چهاردهمين جلسه حلقه ي صالحين روز يكشنبه مورخ 7 تير ماه ساعت 9 تا10 در محل سالن آمفي تئاتر دانشگاه علم و هنر با سخنراني استاد شايق برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه علم و هنر، چهاردهمين جلسه حلقه ي صالحين دانشگاه روز يكشنبه مورخ 7 تير ماه ساعت 9 تا10 در محل سالن آمفي تئاتر دانشگاه علم و هنر با موضوع بررسي اثرات تقوا و پرهيزكاري در آيات قرآن كريم و با سخنراني استاد شايق برگزار شد.

در اين جلسه آيات 57 قصص-16 جن-96 اعراف-97نحل-4طلاق-9 ليل-64مائده- 6نور مورد بررسي قرار گرفت و بيان شد كه اين آيات شعر معروف (( هر كه در اين بزم مقرب تر است //    جام بلا بيشترش مى دهند )) را نهي مي كند همچنين آيات 112 نحل – 10ليل و 30 شوري نشان مي دهند كه خداوند كساني كه پرهيزكار نيستند را بيشتر مورد تنبيهات و قهر خود قرار مي دهد.

گفتني در ادامه اين جلسه معني كلمه توريهمورد بررسي قرار گرفت. توريه كه به معناي صرفه‌جویی در بیان حقیقت یا سخن نیمه ‌راست است و آن سخنی‌است که معنای آن به ظاهر درست است؛ اما آن‌چه مخاطب از آن درک می‌کند نادرست و دروغ است؛ یعنی جمله صادق بیان می‌شود که موجب می‌گردد، شخص دوم از آن جمله مفهوم گمراه‌کننده و فریبنده موردنظر گوینده را دنبال کند.در ادامه استاد شايق داستان حضرت يوسف و برادران را بيان كرده و گفت: منظور يوسف پيامبر كه به برادرانش گفت شما دزد هستيد جام مخفي شده در بار گندم نبود بلكه ايشان منظورشان از دزد اين بود كه شما برادرتان، يوسف را سالها پيش از پدرتان دزديد. به بيان ديگر درست است که حضرت یوسف (ع) ظرف مخصوص را در بار برادرش گذاشت، ولی هرگز نه او و نه هیچ کس دیگر را متهم به دزدی نکرد. این مطالبی بود که با توجه به ظاهر آیات بیان مي شود. اما امکان طرح احتمال دیگری در بین است و آن خبر داشتن و تأیید سرقت کاروانیان توسط حضرت یوسف و یا حتی نسبت دادن جمله "ای کاروان شما دزد هستید به حضرت یوسف(ع) است.

استاد شايق افزود: پارسايي  مثل ميوه است كه پوست آن تلخ ولي داخلش شيرين و لذت بخش مي باشد كه در پرهيزكاري هم چنين است به طوري كه در ابتداي راه تقوا براي انسان سخت مي باشد ولي با گذشت زمان شيرين و آسان مي گردد.لذا بايد به تقوا به چشم گروهي نگريست تا شيريني آن را ببينم مثلا در رانندگي اگر همه رعايت قانون در جامعه  را بكنند، رانندگي كردن در خيابان ها آسان مي شود و لي اگر كسي خواسته باشد در جامعه اي رانندگي كند كه همه از قوانين سرباز مي زنند بسيار مشكل است.

در پايان استاد شايق گفت: اگر بنده اي از مسير دين انحراف پيدا كند خداوند دري از ضرر و بدبختي را بر روي او باز مي كند كه اين قوانين براي ما قابل لمس نيست.

شايان به ذكر است در جلسات بعدي حلقه ي صالحين كه يكشنبه هاي ماه مبارك رمضان برگزار مي شود،  قرار است بحث مفصلي بروي شبهات موجود به خصوص بحث بر روي شبهه اي كه مي گويد:كساني كه متدين هستند بيشتر دچار مشكلات دنيايي مي شوند مطرح شود و از طريق قرآن اين فكر باطل نفي مي شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا