آشنائي با 11نواع مواد مخدر با تصوير  

به نام خدا

يزدفردا :در اين ياداشت سعي نموديم 11نوع مواد مخدر را جهت آإشنائي كاربران محترم معرفي نموده و در ادامه نيز سعي خواهيم نمود اطلاعات جامع تري براي علاقمندان تهيه و ارائه نمائيم تا شايد به سهم خود بتوانيم قدمي در بالا بردن اطلاعات عمومي  دوستان برداشته و در اينده نيز نمونه هائي از عوارض استفاده  از مواد مخدر را  ارائه خواهيم نمود

آمفتامين

يزدفردا،در اين قسمت سعي داريم به بررسي و شرح ماده مخدر آمفتامين بپردازيم.
  آمفتامين نوعي ماده مخدر است که معمولاً به صورت پودر يا قرص قابل حل و يا بلعيدني مورد استفاده قرار مي گيرد.
مواد مخدر آمفتامين                                                  يزدفردا
اين داروها جز دسته موادمخدر هيجان آور يا مهيج ها هستند که باعث مي شود پس از مصرف احساس پر انرژي شدن به مصرف کننده دست داده و احساس ضعف و گرسنگي را در او سرکوب و پنهان و براي همين بيشتر از سوي افرادي مورد استفاده قرار مي گيرد که قصد دارند وزن خود را بکاهند.
اگرچه اين مواد پس از مصرف احساس کرختي و ناتواني را از بين مي برد اما استفاده طولاني مدت و اعتياد به آن باعث از بين رفتن اثر دارو در بدن و بازگشت حالت خستگي و بي حوصلگي شديد به فرد مصرف کننده مي شود.
متامفتامين که شامل کريستال، شيشه، يخ، پي ويتنا مي شود نوعي امفتامين است که بشدت بر فعاليت سيستم عصبي اثر گذاشته باعث ايجاد شوک هاي خطرناک مي شود.
امفتامين ها مي تواند براي بيماري هاي خاص از سوي پزشک تجويز شود اما استفاده غير از اين راه، غيرقانوني و جرم است. اين ماده مخدر در رديف ماده مخدر دسته بندي شده اما اگر به صورت تزريقي استفاده شود در گروه A جاي دارد.
حداکثر جريمه براي مجرماني که امفتامين را به صورت تزريقي استفاده مي کنند در امريکا حبس ابد است.
نيترات هاي باتيل و اميل
 در ادامه آشنايي با موادمخدر ،اين بلاي خانمان سوز، به بررسي موادمخدر نيترات هاي اميل و باتيل مي پردازيم.
 نيترات هاي اميل و باتيل از نظر ترکيب شيميايي مشابه هستند. هر دو مايعاتي زردرنگ و شفاف هستند و در صورتي که تازه باشند بوي شيريني مي دهند.
اين مواد اغلب در شيشه ها و بطري ها به فروش مي رسد. گازي که از اين مايع متصاعد مي شود احساس سرمستي و نشاط و آرامش حدود 5 دقيقه به مصرف کننده دست مي دهد .اين ماده مخدر زمان اوج لذت جنسي و به اصطلاح اورگاسم را افزايش مي دهد اما پس از آن عوارضي نظير سردرد و سرگيجه به سراغ مصرف کننده مي آيد. اين موادمخدر هم از دسته هيجان آورها هستند.
اگرچه نيترات هاي اميل و باتيل تا جولاي 1996 هيچ ممنوعيتي نداشت و آزادانه در فروشگاه ها ي امريکابه فروش مي رسيد اما پس از آن پليس و مقامات محلي بر فروش و مصرف آن نظارت شديد به عمل آورده و با مصرف کننده وشرکت هاي توليد و فروشندگان آن برخورد قانوني کردند.
باربيتوريت ياخواب آورها
 در ادامه  آشنايي با مواد مخدر ،اين بلاي خانمان سوز به بررسي ماده مخدر باربيتوريت يا خواب آورهاي مي پردازيم .
باربيتوريت ها يا خواب آورها به افراد کمک مي کند آرام بگيرند و به خواب بروند .
  مواد مخدر    باربيتوريت ياخواب آورها                                                  يزدفردا
اين مواد بصورت کپسول هاي حاوي پودر به فروش مي رسند .
افرادي که اين مواد را مصرف مي کنند اغلب آن را درکنار مواد پريشان کننده نظير الکل استفاده مي کنند .آنها اين مواد را جهت استعمال تزريق مي کنند و اگر بيش از حد به بدن وارد شود مرگبار و مهلک است .
استفاده بيش از حد اين ماده که منجر به مرگ مي شود در صورت ترکيب با الکل به طور حتمي مرگبار خواهد بود .
اين خواب آور ها شامل داروها ي مسکن ، باربز، بلوز ، ردز مي باشند

حشيش
 در ادامه آشنايي با بلاي خانمان سوز مواد مخدر به بررسي ماده مخدر حشيش مي پردازيم .
  حشيش ، ماده مخدري است که بيشترين مصرف کننده در جهان را به خود اختصاص داده و نزديک به 5/2 درصد از جمعيت جهان يعني معادل 140 ميليون نفر ازحشيش استفاده مي کنند.
مواد مخدر=حشيش                             يزدفردا
حشيش به شکلهاي متفاوت از جمله جامد ، گياهي و روغني يافت مي شود.
انواع مختلف اين ماده مخدر تنوع در قدرت و نحوه مصرف را به همراه دارد .اين ماده مخدر در سيگار و پيپ وحتي در چاي و بيسکويت جاسازي و استفاده مي شود .
حشيش به ويژه نوع گياهي آن باعث گيجي و سردرگمي شده و احساس آشفتگي ، کلافگي به مصرف کننده دست مي دهد . حشيش جزو توهم زاها دسته بندي مي شود .
استفاده از حشيش فراموشي را به سراغ مصرف کننده آورده و اين توهم را براي او ايجاد مي کند که زمان  به کندي در حال گذران است  .
استفاده از حشيش پيش از رانندگي بسيار خطرناک و در بسيار ي از موارد مرگبار اعلام شده است .

کوکائين

 در ادامه سلسله مباحث آشنايي با بلاي خانمان سوز موادمخدر به بررسي کوکائين مي پردازيم.
کوکائين ماده مخدري است که با عنوان گياه کوکا در امريکاي جنوبي کشت مي شود.
مواد مخدر  کوکائين                يزدفردا
براي قرنها، شهروندان امريکاي جنوبي، در جشن هاي سنتي، مهماني ها، اوقات فراقت و حتي سر کار و يا در منزل، برگ هاي اين گياه را به صورت آدامس مي جويدند.
کوکائين همانند ماده مخدر امفتامين در دسته مهيج ها يا هيجان آورها تقسيم بندي مي شود. اين ماده مخدر به صورت استنشاقي، محلول در آب يا حتي به صورت تزريقي مورد استفاده قرار مي گيرد.
اين ماده مخدر باعث افزايش آرامش روحي و بالا رفتن انرژي و دست دادن نوعي اعتماد رواني مي شود.
کوکائين که به صورت سيگار نيز مورد استفاده قرار مي گيرد مانند کريستال هاي کوچکي است که داخل تنباکو، سيگار يا پيت جاسازي شده و تا 15 دقيقه استعمال آن طول مي کشد.
کوکائين در دسته A موادمخدر طبقه بندي شده و حداکثر مجازات که متوجه متخلفان در رابطه با کوکائين صادر مي شود حبس ابد يا پرداخت جريمه است.
اکستازي
در ادامه مباحث آشنايي با موادمخدر به بحث در مورد اکستازي يا داروهاي روان گردان مي نشينيم.
 اکستازي ترکيبي از ماده مخدر آمفتامين و اسيد "ال اي دي" است که نام علمي آن "متيلن دي اکسي - متامفتامين" يا "ام دي ام اي" است اين ماده تا سال 1980 در انگليس به عنوان يک داروي عمومي و مجاز مورد استفاده قرار مي گرفت.
اکستازي                 يزدفردا
اکستازي مانند ماده مخدر امفتامين در گروه هيجان زاها دسته بندي مي شود.
گزارشاتي که از مرگ و مير ناشي ازا ين ماده مخدر اکستازي که آمار پائيني هم نيست حاکي از آن است که مصرف زياد اکستازي و ترکيب آن با حرکات موزون رقص در هواي گرم و بسته باعث بروز سکته قلبي در مصرف کنندگان مي شود.
از آنجاييکه مصرف اکستازي باعث کاهش ميزان اکسيژن خون مي شود مصرف آن با مشروبات الکلي نيز مهلک و کشنده است. و تنها مصرف ساعتي يک ليوان آب و قرار گرفتن در محيط باز شايد بتواند به قربانيان مصرف کنندگاني که در حال مرگ هستند تا حدودي کمک کند.
اکستازي در شکل هاي متفاوت به صورت قرص يا کپسول و با پوشش متنوع به فروش مي رسد.
گفتني است، بسياري از اکستازي هاي موجود که به فروش مي رسد جعلي و تقلبي بوده و درصد کمي از آنها با ماده "ام دي ام اي" ترکيب شده و بيشتر اين قرصها مواد ترکيبي ديگر را در بر دارد که بسيار کشنده و مهلک است.
مصرف کنندگان بلافاصله پس از استفاده از اکستازي احساس بي حالي و بيماري کرده و دائم گلو و دهانشان خشک مي شود اما پس از گذشت چند دقيقه احساس سرمستي و نشاط و راحتي کرد و احساس نزديکي بيشتر با اطرافيان و دوستان مي کنند.
استفاده  از اين دارو باعث ايجاد حس عصبانيت، پرخاشگري، اضطراب و توهم مي شود.
قارچ جادويي
 پيرو سلسه مباحث آشنايي با مواد مخدر در ادامه  به بررسي قارچ هاي جادويي مي پردازيم .
 ، قارچ هاي جادويي يا مقدس طي قرنهاي متمادي در جشهاي مذهبي بوميان امريکا مورد استفاده قرار مي گرفت . اين قارچ هاي جادويي يا مقدس بيشتر از 100 نوع و گونه که از نظر ترکيب و تاثير همانند ماده مخدر ال اس دي است .
رنگ اين قارچ ها آبي و يا سبز آبي است که بيشتر در فصل پائيز و در امريکا قابل کشت و رشد است .
اين ماده مخدر معمولا خشک مي شود و پس از ترکيب با چاي مصرف مي شود و تاثير آن که گاهي نيز بصورت خوراکي مصرف مي شود تا 6 ساعت به طول مي انجامد .
اين ماده مخدر اگر به صورت خوارکي مصرف شود بسيار مهلک و کشنده است .
هروئين 
در سري مباحث اشنايي با بلاي خانمان سوز مواد مخدر قصد داريمدر ادمه  به بررسي درباره هروئين بنشينيم .
 هروئين ماده مخدر تشکيل شده از ترياک است که اغلب بصورت سيگار ياتزريقي مورد استفاده قرار مي گيرد .
تزريق هروئين تغييرات شديد را به طور ناگهان بر دستگاه گردش خون گذاشته و بسيار سريع و مستقيم اثر مي کند .
بسياري از مصرف کنندگان پس از استفاده احساس بيماري مي کنند اما معتادان به اين ماده مخدر اذعان مي کنند با مصرف اين ماده مخدر احساس آرامش و آسودگي به آن ها دست مي دهد.انقدر که آنها را به مصرف بيشتر ترغيب مي کند.
هروئين مانند ديگر مواد مخدر ترکيب شده با ترياک درد را کاهش داد و باعث ايجاد احساس راحتي در عضلات و مفاصل مي شود.
هروئين اغلب با موادي فروخته شده يا مورد استفاده قرار مي گيرد که بتوان آن را بصورت تزريقي استفاده کرده و تزريق هروئين تحمل معتاد در برابر درد را به حد چشمگيري افزايش داده اما پس از مدتي اثر دارو از بين رفته و معتاد به حال اول باز مي گردد.
هروئين در دسته A مواد مخدر طبقه بندي شده و حداکثر متخلفان در مورد مصرف خريد و فروش و نگهداري و قاچاق اين ماده مخدر حبس ابد يا پرداخت جريمه است .
خت
 در پي مباحث مواد مخدر، اين بلاي خانمان سوز  به توضيح ماده مخدر " خت" مي پردازيم.
 ماده مخدر" خت" سالهاي سال است که در کشورهاي افريقايي ، يمن ، سومالي ، اتيوپي مورد استفاده قرار  مي گيرد .
هنگامي که خت مانند آدامس جويده مي شود تاثيري مشابه با مواد مخدر امفتامين دارد.
اين دارو که باعث  تغيير رنگ دندانها و لثه  مي شود ، گاهي به سرطان دهان مي انجامد ولي هنوز به صورت قانوني در برخي کشورهاي افريقايي مورد استفاده قرار مي گيرد .
شکل ظاهري ماده مخدر خت همانند چاي سبز است که برگها و گلهاي آن خاصيت اعتياد آور دارد .
اين ماده مخدر در مناطق بومي شرق افريقا کشت شده و استفاده مي شود.
ال اس دي
 به دنبال بررسي انواع موادمخدر به بحث درباره "ال اس دي" مي پردازيم.
 ال اس دي نظير ماده مخدر قارچ جادويي بسيار قوي است و بر ديدار و شنيدارتغييراتي ايجاد مي کند.
ال اس دي
اين تغييرات ممکن است شامل بد شکل کردن، عجيب غريب کردن يا حتي زيبا جلوه دادن تصاوير و صداها باشد.
حتي ممکن است هنگام استفاده از آن فرد دچار اضطراب ،سردرگمي ونگراني شود به ويژه اگر در مکاني غريب و ناآشنا مورد استعمال قرار گيرد.
اين ماده مخدر پس از مصرف باعث ايجاد تغييرات در حالت فيزيکي بدن نمي شود اما تاثير منفي آن بر روح و روان به حدي است که فرد پس از مصرف در صورت رانندگي حتماً حادثه مرگبار را رقم خواهد زد چرا که تاثير آن از6 تا 12 ساعت به روي فرد مانده و قابليت تصميم گيري را از فرد سلب مي کند.
ال اس دي در طبقه A ماده مخدر دسته بندي شده و حداکثر مجازات براي متخلفان در اين رابطه وجود دارد.

سولونت ها ياافشانه ها
در سري مباحث آشنائي با مواد مخدر در  به توضيح درباره سولونت ها يا افشانه ها مي پردازيم.
 سولونت ها دردسته مواد مخدر پريشان کننده ها طبقه بندي مي شوند.
مصرف اين ماده مخدر احساس شادي ، سبک سري، سرمستي و گاهي گيجي و بيماري مي دهد. اثر اين دارو يک ساعت در بدن دوام داشته و آمارها نشان مي دهد يک پنجم جوانان انگليسي ، به اين مواد معتادند.
اين مواد بصورت استنشاقي مصرف شده و به عنوان مايع مشتعل د رگاز فندک کاربرد دارد که بسيار مهلک و مرگبار است .
گاز بوتان که همراه اين ماده در گاز فندک به کار مي رود باعث مسدود شدن راه تنفس و آسيب رساندن به دستگاه تنفسي مي شود و در موارد شديد به سکته هاي قلبي مي انجامد.

استروئيد ها

 در سلسله مباحث توضيح مواد مخدر  به بررسي استروئيدها مي پردازيم .
 استروئيد ها داروهاي هورمني هستند که بصورت تزريقي در عضلات مورد استفاده قرار مي گيرند اين داروها اغلب مورد مصرف وزنه برداران و بدن سازان به منظور تقويت عضلات قرار مي گيرد.
اين دارو باعث افزايش سرعت تمرين و يادگيري شده و به مصرف کننده احساس خوشايندي را القا مي کند.
استروئيدها جزء دسته مهيج ها هستند.
استفاده طولاني مدت و مکرر استروئيد ها با عث آسيب رسيدن به کبد و کليه شده و سرعت اسپرم سازي در مردان و قدرت باروري در زنان را به حد زيادي کاهش مي دهد.
از آنجا که اين دارو هورموني است باعث تغيير صدا و رشد موهاي زائد در زنان نيز مي شود.
داروهاي ديگري از اين دسته نظير " انسولين" و " ديورتيک " به وسيله بدنسازي مورد استفاده قرار مي گيرد که باعث از بين رفتن تعادل طبيعي سديم و قند درخون شده و مصرف کننده رابه سو ي گيجي و سردرد پيش مي برد .
همچنين اگر اين دارو با انسولين ترکيب و تزريق شود و حتي استفاده مشترک از سوزن تزريق مي تواند بسيار مهلک و مرگبار باشد .
اين دارو ها در دسته مواد مخدر تقسيم بندي شده و حداکثر مجازات براي متخلفان د راين زمينه 5 سال حبس يا پرداخت جريمه است.

منبع "

اطلاعات جوانان

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا