معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد گفت: این سازمان در سال 1393 با صدور 1477 فقره جواز تأسیس حائز رتبه سوم در کشور شده است؛ همچنین در این سال با صدور 641 مورد معافیت گمرکی ماشین آلات، نسبت به سال پیش از آن بیش از 60 درصد رشد داشته ایم.

به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت معدن و تجارت استان یزد معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری این سازمان در مصاحبه با روابط عمومی، به توضیح و تشریح برخی وظایف و فعالیت های این معاونت پرداخت؛ وی گفت: این معاونت پیش از ادغام وزارتخانه‌هاي بازرگاني و صنايع و معادن، تحت عنوان معاونت برنامه‌ريزي، فن‌آوری و توسعه در اداره صنايع و معادن و مديريت برنامه‌ريزي و توسعه منابع انساني در اداره بازرگاني فعال بود که پس از ادغام وزارتخانه ها تحت عنوان معاونت برنامه‌ريزي و سرمایه‌گذاری فعالیت خود را آغاز کرد.

مهندس ارسلانی زاده با اشاره به اهم وظایف این معاونت تصریح کرد: تهیه و تدوین برنامه‌های مربوط به توسعه فعالیت‌های صنعتی، معدنی و بازرگانی استان در چارچوب سیاست‌های حوزه ستادی وزارتخانه؛ .بررسی و تعیین تسهیلات بانکی مورد نیاز واحدهای تولیدی استان بر اساس سیاست‌های اجرایی وزارتخانه و در حدود اختیارات محوله با رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوط؛ تهیه و پیشنهاد برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در زمینه انواع سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و معدنی و ارائه پیشنهاد به منظور جلب و جذب سرمایه‌ها و منابع مالی برای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن استان و تلفیق برنامه‌های عملیاتی؛ از اهم وظایف این معاونت است.

وی ادامه داد: از دیگر وظایفی که در حوزه این معاونت قرار میگیرد میتوان به برنامه‌ریزی و نظارت بر ایجاد واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری در سطح استان با رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوط؛ صدور جواز تأسیس و نیز جوازهای توسعه برای واحدهای صنعتی متقاضی در چارچوب اختیارات تفویض شده با رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوط؛ تدوین برنامه‌های لازم به منظور جلوگیری از اتلاف سرمایه‌ها و ظرفیت‌های بالقوه استان؛ نظارت بر پیشرفت فیزیکی طرحها و در صورت لزوم ابطال جوازهای صنعتی و معدنی؛ اشاره کرد.

مهندس ارسلانی زاده در ادامه با اشاره به انجام بررسی‌های فنی اقتصادی و مالی طرحهای صنعتی استان توسط این معاونت، گفت؛ از وظایف مهم دیگری که در محدوده اختیارات این معاونت است باید به تعیین ضرورت‌ها و اولویت‌ها جهت سرمایه‌گذاران صنعتی (داخلی و خارجی) در سطح استان؛ تلفیق برنامه‌های عملیاتی حوزه صنعت، معدن و تجارت و تدوین برنامه‌های کلان استان با رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوط؛ انجام بررسی‌های لازم به منظور تدوین و اجرای نظام و چارچوب مناسب آمار، اطلاعات و داده‌های بخش صنعت، معدن و تجارت استان؛ بررسی و ارائه پیشنهاد جهت تأمین نیازهای ارزی و ریالی طرحهای صنعتی، معدنی و تجاری و استفاده از ابزارهای نوین مالی در سطح استان؛ ارایه ساز و کارهای لازم جهت شناخت گلوگاهها و نیز تعیین اولویت‌های افزایش تولید و ارتقای بهره‌وری واحدهای صنعتی و معدنی اشاره کرد.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت معدن و تجارت استان یزد در ادامه به اهم فعالیت های این معاونت اشاره کرد؛ وی در این رابطه گفت: عضویت در کارگروه امور زیربنایی و کمیسیون واگذاری زمین، کمیته تبصره یک و یک (تغییر کاربری)؛ صدور، تمدید، اصلاح، انتقال، ابطال و اعلام پیشرفت طرحهای نیمه تمام جواز تأسیس؛ از فعالیت های مهم این معاونت است.

وی ادامه داد: دیگر موارد قابل ذکر در خصوص فعالیت های این معاونت بازدید مستمر کارشناسان معاونت از طرحهای در دست احداث و ارائه گزارش پیشرفت و وضعیت فعالیت آنها؛ صدور معافیت گمرکی؛ تعیین اولویت‌های سرمایه‌گذاری استان؛ ارتباط و تعامل با انجمن‌های تخصصی صنعت، معدن و تجارت استان؛ تهیه سند توسعه استان در بخش صنعت ، معدن و تجارت؛ انجام اقدامات لازم جهت راه‌اندازی سامانه ساترای سازمان صنعت، معدن و تجارت؛ معرفي رابطین شهرستانها؛ میباشد.

مهندس ارسلانی زاده با تاکید بر پویایی این معاونت خصوصا در حوزه صدور جواز تاسیس، تصریح کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد در زمینه سرمایه‌گذاری و صدور جواز تأسیس در سال 1393 با صدو 1477مورد جواز صادر شده رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: همچنین در سال 93 با صدور 641 مورد معافیت گمرکی ماشین آلات، نسبت به سال پیش از آن بیش از 60 درصد رشد داشته ایم.

در ادامه این مصاحبه مهندس ارسلانی زاده به برخی فرصت ها و مشکلات در حوزه سرمایه گذاری کرد که به آن ها اشاره میشود:

فرصت‌ها و پتانسیل‌ها:

  • موقعیت ویژه جغرافیایی استان یزد؛ قرارگیری استان یزد در مسیر کریدورهای بین‌المللی شمال – جنوب و شرق – غرب.
  • وجود نیروی انسانی فعال، متخصص و متعهد.
  • وجود ذخائر غنی معدنی در استان.
  • وجود زیرساخت‌های مناسب جاده‌ای و ریلی.

مشکلات:

  • کمبود منابع آب.
  • عدم اختصاص تسهیلات بانکی.
  • مسائل زیست محیطی.
  • عدم وجود خطوط انتقال برق و گاز در برخی از نقاط استان

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت معدن و تجارت استان یزد در پایان با ارائه برخی راهبردها در تأمين زيرساختها و جذب سرمايه‌گذاري (فراسازماني) ابراز امیدواری کرد با تدبیر مسئولین برخی نارسایی ها در این حوزه بیش از پیش مرتفع شود.

در ادامه به اهم راهبردهای گفته شده در خصوص تأمين زيرساختها و جذب سرمايه‌گذاري (فراسازماني)، اشاره میشود:

  • ارتقا جايگاه ترانزيتي استان از طريق توسعه زيرساختهاي مواصلاتي جاده‌اي، خطوط ريلي و خدمات فرودگاهي در راستاي ايفاي نقش استان در سطوح ملي و فراملي (به عنوان مثال پرو‍ژه بندر خشك).
  • توسعه و تقويت شبكه‌هاي توليد، انتقال و توزيع انرژي متناسب با نيازهاي توسعه‌اي استان و كشور در فعاليت‌هاي اقتصادي و گسترش استفاده از انرژي‌هاي تجديد شونده و پاك با تأكيد بر انرژي خورشيدی.
  • تسريع در انتقال درون و برون حوضه‌اي آب به استان و پايدارسازي آن جهت تداوم حيات استان با نگاه آمايشي و تعادل بخشي جمعيت و فعاليت در سطح استان.
  • با توجه به اختصاص  3 درصد آب كل استان به صنعت و 87 درصد به بخش كشاورزي، پيگيري  بازنگري در افزايش تخصيص سهم آب صنعت ضروري مي‌باشد.
  • تعادل بخشي به سفره‌هاي زيرزميني آب از طريق افزايش بهره‌وري، اصلاح الگوي مصرف و مديريت آب به ويژه مديريت اجتماعي.
  • تشويق سرمايه‌گذاران جهت ايجاد  صنايع كم آبخواه، هاي‌تك و صنايع سبز.
  • حمايت از صنايع تكميل كننده زنجيره فولاد و فراورده‌هاي  معدني.
  • حمايت از سرمايه‌گذاري با ديدگاه آمايش صنعتي استان.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا