به نظر می رسد با تکمیل پروژه انتقال آب خلیج فارس به اردکان که بخشی از آن توسط چادرملو در دست انجام است، ضمن تامین نیازهای آبی صنایع وابسته و بخشی از آب شرب،سفره های آب زیرزمینی شهرستان تغذیه و منابع آب استانی این شرکت نیز در اختیار شهر قرار گیرد

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در خردادماه ۱۳۹۳ درخصوص انتقال آب خلیج فارس به اردکان گفت: هدف ما از این اقدام این است که با تامین آب مورد نیاز مجتمع چادرملو، آبی را که از منابع آبی استان تامین می‌کنیم، آزاد کنیم تا به مصارف خود این شهر برسد و کمکی به تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی شود.
به گزارش شهروند اردکان به نقل از صمت، در چند سال اخیر کشور با خشکسالی بی‌سابقه‌ای روبه‌رو بوده و برخی از استان‌ها همچون کرمان و یزد آسیب بیشتری از خشکسالی‌های اخیر دیده‌اند تاکنون طرح‌های آبرسانی متعددی نظیر بارورسازی ابرها و… طراحی و اجرا شده اما کمتر به نتیجه مطلوب نزدیک شده است.
طرح آبرسانی از خلیج‌فارس باوجود اینکه یک ابر پروژه‌ای پرهزینه، زمان‌بر و بسیار بلندپروازانه قلمداد می‌شود، با این حال به واقعیات موجود نزدیک‌تر است و عملی‌تر به نظر می‌رسد.

استفاده از آب دریا برای مصارف شرب و صنعتی حداقل پیشینه‌ای ۲۰ساله در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دارد و بیش از دو دهه است که آب شور خلیج‌فارس توسط واحدهای بزرگ آب شیرین‌کن، قابل استفاده شده و به مصارف شرب و صنعتی می‌رسد. البته در ایران نیز سال‌ها است بحث استفاده از آب خلیج‌فارس، برای استان‌های خشک مرکز کشور مطرح شده اما هر بار هزینه‌های زیاد این طرح‌ها ما را به کف‌شکنی چاه‌های موجود و استفاده از آب‌های زیرزمینی سوق داده است.

دو سالی است که عملیات طرح شیرین‌سازی آب خلیج‌فارس با استقبال بخش خصوصی و تامین مالی از طرف کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های گل‌گهر، مس سرچشمه، چادرملو و شرکت صالهنگام آغاز شده است

مدیرعامل شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس می‌گوید: این پروژه از بندرعباس تا یزد و در ۳ فاز اجرایی می‌شود که فاز اول آن خط انتقال آب به طول ۲۹۲ کیلومتر از بندرعباس تا گل‌گهر سیرجان، فاز دوم از گل‌گهر تا مس سرچشمه در رفسنجان به طول ۱۳۶ کیلومتر و فاز سوم از مس سرچشمه تا معدن سنگ‌آهن چادرملوی یزد به طول ۳۰۷ کیلومتر است.

ایلاقی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری اولیه که بالغ بر ۶۴۰۰میلیارد ریال است، اضافه می‌کند: بخشی از این آب به میزان ۱۵میلیون مترمکعب در سال به مصرف آب شرب شهرهای هرمزگان، کرمان و یزد می‌رسد.

وی ادامه می‌دهد: در مرحله اول، آبگیری از دریا و آب شیرین‌کن به ظرفیت ۴/۸ میلیون مترمکعب در روز آغاز می‌شود و با توجه به اجرای همزمان دو فاز یک و سه، پیش‌بینی می‌شود اجرای کل طرح تا گل‌گهر ۴ سال به طول انجامد.

او با اشاره به اینکه کارهای طراحی، مطالعه، اخذ مجوزهای زیست‌محیطی و تعیین مسیر خط لوله طرح آبرسانی انجام و قراردادها برای اجرای این طرح منعقد شده است اضافه می‌کند: در مرحله اول، ۱۵۰میلیون مترمکعب شیرین‌سازی آب در دستور کار قرار دارد که مقرر شده ۱۱۰میلیون مترمکعب آن به استان‌های کرمان و یزد منتقل شود.
وی یادآور می‌شود: خط لوله انتقال آب از قسمت غرب بندرعباس آغاز شده و با امتداد مسیر در راستای شمال پس از عبور از ارتفاعات شهرهای فین و حاجی‌آباد وارد دشت شده و به سمت مجتمع صنعتی و معدنی گل‌گهر در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی سیرجان ادامه می‌یابد.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس خاطرنشان می‌کند: این خط لوله در ادامه مسیر به سمت معادن سرچشمه امتداد یافته و پس از انشعاب مجتمع مس سرچشمه به مجتمع صنعتی و معدنی چادرملو و مجتمع فولاد اردکان در یزد منتهی می‌شود.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_98788.jpeg

ایلاقی با اشاره به تاسیس شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس به‌عنوان کارفرمای طرح، انتخاب شرکت «مشاور طوس آب» به‌عنوان مشاور طرح، انتخاب شرکت مهندسین «مشاور یکم» به‌عنوان مدیر طرح می‌گوید: انتخاب مشاور اروپایی (شرکت sweco) برای بهره‌گیری از تجربیات مشابه بین‌المللی در کنترل و مرور بخش‌های کلیدی، طراحی، اجرا و استفاده از انرژی‌های نو از اقدامات اجرایی صورت گرفته است. او اضافه کرد: هزینه عملیاتی کردن مرحله اول انتقال آب از خلیج‌فارس یک‌هزار و ۴۰۰میلیارد تومان برآورد شده که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی این عملیات اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه کارگاه آب شیرین‌کن در ایستگاه پمپاژ در بندرعباس در حال تجهیز است به انجام موافقتنامه میان وزارت نیرو و شرکت تامین و انتقال آب اشاره و خاطرنشان می‌کند: اخذ مجوز احداث خط انتقال آب خلیج‌فارس از وزارت نیرو یک اقدام بی‌سابقه بوده است.

مدیرعامل شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس در خصوص بخش انتقال آب گفت: پیمانکار این طرح انتخاب شده که طول آن حدود ۳۰۰ کیلومتر است و فاز اول شامل سه قطعه بندرعباس- گل گهر، گل گهر- مس سرچشمه و مس سرچشمه- اردکان چادرملو است.

وی ادامه داد: در فاز یک ۱۵۰ میلیون مترمکعب شیرین سازی آب انجام می شود که ۴۰ میلیون متر مکعب به بندرعباس و ۱۱۰ میلیون متر مکعب نیز به کرمان و یزد منتقل می شود که عمده آن مربوط به استان کرمان است.

ایلاقی تصریح کرد: مقدمات خط دوم نیز انجام شده و امیدواریم با همکاری بخش خصوصی استان های کرمان و یزد خط دوم را به سرعت پیش ببریم.
وی ادامه داد: خط اول عمدتا برای صنایع جنوب شرق بوده و ۱۵ تا ۲۰ درصد آن به بخش شرب اختصاص دارد اما خط دوم عمدتا برای آب شرب در نظر گرفته شده است

محمود نوریان، مدیرعامل معدن سنگ‌آهن چادرملو، با بیان اینکه قرار است در فاز سوم تامین و انتقال آب خلیج‌فارس، آب مورد نیاز چادرملو تامین شود می‌گوید:: این پروژه برای تامین آب مورد نیاز این چند مجتمع تولید مواد معدنی احداث و به بهره‌برداری می‌رسد و قرار است در ۳ فاز اجرا شود.


نوریان ادامه می‌دهد: برای مصارف مجتمع چادرملو، قرار شده ۳۰۰ تا ۴۰۰ لیتر در ثانیه آب تصفیه شده و انتقال یابد تا به مصرف کارخانه فولادسازی که معدن چادرملو سرمایه‌گذار عمده آن است برسد و همچنین قرار است آب مورد نیاز طرح‌های توسعه‌ای نظیر یک کارخانه دیگر که مالکیت آن صددرصد متعلق به چادرملوست و با ظرفیت یک‌میلیون تن، در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد را تامین کند.

مدیرعامل مجتمع تولید سنگ‌آهن چادرملو در ادامه می‌افزاید: قرار است بخشی از اعتبار مورد نیاز این طرح از محل فاینانس تامین شود و مدیران طرح و سرمایه‌گذاران به دنبال فاینانسور هستند.

وی بیان می‌کند: هدف ما از این اقدام این است که با تامین آب مورد نیاز مجتمع، آبی را که از منابع آبی استان تامین می‌کنیم، آزاد کنیم تا به مصارف خود این شهر برسد و کمکی به تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا