین‌بار فیلمنامه را خواندم، فهمیدم كه روایت نو و جدیدی است.‌ فیلمنامه هم از 6-5 داستان متفاوت و جدا از هم تشكیل شده بود كه بعد به هم گره می‌خوردند. مخاطب الان سینمای ما عادت كرده كه فكر نكند و وقتی فیلم می‌بیند ذهنش را درگیر حل معما نمی‌كند. من خیلی نگران بودم كه این مخاطب وقتی با فیلم من كه یك فرم جدید دارد روبه‌رو می‌شود چه واكنشی نشان می‌دهد. تصمیم گرفتم این داستان‌ها را با یك المان به هم گره بزنم، فرزاد حسنی برای همه یك حس نوستالژی دارد، به‌خاطر اتفاق‌ها، حواشی و اجراهایی كه داشته. رضا رشیدپور و امیرحسین مدرس هم همین‌طور، آن‌ها در این داستان‌ها نقش خودشان را ایفا می‌كنند و هركدام اهرم‌هایی در داستان‌های من هستند كه باعث می‌شوند بیننده خط سیر فیلم را گم نكند و گیج نشود. بازی هر سه نفر آن‌ها هم خوب بود. فرمان فتحعلیان، دوست نویسنده فیلم ما بود و ما چون می‌خواستیم یك خواننده در سكانسی حضور داشته باشد با او صحبت كردیم و او هم پذیرفت.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_30286.jpeg


من در حال تجربه كردن هستم


من دارم سینمای نو و جدیدی را تجربه می‌كنم و از خیلی از كسانی كه این موضوع را درك نمی‌كنند دلگیر هستم، من در كارهایم سعی كردم به سینمای روز دنیا نزدیك شوم هم از نظر ساختار و هم روایت، وقتی كسی چیزی را تجربه می‌كند، كارش ارزشمند است و باید به او كمك كرد‌، وقتی خود من صادقانه می‌گویم درحال كسب تجربه هستم پس باید اشتباهاتم را ببخشند، ای كاش این تجربه كردن دیده شود. منتقدین سینمای ما اگر داستان فیلم را دوست داشته باشند دیگر به كارگردان آن كاری ندارند، متاسفانه هنوز نتوانسته‌اند داستان و ساختار را تفكیك كنند. فیلم «شش نفر زیر باران» تجربه جدیدی است و اگر كسی كمی فیلم‌بین باشد و فیلم‌های روز دنیا را ببیند، می‌فهمد كه این فیلم، چند قدم به سینمای روز دنیا نزدیك شده است، در این كار ما استوری بورد سه‌ بعدی داشتیم و تدوین با سیستم‌های هالیوودی یعنی روی پرده انجام شد ولی كسانی كه فقط به محتوا می‌پردازند این چیزها را نمی‌بینند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا