نماز، اوج بندگی خدا، بهترین وسیله سپاسگزاری از او و زیباترین شکل ذکر و یاد خدا و وسیله ارتباط وگفتگوی انسان با معبود است.

نماز در راس عبادات و ستون دين و وسيله عروج و تقرب مومن به خدا و کليد بهشت و چراغ قبر و بازدارنده از فحشا و منکر است .

شیرینی خلوت انس با معبود را در نماز می توان جست؛ چراکه نماز، نیایشی پاک و خالصانه به درگاه خداوند بزرگ است.

قرآن کریم درآیات متعدد، مومنین را به برپا داشتن نماز دعوت می کند و در آیه ۴۵ سوره عنکبوت آمده است:« (ای پیامبر)، آنچه را که از کتاب آسمانی قرآن بر تو وحی شده بر مردم تلاوت کن و نماز را به جای آور که همانا نماز است که اهل نماز را از هر کار زشت و منکر باز می دارد و همانا ذکر خدا بزرگتر و برتر است و خدا بر همه چیز  آگاه است.»

اگر چه نماز به صورت فرادا جايز شمرده شده؛ ولي اصل بر جماعت آن است و نماز جماعت به عنوان مظهر تشکل و نظم در اسلام مي باشد.

رسول گرامی اسلام (ص) می فرماید: یک نماز که به جماعت برگزار گردد، برترى و فضیلت دارد بر بیست و پنج نماز فرادى .

این روزها و در ماه مهمانی خدا، نماز جماعت با شکوه و معنویت خاصی در مساجد، تکایا ، مکان های مذهبی و نمازخانه های ادارات برگزار می شود و حضور گسترده نمازگزاران و روزه داران در نمازهای جماعت، جلوه خاصی به این مکان ها بخشیده است.

در راستای گسترش فرهنگ نماز و اقامه نماز جماعت ظهر و عصر، اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد فعالیت های مستمری دارد و متولیان امر نماز تلاش می کنند تا زمینه حضور گسترده کارکنان را در نماز جماعت فراهم نمایند.

در راستای توسعه و ترویج فرهنگ نماز و اقامه نماز جماعت به همت مسئولان،  نمازخانه اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد به شیوه معماری سنتی اسلامی و تلفیقی از معماری مدرن بازسازی و مرمت شده و این امر معنویت خاصی به اقامه نماز بخشیده است.

تشکیل ستاد اقامه نماز، حضور مستمر در جلسات ستاد اقامه نماز استان ، تجهیز نمازخانه، نظافت و پاکیزگی مستمر محل برگزاری نماز، توزیع محصولات فرهنگی بین نمازگزاران، برگزاری دوره آموزشی ترویج و توسعه فرهنگ نماز و برگزاری مسابقات کتابخوانی نماز از جمله اقدامات این اداره کل در راستای توسعه و ترویج فرهنگ نماز می باشد.

همه روزه بانگ اذان، فضای اداری این مجموعه را معطر می کند و کارکنان و حتی مراجعه کنندگان به این اداره کل با شنیدن صدای اذان با  شرکت در نمازجماعت، جسم و جان خود را جلا  می بخشند و روح خود را با قرآن و نماز و دعا تطهیر می کنند.

نماز جماعت ظهر و عصر در طول ایام سال به طور منظم با حضور گسنرده کارکنان این مجموعه در محل نمازخانه این اداره کل برگزار می شود.

برگزاری محفل انس و ختم قرآن ویژه ماه مبارک رمضان،  برگزاری مراسم  زیارت عاشورا در هر صبح دوشنبه، برگزاری آئین های دینی و مذهبی در طول ایام سال، بیان مسایل دینی و شرعی توسط امام جماعت و برگزاری دوره های آموزشی تفسیر قرآن از دیگر اقدامات اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد در زمینه فعالیت فرهنگی و دینی می باشد.

این اداره کل در زمینه ارزیابی عملکرد گسترش فرهنگ نماز طی سالهای گذشته رتبه برتر را در بین دستگاههای اجرایی استان کسب کرده است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا