خریداران معامله بزرگ مخابرات:

همه چيز درباره اسم و رسم خريداران معامله بزرگ

دنياي اقتصاد- هر چند معامله تاريخي بورس امروز انجام نمي‌شود و به چهارشنبه هفته آينده موكول شده، ولي انتشار نام متقاضيان خريد بلوك مخابرات، اين معامله را وارد فاز تازه‌اي كرده است.شركت تعاوني «پيشگامان كوير يزد» به همراه «كنسرسيوم توسعه اعتماد مبين» خريداراني هستند كه آخرين روز معاملاتي هفته آينده براي تصاحب كرسي‌هاي مديريتي اپراتور اول به رقابت مي‌پردازند. اما به‌راستي اين‌خريداران 8/7 ميليارد دلاري كيستند؟


همه چيز درباره خريداران معامله بزرگ
گروه بورس- معصومه طاهرخاني: سرانجام روز گذشته مخابرات پاسخ ابهامات 6گانه هيات پذيرش را داد تا شركت بورس آگهي عرضه 50درصد به اضافه يك سهم مخابرات را منتشر كند.
انتشار نام متقاضيان خريد بلوك مخابرات، اين معامله را وارد فاز تازه‌اي كرده است.
شركت تعاوني «پيشگامان كوير يزد» به همراه «كنسرسيوم توسعه اعتماد مبين» خريداراني هستند كه آخرين روز معاملاتي هفته آينده براي تصاحب كرسي‌هاي مديريتي اپراتور اول به رقابت مي‌پردازند.
اما بر اساس آگهي عرضه‌اي كه شركت بورس در سايت رسمي خود منتشر كرد، از كارگزاري حافظ به عنوان كارگزار عرضه‌كننده نام برده و در طرف ديگر اشاره كرده كه 22ميليارد و 936ميليون و 827هزار و 827سهم مخابرات در قالب 15كد معاملاتي معاف از ماليات دولت عرضه خواهد شد.
همچنين با توجه به انتشار آگهي عرضه در روز گذشته و انجام معامله در چهارشنبه هفته آينده، الزام قانوني رعايت 7روز كاري از زمان انتشار آگهي تا زمان معامله نيز رعايت مي‌شود.
كنسرسيوم «توسعه اعتماد مبين» كيست؟
كنسرسيوم «توسعه اعتماد مبين» كه تركيبي از دو شركت سرمايه‌گذاري و يك شركت فعال در زمينه مخابراتي است، روز گذشته به طور رسمي به عنوان متقاضي خريد بلوك مطرح شد.
شركت‌هاي سرمايه‌گذاري «توسعه اعتماد» و «شهريار مهستان» به همراه شركت «گسترش الكترونيك مبين ايران»، سه شركتي هستند كه با بررسي وضعيت آنها مشخص شد كه 2 شركت از زيرمجموعه‌هاي بنياد تعاون سپاه و شركت سوم نيز متعلق به ستاد اجرايي فرمان امام (ره) است.
بر اساس اطلاعاتي كه در سايت «روزنامه رسمي» منتشر شده، شركت‌هاي سرمايه‌گذاري توسعه اعتماد و شهريار مهستان متعلق به بنياد تعاون سپاه و شركت گسترش الكترونيك مبين ايران نيز مربوط به ستاد اجرايي فرمان امام (ره) است.
شركت توسعه اعتماد در سال 83 با سرمايه يك‌ميليون تومان در اداره ثبت شركت‌ها به ثبت رسيده و در سال 84 سرمايه خود را به 4ميليارد تومان افزايش داده است. بر اساس آخرين مصوبه مجمع شركت در سال 86، تركيب هيات مديره اين شركت عمدتا به نمايندگي از زيرمجموعه‌هاي بنياد تعاون سپاه منصوب شده‌اند.
در طرف ديگر شركت‌ «شهريار مهستان» نيز در سال 85 با سرمايه يك‌ميليون توماني ثبت شده و بر اساس تركيب هيات مديره كه در مجمع اسفند ماه سال 86 انتخاب شده‌اند، نام بنياد تعاون سپاه به عنوان مالك اصلي شركت مشخص مي‌شود. اما شركت سوم حاضر در كنسرسيوم «توسعه اعتماد مبين»، شركت گسترش الكترونيك مبين ايران است كه در سال 86 با سرمايه يك‌ميليون توماني تاسيس شده است.
فعاليت اصلي اين شركت در زمينه الكترونيك و تجهيزات مرتبط با آن است كه بر اساس مصوبه مجمع شركت در سال 87، تمام اعضاي هيات مديره به نمايندگي از شركت سرمايه‌گذاري تدبير كه از زيرمجموعه‌هاي ستاد اجرايي فرمان امام (ره) انتخاب شده‌اند.
15شركت در كنسرسيوم يزدي‌ها
اما ديگر خريدار بلوك مديريتي مخابرات شركت تعاوني پيشگامان كوير يزد است كه با كنار هم قرار دادن 12 شركت تعاوني و 3 شركت سرمايه‌گذاري مي‌خواهد مالك مخابرات ايران باشد.
«سيد مصطفي سجادي»، مدير روابط عمومي گروه پيشگامان كوير يزد در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره ماهيت كنسرسيوم اين شركت گفت: 12شركت تعاوني كه زيرمجموعه‌هاي گروه پيشگامان كوير يزد هستند، به همراه 3شركت سرمايه‌گذاري در تركيب كنسرسيوم براي خريد سهام مخابرات حضور دارند.
وي ادامه داد: ما مدل اقتصادي مدوني را براي خريد مخابرات طراحي كرده‌ايم و قصد داريم پذيره‌نويسي تعاوني فراگير كشوري را به زودي انجام دهيم.
وي سرمايه ثبتي گروه پيشگامان كوير يزد را 202ميليارد تومان عنوان كرد و افزود: با توجه به برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده قصد جدي خريد مخابرات را داريم.
با شرايط كنسرسيوم مي‌شويم
وي در جواب اين سوال كه آيا قصد كنسرسيوم شدن با ديگر خريدار بلوك مخابرات را داريد يا خير؟ گفت: اگر شرايط اعلامي خريدار در راستاي برنامه‌ريزي‌هاي ما باشد و مطابق مدل اقتصادي ما پيشنهاد شود، ممكن است مذاكره‌هايي را هم با آنها داشته باشيم.
سجادي درباره سابقه فعاليت شركت گفت: شركت تعاوني خدماتي پيشگامان كوير يزد در سال 1375 با هدف ايجاد بستري مناسب در صنعت اطلاع‌رساني و IT به صورت تعاوني ثبت شد و به عنوان اولين شركت تعاوني در كشور در زمينه IT فعاليت مي‌كند. وي افزود: گروه شركت پيشگامان كوير در حال حاضر با حضور قريب به 5هزار سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي مشغول به فعاليت است و هم اكنون با اخذ مجوزهاي VOIP، ISP، ICP، PAP و دفتر خدماتي براي اولين بار در كشور، به ارائه كليه خدمات اينترنتي مخابراتي و ... مي‌پردازد. وي ادامه داد: شرکت تعاونی پیشگامان کویر یزد در سال 1387 به عنوان یکی از شرکت‌های عرصه IT کشور، در مناقصه ارتباط بین‌المللی ایران (Termination (VOIP به همراه 2 شرکت دیگر ایرانی برنده شد که به موجب آن خطوط VOIP کشور را با کد 040 در اختیار گرفته است.
سهامدار 5/1درصدي مخابرات چه مي‌گويد؟
از طرفي ديگر سهامدار 5/1درصدي مخابرات اعلام كرد كه شركت در مزايده «اخابر» را بررسي مي‌كند، اما در حال حاضر عضو هيچ يك از كنسرسيوم‌هاي حاضر در عرضه عمده مخابرات نيست.
عيسي رضايي، مديرعامل سرمايه‌گذاران مهر اقتصاد ايرانيان در گفت‌وگويي با بيان اين كه برنامه اين شركت سرمايه‌گذاري، خريد كل 50درصد سهام عرضه شده بود، گفت: اگر شرايط مهيا بود، «مهر» به تنهايي مي‌توانست بلوك مديريتي مخابرات را خريداري كند، اما در حال حاضر به دليل برخي ملاحظات برنامه‌اي براي خريد بلوك ذكر شده نداريم، اما با اين حال به ما پيشنهاد شده كه به عضويت يكي از كنسرسيوم‌هاي حاضر در مزايده در بياييم. به گفته وي، موسسه مالي و اعتباري مهر در حال حاضر موفق به جذب بالغ بر 7هزار و 500ميليارد تومان نقدينگي از محل سرمايه‌گذاري سپرده‌گذاران مردمي خود شده و مهر اقتصاد ايرانيان هم براي ادامه حضور در بازار از مشكل نقدينگي برخوردار نيست، البته يادآوري اين نكته ضروري است كه «مهر» حتي يك ريال وجه دولتي در اختيار ندارد و با سرمايه هزاران سپرده‌گذار مردمي به وجود آمده و اگر افرادي از وجود وجوه دولتي در موسسه مهر خبر دادند، به ما بگويند تا 10 برابر آن را به اين افراد پاداش دهيم.
وي افزود: هدف مهر از حضور در شركت‌هاي توليدي و خدماتي حل مشكلات اين بخش ها بوده كه تاكنون نيز به ميزان قابل توجهي در تحقق اين مهم موفق شده است. گفتني است، مهر اقتصاد ايرانيان از 5درصد سهام عرضه شده مخابرات در بورس، 5/1درصد از سهام اين شركت بورسي را از بازار خريداري كرده است. حال آنكه مديرعامل آن از احتمال عدم حضور در معامله 8/7ميليارد دلاري «اخابر» خبر داده است.



منبع:دنیای اقتصاد
یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا